וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח המשרד להגנת הסביבה: להחליף תחנות כוח המופעלות בגז באנרגיה מתחדשת

25.6.2020 / 13:36

בעקבות דוח שחיבר המשרד, קרא המנכ"ל הנכנס דוד יהלומי למשרד האנרגיה לעצור את הקמת התחנות מזהמות המבוססות על גז, ובמקומן להקים מתקנים משולבים אנרגיה מתחדשת ואגירה. לדבריו, תחנות אלו יביאו לחיסכון של מיליארדים. משרד האנרגיה: "המסקנות גובשו ללא התייעצות"

תיעוד קריסת הלבניה: מבנה מארובות הקירור של בתי הזיקוק בחיפה התמוטט/צילום: אתא שלנו, בקרת הרמזורים עיריית חיפה, אורי רשף ויגאל דנינו; עריכה: עמית שמחה

(בווידאו: קריסת מבנה מארובות הקירור של בתי הזיקוק בחיפה)

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה הנכנס, דוד יהלומי, קרא לעצור את הקמתן של תחנות כוח גזיות מזהמות ברחבי הארץ, ובמקומן להקים מתקנים משולבים של אנרגיה מתחדשת עם אגירה. לדבריו, מדיניות זו תייעל את משק החשמל ותאפשר להעלות דרמטית כבר בעשור הקרוב את שיעורי ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות לכ-40%.

"על פי דוח עדכני ומקיף שהכינו מומחי המשרד, המתקנים המשולבים יחסכו למשק כתשעה מיליארד שקל על פני חיי התחנה", אמר יהלומי. "הם ימנעו גם את הזיהום והנזק הבריאותי וישפרו את אמינות אספקת החשמל. מכל כיוון שלא מסתכלים על הנושא, מדובר באבסורד", הוסיף.

"לאחר שהשרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, הנחתה אותי לבחון את הנושא, ובהתבסס על העבודה המקצועית שנעשתה במשרד להגנת הסביבה, התמונה ברורה: מדובר על נושא כבד משקל ברמה הכלכלית וברמה הבריאותית שההשלכות שלו על הציבור והמשק הן דרמטיות", אמר יהלומי. לטענתו, בדיוק בשל כך חייב לעצור את הקמת התחנות ולבחון מחדש את אסטרטגיית ייצור החשמל של ישראל, "לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות והמגמות בעולם עם משרד האנרגיה וכלל הגורמים בממשלה".

תחנת הכוח אורות רבין – חדרה. רויטרס
תחנת הכוח בחדרה, המבוססת על פחם/רויטרס

הצעתו של יהלומי עוסקת בהעדפת השילוב של אנרגיה מתחדשת ואגירה - שהנן טכנולוגיות סביבתיות יעילות במדינות ברחבי העולם, "השילוב של אנרגיה מתחדשת ואגירה עדיף, גם לאור תרומתו לשיפור אמינות אספקת החשמל של ישראל".

יוזמת המנכ"ל יהלומי מגיעה מדוח שחיברו צוות של המשרד להגנת הסביבה בהובלת ד"ר גיל פרואקטור, מנהל תחום אנרגיה ושינויי אקלים במשרד, בשיתוף יועצים ומומחים בתכנון וניהול מערכות חשמל. במסגרת הניתוח שקיימו, בחנו הקמת מתקני סוללות לאגירת אנרגיה בשילוב אנרגיה סולארית ייעודית, זאת במקום התכניות הקיימות להקמת תחנות כוח גזיות מסוג "פיקר" ומחז"מ (מחזור משולב).

מעבודה זו עולה, כי מתקני האגירה עדיפים בכל מדד - טכני-תפעולי, סביבתי-בריאותי וכלכלי - על התחנות הגזיות, ועל כן יש להימנע מהקמתן. תכניות להקמת תחנות כוח מסוג פיקר ומחז"מ מקודמות כיום במוסדות התכנון במקומות שונים ברחבי הארץ, כדוגמת עמק יזרעאל, אשדוד ומישור רותם.

עוד בוואלה!

ארגוני סביבה דורשים שינוי: "קריסת הלבניה - סופה של התעשייה המזהמת במפרץ"

לכתבה המלאה
דוד יהלומי, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה. קובי גדעון, לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
"נושא כבד משקל ברמה הכלכלית והבריאותית", יהלומי/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון, לע"מ

עוד עולה מניתוח הנתונים, כי עצירת התוכניות הקיימות להקמת התחנות הפיקריות המזהמות והחלפתן במתקני אגירת אנרגיה מתחדשת תחסוך למשק כתשעה מיליארד שקל (מהוון לאורך חיי התחנות), תוך שיפור באמינות אספקת החשמל ויציבות הרשת, ותמנע זיהום אוויר וגזי חממה שפולטות הגזיות. חיסכון משקי זה יגדל ככל שיוחלפו גם חלק מהתכניות להקמת מחז"מים חדשים.

החיסכון למשק במונחים של אגורות לקוט"ש כתוצאה ממעבר לאנרגיה מתחדשת בשילוב אגירה צפוי לגדול במהירות משמונה אגורות לקוט"ש היום ל-19 אגורות לקוט"ש בשנת 2025 ולהגיע אף ל-26 אגורות לקוט"ש בשנת 2030.

מתוך פערים אלו, עלות הזיהום למשק נאמדת בכתשעה אגורות לקוט"ש - והיתר נובע מפערי עלות הון ותפעול לצורך ייצור החשמל. על כן, משק החשמל צפוי לחסוך ישירות בהוצאות ייצור חשמל כ-300 מיליון שקל כבר בשנת 2025 וכ-900 מיליון שקל ב-2030 - השקולים להפחתה של כ-2.5% בתעריף החשמל.

אנרגיה מתחדשת - התשובה למשבר האקלים

המעבר העולמי לייצור חשמל מבוסס אנרגיות מתחדשות בשילוב אגירת אנרגיה נמצא בליבה של האסטרטגיה העולמית, בהובלת מדינות ה-OECD, להתמודדות עם משבר האקלים. למרות המגמה העולמית הזו, בישראל מקודמות תכניות שונות להקמת אלפי מגוואטים של תחנות כוח גזיות מזהמות בעלות משקית של עשרות מיליארדי שקלים. תכניות אלו, אם יתממשו, יקבעו את התלות של ישראל בגז באמצעות טכנולוגיות לא יעילות ומזהמות לעשרות שנים, תוך סיכון היכולת של ישראל לעבור למשק דל זיהום ויעיל, וסיכון בריאות הציבור.

אסדת לוויתן. אלבטרוס, אתר רשמי
אסדת הגז לווייתן/אתר רשמי, אלבטרוס

כדי להגיע ליעד זה, יפעל המשרד בשיתוף משרד האנרגיה ורשות החשמל ליישום רגולציה ייעודית לפיתוח מואץ של שוק היזמות הפרטית בתחום אגירת האנרגיה. המשרד להגנת הסביבה סבור, כי על ישראל לאמץ את המגמה העולמית המואצת לשילוב אגירת אנרגיה כנדבך מרכזי באסטרטגית האקלים של ישראל, בדרך למעבר למשק דל פחמן ומשגשג שמבוסס על אנרגיות מתחדשות.

עבודות קודמות שנעשו עד כה בישראל לא בחנו באופן פרטני כיצד יישום מדיניות חדשה להקמת מתקני אגירת אנרגיה - אשר ייטענו על ידי אנרגיה מתחדשת במקום הקמת תחנות כוח גזיות - ישפיעו על משק החשמל. עבודה זו של צוות משולב למשרד להגנת הסביבה ושורת יועצים ומומחים שונים בעלי ניסיון ישיר וספציפי בתכנון וניהול משק חשמל מראה כי מתקני סוללות לאגירת אנרגיה עדיפים משמעותית מבחינת היכולות הטכניות והביצועים שלהם בהשוואה לאלו של תחנות כוח גזיות מזהמות.

עדיפות זו באה לידי ביטוי בכל אחד משירותי המערכת אשר תחנות גזיות מסוג פיקר נועדו לספק. יתרה מזאת, מתקני אגירת אנרגיה מתחדשת מסוגלים לספק מכלול שירותים חשובים נוספים למערכת החשמל מאשר פיקר ומחז"מ, ובעלות פחותה יותר. על כן, המסקנה המתבקשת מעבודה זו היא שהקמת מתקני אגירה בשילוב אנרגיה מתחדשת לא רק שלא תפגע באמינות אספקת החשמל אלא אף תשפר אותה ותחסוך למשק הון עתק.

תחנת הכוח רוטברג אשקלון. שי מכלוף
משק החשמל יחסוך מאות מיליונים בהוצאות כבר ב-2025. תחנת הכוח רוטברג אשקלון/שי מכלוף

בתוך כך, מסר משרד האנרגיה בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה ימשיך לדבר, כשמשרד האנרגיה ימשיך לעשות. בארבע השנים האחרונות צמצם משרד האנרגיה ב-50% את השימוש בפחם, והפחית את זיהום האוויר מייצור חשמל בכ-50%, וזאת עד לגמילת ישראל מדלקים מזהמים באופן מוחלט".

עוד אמרו כי "אנו מברכים את מנכ"ל המשרד להגנ"ס על כניסתו ממש היום לתפקיד, ועל המהירות בה הצליח לגבש המלצה בנושא כה מורכב, שכלל אינו באחריותו. במשרד האנרגיה מצרים על כך שבנושא כה חשוב, לא מצא לנכון מנכ"ל המשרד החדש לדון עם אף גורם מקצועי רלוונטי בממשלה בעבודה זו".

במשרד אמרו כי הם גאים בכך שהמשרד להגנת הסביבה "החליט לאמץ חלק מהחזון שהצגנו, ומזכירים כי מרבית תחנות הכוח שהוקמו בישראל בשנתיים האחרונות הינן מבוססות אנרגיה מתחדשת, וכי תחנות המופעלות בגז טבעי לא תוקמנה שלא צורך, כפי שפורסם".

לדבריהם, "חשובה לא פחות היא העובדה, כי משרד האנרגיה כבר הודיע על יעד חדש לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת שיעמוד על 30% עד 2030, וכי בעשור הקרוב יוקמו מתקני אנרגיה מתחדשת בהיקף השווה לכל ייצור החשמל הקיים כיום בישראל. במשרד האנרגיה ישמחו לעדכן בכל הפרטים ולערוך חפיפה למנכ"ל הגנ"ס החדש".

"ריצת האמוק של משרד האנרגיה והשר שטייניץ חייבת להיעצר"

ממאיה יעקבס מנכ"לית עמותת צלול נמסר כי "ריצת האמוק של משרד האנרגיה והשר שטייניץ להקמת עשרות תחנות כח מזהמות של גז וסולר היתה חייבת להיעצר כבר לפני הרבה זמן. מדובר בטירוף מערכות שכולו אינטרסים רודפי בצע של טייקוני חיפושי גז ונפט ופקידות ממשלתית הסובלת מבורות אקלימית חמורה וחוסר הבנת מימדי הטעות אותה הם מובילים.

לדברי המנכ"לית "הודעת המשרד להגנת הסביבה כי יש לזנוח את התוכנית להקמת תחנות כח על גז וסולר ובמקום זאת להקים תחנות כח של אנרגיה מתחדשת היא אומץ לב מקצועי, שהיה חסר בשנים האחרונות וטוב שקם עכשיו, כשעוד אפשר לבלום תכניות שיובילו לבכייה הסטורית. צריך להתיחס לגז כאנרגיית מעבר בלבד, ולצורך כך אין להקים תחנות כוח גז חדשות אלא רק להמיר את תחנות הכוח הקיימות".

לדבריה, "תחנות הגז החדשות מסתמכות גם על סולר ואת הזיהום אנחנו נספוג באוויר באדמה ובמים מזוהמים, במחלות, מוות ופגיעה אדירה באיכות החיים. תגובת משרד האנרגיה משקפת את האטימות השלטונית והיא עוד נדבך בהתרחקות הממשלה מהגנת מהאינטרס הציבורי. משבר האקלים הוא משבר קיומי גדול פי כמה ממשברי הקורונה-כלכלה וסכנה איראנית יחד, וכך יש להתייחס אליו. לא ייתכן כי עתיד המדינה ועתיד האנושות ימשיכו להיות שבויים בידי אינטרסים כלכליים של מיעוט שבע ומנותק."

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה מיקי חיימוביץ'. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
"מקווה שזו בשורה למאות אלפי ישראלים". חיימוביץ'/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן

ח"כ מיקי חיימוביץ', יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, אמרה בעקבות פרסום הדוח כי "שמחתי מאוד לשמוע את עמדת המשרד להגנת הסביבה נגד הקמת תחנות הכח בגז המתוכננות ברחבי הארץ. הבעתי בעבר את עמדתי על כך שבעידן של משבר אקלים, על ישראל להפנות את מרב המאמץ שלה במעבר לאנרגיה מתחדשת".

לדבריה, "אין סיבה שנישאר מאחור ונבסס את האנרגיה שלנו לעשורים הקרובים על תעשיות מזהמות ויקרות. בנית שורת תחנות כח מבוססות על גז תנציח את השימוש בדלקים פוסיליים ותביא לנזקי זיהום לאוכלוסיות גדולות".

חיימוביץ' הוסיפה כי היא "מקווה שזו בשורה למאות אלפי ישראלים שמחו ולחמו נגד הכוונה לבנות את תחנות הכח האלה סמוך לבתיהם וכמו שקראתי בעבר אני קוראת גם כעת למשרד האנרגיה לאמץ עמדה זו לטובת הסביבה ולבריאות התושבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully