וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקועים בתחנה: הפעלת אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית הוקפאה

קינן כהן, כתבנו לענייני תחבורה ותעופה

25.6.2020 / 21:02

משרד התחבורה דחה שוב את יישום התשלום באמצעות יישומונים באוטובוסים וברכבות למועד לא ידוע. החלטת הדחייה מגיעה לאחר שכשלו במשרד לשכנע ביכולת של האפליקציות לשמור על פרטיות המשתמשים בוועדת הכלכלה, מול לחץ כבד שהפעילו משרדי לובינג כדי לטרפד את המהלך

מייקי לוי

(בווידאו: הטענת רב קו דרך מכשיר של "הופ און")

משרד התחבורה החליט היום (חמישי) לדחות את תחילת השימוש באפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית. נציגי המשרד כשלו בהגנה על המוצר בוועדת הכלכלה, ויו"ר הוועדה יעקב מרגי החליט להקפיא את יישום השימוש באפליקציות, עד שמשרד התחבורה יגיש תשובות לחברי הוועדה. לאחר שהמשרד לא עשה דבר במרוצת עשרת הימים שחלפו מאז, הכריזה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית על דחייה ביישום שירות התשלום דרך אותם יישומונים.

השקת האפליקציות, שתוכננה ב-1 ביולי, היתה אמורה להתחיל עידן חדש בשימוש, ובעיקר בתשלום על התחבורה הציבורית. על הפרויקט עמלה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מזה שש שנים, וכעת לא ברור מתי הוא יצא אל הפועל.

המכרזים יצאו לדרך, והחברות הזוכות - מוביט-פנגו, הופ און-פייבוקס וישראכרט, פיתחו את האפליקציות שיאפשרו תשלום על הנסיעה, לצד המשך השימוש ברב קו. במקביל לשלוש האפליקציות הפרטיות, עמד משרד התחבורה להשיק אפליקציה רשמית משלו.

עליה אל האוטובוסים תותר גם מהדלתות האחוריות באמצעות כרטיס רב קו דן אגד. קובי ליאני
לא ברור מתי הפרויקט יצא אל הפועל. עמדת תשלום בכרטיס רב קו באוטובוס/קובי ליאני

אלא שבדיון שנערך בוועדת הכלכלה ב-15 ביוני, פסעו אנשי משרד התחבורה באופן רשלני הישר למארב מתוכנן שהניחו להם הגורמים שאמורים להפסיד המון כסף מכניסת האפליקציות לשימוש. אלו הם חברת "פיסנטרה", שעומדת מאחורי "רב-קו אונליין", ובנק הדואר המפעיל את ה"מסלקה" המעבירה את המידע על הנסיעות למשרד התחבורה.

כמה כסף החברות עלולות להפסיד? המדינה משלמת מדי שנה 100 מיליון שקלים להפעלת מערך הרב-קו, ועוד 20 מיליון שקלים ב-11 השנים האחרונות לבנק הדואר. שני אלו צפויים להיפגע כשייכנסו האפליקציות לשימוש.

כדי למנוע מהאפליקציות להתחיל לפעול, החלו משרדי לובינג להפעיל חברי כנסת לטרפד את המהלך, וכן הוזמנה ומומנה חוות דעת של מומחה לפרטיות על ידי אחת החברות שעתידות להיפגע מהמהלך. חוות הדעת הועברה לוועדה שבה הפנו החברים האשמות על בעיות לכאורה בשמירה על פרטיות המשתמשים באפליקציות.

עוד בוואלה!

דוח המשרד להגנת הסביבה: להחליף תחנות כוח המופעלות בגז באנרגיה מתחדשת

לכתבה המלאה

בחוות הדעת שהפיצו משרדי הלובינג, לא הזכירו כי תנאי השימוש של "רב-קו אונליין" מאפשרים לה לעשות בדיוק את אותו הדבר - החל באגירת פרטי נוסע ומידע על היסטוריית הנסיעות שלו, ועד לפרסום בדיוור ישיר והצעת שירותים.

בנוסף לכך, האיומים כאילו השימוש באפליקציות יימנע מנוסעים מבוגרים או אוכלוסיות שאינן מחזיקות טלפון חכם, הם לא יותר מהפחדה חלולה. זאת משום שהאפשרות להשתמש בכרטיס הרב-קו שלא דרך האפליקציות האלו נותרת על כנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully