וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יד שניה ממהפכן: בית הולדתו של צ'ה גווארה בארגנטינה מוצע למכירה

בעל הדירה הנוכחי, איש עסקים מקומי, החליט למכור את הדירה לאחר שלא הצליח לממש את תכניתו להפוך אותה למרכז תרבות. המקום, שבו גדל המהפכן הדרום אמריקני, הפך עם השנים לאתר עלייה לרגל עבור רבים. גווארה הוצא להורג ב-1967 ודמותו נותרה שנויה במחלוקת

מקום היוולדו של המפהכן, צ'ה גווארה רוסאריו, ארגנטינה 2 באוקטובר 2017. רויטרס
משך מבקרים מפורסמים לאורך השנים. ביתו של גווארה ברוסאריו/רויטרס

בית הולדתו של סמל המהפכנות של השמאל במאה ה-20, ארנסטו צ'ה גווארה, בעיר רוסאריו שבארגנטינה הועמד למכירה. הבית נחשב לתחנה חשובה בחייו של גווארה ודמויות מוכרות ביקרו בו בעבר. זאת, למרות שדמותו של המהפכן עדיין נחשבת שנויה במחלוקת.

הבעלים הנוכחי של הדירה, איש עסקים ארגנטינאי בשם פרנסיסקו פרוג'יה, אמר כי הוא רכש אותה בשנת 2002. שטחה הוא 240 מטרים מרובעים והיא נמצאת בבניין בסגנון ניאו-קלאסי במרכז העיר. פרוג'יה סיפר שרצה להפוך את המקום למרכז תרבות, תכנית שמעולם לא התממשה, אך לא נקב במחיר שיבקש עבורו.

הבניין, שממוקם בין הרחובות אורקיזה ואנטרה ריוס, משך מבקרים מפורסמים רבים לאורך השנים. בין המבקרים היו נשיא אורוגוואי לשעבר, חוסה פפה מוג'יקה, וילדיו של פידל קסטרו, מנהיג המהפכה בקובה. המבקר המפורסם ביותר במקום היה ככל נראה אלברטו גרנדו, שנסע עם גווארה באופנוע בדרום אמריקה בשנות ה-50 כשהיה רופא צעיר.

צ'ה גווארה (במרכז), לצד פידל קסטרו (משמאל) ונשיא קובה, 1960. AP
מילא תפקיד מפתח במהפכה הקובנית. גווארה עם מנהיג קובה לשעבר פידל קסטרו/AP

גווארה נולד ב-1928 למשפחה אמידה ממעמד הביניים, אך דעותיו הקצינו לאחר שחזה בעוני וברעב בדרום אמריקה. בשנים 1953-1959, הוא מילא תפקיד מפתח במהפכה הקובנית, שבעקבותיה הודח הדיקטטור פולחנסיו בטיסטה. גווארה הביע אז את רצונו להפיץ את מהפכה ברחבי אמריקה הדרומית ובמדינות מתפתחות אחרות.

מקובה עבר לבוליביה על מנת להוביל כוחות של מורדים נגד ממשלתו של נשיא המדינה באותה תקופה, רנה בארנטוס אורטניו. בסיוע ארצות הברית, לכד צבא בוליביה את גווארה ולוחמיו הנותרים. הוא הוצא להורג ב-9 באוקטובר 1967 בכפר לה היגוארה ונקבר במקום סודי.

עוד בוואלה!

מדוכא, מסריח ועם שני שעוני רולקס: כך נתפס וחוסל צ'ה גווארה

לכתבה המלאה

בשנת 1997 שרידי גופתו התגלו, הוצאו מהקבר והוחזרו לקובה - שם נקבר גווארה מחדש. הדעות לגבי המהפכן עדיין חלוקות היום באותה מידה שהיו בחייו. תומכיו רואים בו דוגמא למחויבות והקרבה עצמית, בעוד מבקריו רואים בו אדם ברוטאלי ואכזרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully