וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב תקלה באסדת לוויתן: להבת ענק של גז טבעי בערה במשך שעות

11.2.2020 / 10:31

תושבים מג'סר א-זרקא, זכרון יעקב וחוף הכרמל דיווחו על לפיד ענק ורעש פיצוץ לאחר שהחשמל נפל באסדת הקידוח שלחופי ישראל. מחברת נובל אנרג'י נמסר: "לא ארע כל פיצוץ או ארוע חריג אחר". משרד האנרגיה: נתחקר את האירוע ונעדכן את הציבור בתוצאות

עריכה: אסף דרורי

תקלה באסדת לוויתן השביתה לפנות בוקר (שלישי) את הזרמת הגז הטבעי. מחברת נובל אנרג'י נמסר לוואלה! NEWS כי מדובר בתקלת חשמל שבהתאם לנוהל חייבה את העברת הגז הטבעי ללפיד שנועד לכך. זאת, במסגרת מה שמכנים שם עדיין "הרצת האסדה". תושבים ביישובי הסביבה מג'סר א-זרקא, זכרון יעקב וחוף הכרמל שהשכמו קום, דיווחו על לפיד ענק ורעש פיצוץ אולם בנובל אנרג'י מרגיעים: "לא ארע כל פיצוץ או ארוע חריג אחר". הזרמת הגז הטבעי הופסקה לכמה שעות והתחדשה בשעה 7:45 בבוקר. "לאחר שנבדקה תקינות כל המערכות חודשה הפקת הגז", מסרו מנובל.

"נפילת חשמל באסדה מחייבת את ריקון הגז הטבעי מהאסדה - באמצעות שריפתו, בדומה למה שנעשה בכל עת שיש לרוקן את האסדה", מסבירים במשרד האנרגיה, "הלפיד שורף את הגז הטבעי על מנת שלא ייפלט לאוויר" וגם שם מדגישים לאחר בדיקתם: "לא היה כל פיצוץ באסדה", ומבטיחים: המשרד יתחקר את האירוע מול נובל אנרגי ויעדכן את הציבור בתוצאות. מאיגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון כרמל נמסר כי לא נרשמו אמש חריגות בתחנות הניטור שמפעיל האיגוד באזור האסדה. "האיגוד עוקב וידווח לציבור בהתאם להתרחשויות", נמסר. גם המשרד להגנת הסביבה מבהיר כי לא נרשמו ריכוזים חריגים בתחנות הניטור מסביב לאסדת לוויתן ומבטיח "הנושא נמצא בבדיקה והמשרד יעדכן את הציבור בתוצאותיה, ויעדכן ככל שיהיו נתונים המצביעים על חריגות בתחנות הניטור".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הלבה כפי שצולמה מזכרון יעקב, הלילה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעמותת "שומרי הבית" אומרים כי מדובר לכל הפחות, בתקלה השמינית מאז תחילת הפעלת האסדה. הם מתעקשים כי למרות הודעות ההרגעה, פיצוץ אירע גם אירע. "מעט לפני השעה 4:00 לפנות בוקר היום, התעוררו תושבי חוף הכרמל מפיצוץ עז שהרעיד את בתיהם".

יסמין, תושבת קיבוץ מעיין צבי, מסרה כי "התעוררתי מרעם מתגלגל, מאוד חזק, שלא נשמע כמו רעם טבעי. בהתחלה חשבתי שאולי זה משהו של חיל האוויר, אבל אז היה פיצוץ מאוד משמעותי שהבהיר לי מיד שמדובר באסדה". לדבריה, "זינקתי לחלון, אנחנו רואים את האסדה מהחלון של הבית, וראיתי בים באזור האסדה להבה אימתנית ממש, שהאירה את כל השמים והים. זה היה נראה רע, ממש רע. לא בשליטה. השעה היתה 3:40. האסדה הזו מפחידה. מאז שהיא התחילה לעבוד, יש כל הזמן תקלות ותקלות".

טל גונן מעמותת "שומרי הבית" מוסר: "הסטנדרטים של נובל אנרג'י וגם הרקורד המפוקפק שלה הם בסיס לדאגה משמעותית אצל כולנו. תקופת ההרצה של האסדה, שהיתה אמורה להימשך 45 ימים בלבד ולמעשה להסתיים מיד לאחר תחילת הזרמת הגז, מתארכת ומתארכת ללא הסבר, ומשמשת אליבי נוח לפליטות של מזהמים בלי כל בקרה. הפעילות של האסדה רצופת תקלות. לפי הנחיות המשרד להגנת הסביבה, כל תקלה שמחייבת הפעלה של הלפיד, מחויבת בתחקיר ובדוח מפורט".

ראש מועצת חוף הכרמל ויו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה אסיף איזק אמר בתגובה כי זה אירוע חמור שיש ללמוד ממנו. "בקשתי ממנכל משרד האנרגיה שיתקיים תחקיר מיידי", אמר איזק. "נלמד את התחקיר ונתייחס בהתאם". זאת לאחר שבמהלך הלילה בעקבות הפסקת חשמל ותקלה הופסקה הזרמת הגז הטבעי לאסדה. ראש המועצה המקומית זכרון יעקב, זיו דשא:, הוסיף כי "המועצה תדרוש את דו"ח תחקיר הארוע ותשקול את צעדיה בהתאם".

  • עוד באותו נושא:
  • אסדת הגז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully