וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

30 תקלות במשך חצי שנה: הלפיד על אסדת לווייתן שוב הופעל

8.6.2020 / 12:24

מאז החלה הרצת אסדת הגז בסוף השנה שעברה נרשמו תקלות חוזרות ונשנות, ובעקבותיהן הורה השר שטייניץ להגביר את הבקרה. ב-21 ביוני משרד האנרגיה יערוך ביקורת בת כמה ימים, ובסיומה יעביר דוח מפורט על מצב האסדה. למרות החשש, התקלות השונות לא סיכנו את הציבור

.

תקלה נוספת אירעה הבוקר (שני) באסדת הגז לווייתן, הלפיד שבראשה שוב הופעל. מדובר בתקלה ה-30 לפחות מאז החלה הרצתה של האסדה לפני כחצי שנה, בסוף 2019.

שר האנרגיה יובל שטייניץ מודאג לאור התקלות החוזרות והנשנות בה מאז שהחלה את פעילותה. בשבוע שעבר הוא הורה להגברת הבקרה על תפעול האסדה ומשרד האנרגיה, מפעיל את חברת הייעוץ ההנדסית RPS בשיתוף והנחיית מהנדסי המשרד, על מנת לערוך בחינה יסודית של אופן תפעול האסדה ומערכותיה.

בתחילת השבוע שעבר גם הורה הממונה על ענייני הנפט במשרד לחברת נובל אנרג'י לעצור את הפעילות במתקני הטורבו אקסדפנדר-TEX באסדת לווייתן, עד לבחינת כל ההיבטים.

להבת ענקת נדלקה בעקבות תקלה באסדת לוויתן מול חוף דור. 23 במאי 2020. ללא, אתר רשמי
לפיד מעל אסדת לווייתן מול חוף דור, בחודש שעבר/אתר רשמי, ללא

הביקורת תיערך ב-21 ביוני, אז ישהו מהנדסי המשרד כמה ימים באסדה, ולאחר מכן יקיימו פגישות מקצועיות לסיכום עבודתם. כמה שבועות לאחר סיום הבדיקה, תעביר החברה דוח מפורט על מצבה של האסדה, ואת מסקנותיה בעקבות בחינת התקלות השונות וניתוחן.

התקלות השונות לא היוו סכנה לציבור. בחלק מהמקרים הופעלה מערכת החירום באסדה והופסקה הפקת הגז הטבעי. הפסקת ההפקה לוותה, לעיתים, בהפעלת הלפיד לשריפת הגז הטבעי, פעולה שנועדה לשרוף את הגז הטבעי ששוחרר בעת התקלה ולמנוע זיהום אוויר.

תחנות הניטור שמפעילים המשרד להגנת הסביבה, איגוד ערים להגנת הסביבה "שרון כרמל" ושותפות לויתן, לא זיהו זיהום סביבתי ברמה שסיכנה את בריאות הציבור. מצד שני, לעמותת שומרי הבית ניתוח שונה של הנתונים הנאספים על ידם ועל ידי אחרים והם יודעים להצביע על חריגים כאלה.

עוד בוואלה!

התושבים בסכנה? מדריך למחלוקת סביב קידוחי אסדת לוויתן

לכתבה המלאה
בדיקת המשרד להגנת הסביבה באסדת לווייתן, דצמבר 2019. המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
בדיקות המשרד להגנת הסביבה באסדת לווייתן, דצמבר 2019/אתר רשמי, המשרד להגנת הסביבה

מעמותת "שומרי הבית" נמסר בתגובה: "שוב ושוב ושוב, המציאות כפי שהזהרנו מפניה טופחת על פנינו ואסדת לווייתן המקרטעת בקרבת החוף הולכת ומתבררת גם לאופטימיים ביותר, כפצצה מתקתקת וטעות קשה. נובל אנרג'י שוברת את השיאים של עצמה בקולורדו ומשיגה תוצאה מבישה של תקלה בכל כארבעה ימים בממוצע, מאז תחילת פעילותה המסחרית".

בעמותה הוסיפו כי "בכל תקלה כזו נפגעים תושבי ישראל, כאשר הגז הוא בעיקר עבור המצרים והירדנים. לא פחות ממדהים. יש עדיין הזדמנות למקבלי ההחלטות למנוע את האסון, אבל חלון ההזדמנויות הזה עלול בהחלט להיסגר בפתאומיות ולהטיל את מדינת ישראל אל תרחיש אימים. למה ממתין הרגולטור? את השאלטר של אסדת לוויתן צריך להוריד ממש עכשיו, לפני שיהיה מאוחר מדי".

יו"ר איגוד ערים שרון-כרמל, אסיף איזק, קרא למשרד האנרגיה לבדוק באופן מידי את התקלות הנשנות באסדה. "הכמות הבלתי פוסקת של התקלות באסדת לווייתן מחייבת בדיקה מידית מצד משרד האנרגיה - עוד היום, של האופן בו מופעלת האסדה על מנת למנוע הישנות תקלות הגורמות לאי-ודאות ופחדים בקרב תושבי האזור", אמר. "אנו מצפים לישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ - אותה יזמנו, בכדי שנוכל להשמיע את קול הציבור והרשויות המקומיות".

יו"ר וועדת הפנים והגנת הסביבה: ריבוי התקלות - מטריד

יו"ר וועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ מיקי חיימוביץ' מכחול לבן, אמרה כי "ריבוי התקלות באסדת לוויתן מאז החלה לפעול מטריד ודורש בדיקה מעמיקה. תושבי האיזור מודאגים ומביעים חוסר אמון במערכת ולכן על המדינה לפעול בנושא הזה בשיתוף ציבור ושקיפות מלאים. בדיוק לצורך כך קבענו דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה שיתקיים בשבוע הבא. אני קוראת למשרדי האנרגיה, הגנת הסביבה והבריאות לשתף פעולה ולהדק את האכיפה והניטור על מנת לשמור על בריאות התושבים ולהחזיר את אמון הציבור השחוק במערכת".

מנובל אנרג'י נמסר כי "מיום שהחלה הפקת הגז הטבעי מאסדת לוויתן לא ארע ולו מקרה אחד שבו נגרם נזק סביבתי. הלפיד מהווה חלק ממערכת הפחתת הפליטות הכוללת שעל אסדת לוויתן ומסייע לשמירה על הסביבה. עוד יצויין כי מאז שהחלה הפעלת אסדת לוויתן, נמשכת הפקת הגז הסדירה בלמעלה מ-96% מהזמן.

לצד זה, אכן היו מספר אירועים תפעוליים שבחלקם הופסקה לפרק זמן קצר הפקת הגז. המדובר בארועים נקודתיים שאופיינים לתקופת ההפעלה הראשונית. יודגש, באף אחד מהאירועים לא נגרמה השפעה סביבתית כלשהי ולא נפגעה בטיחות עובדי האסדה ותושבי האזור. נובל אנרג'י ממשיכה להתמקד באספקה בטוחה, אמינה ובאחריות סביבתית של גז טבעי נקי לשוק המקומי והאיזורי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully