וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה לבג"ץ לביטול חיפושי נפט באזור פלמחים: "בעלי חיים עשויים להיכחד"

24.6.2020 / 20:02

בפנייתה לבג"ץ טענה החברה להגנת הטבע כי משרד האנרגיה העניק את ההיתר מבלי ליידע את מועצת הנפט על רגישות באתר "הפרעת פלמחים". זאת, למרות שקבע בעצמו לפני כארבע שנים כי מדובר באזור בעל רגישות סביבתית גבוהה ביותר. "החלטה בלתי סבירה באופן קיצוני"

.

(בווידאו: תקלה באסדת לוויתן, הפקת הגז הופסקה)

החברה להגנת הטבע הגישה היום (רביעי) עתירה לבג"ץ נגד משרד האנרגיה וחברת אנרג'יאן בדרישה לבטל את האישור, שנתן המשרד לחברה, לחיפושי גז ונפט בשטח ימי של 600 קמ"ר שבו נמצא האזור הימי "הפרעת פלמחים" - אתר טבע חשוב שמאוכלס על ידי בעלי חיים רבים ונדירים. בחברה טוענים כי משרד האנרגיה העניק את האישור למרות שקבע בשנת 2016 שמדובר באזור בעל רגישות סביבתית גבוהה ביותר.

בעתירה, שהוגשה על ידי עו"ד נועה יאיון, מנהלת המחלקה המשפטית בחברה להגנת הטבע, נטען כי למרות שמשרד האנרגיה קבע כי מדובר באתר טבע ייחודי, הוא התעלם משיקול זה כשהעניק את האישור. "שלושים קילומטרים מערבה לחופינו מצוי אתר טבע מופלא שהתגלה רק בעשור האחרון ובו בתי גידול נדירים של הים העמוק", נכתב.

לדברי העותרים, "באתר, הקרוי 'הפרעת פלמחים' בשל אי סדירות גיאולוגית המצויה באזור, ישנם שטחים רגישים, שהוכרו כאזורים בעל רגישות סביבתית ברמה הגבוהה ביותר, על ידי משרד האנרגיה, בסקר אסטרטגי שהושלם ב-2016". בנוסף לכך, השטחים "סומנו בתכנית המרחב הימי של מינהל התכנון, שאומצה בוועדה לשמירה על הסביבה החופית ב-2019, כאזורים המיועדים לשימור".

מיני אלמוגים בהפרעת פלמחים.. : אדם וייסמן, איציק מקובסקי, דני צ'רנוב, אוניברסיטת חיפה., מערכת וואלה!
אזור בעל רגישות סביבתית גבוהה ביותר. אלמוגים ב"הפערת פלמחים"/מערכת וואלה!, : אדם וייסמן, איציק מקובסקי, דני צ'רנוב, אוניברסיטת חיפה.

למרות זאת, "הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה, העניק לחברת אנרג'יאן, רישיון חיפוש גז ונפט במקבץ D, הכולל את כל השטחים הרגישים שב'הפרעת פלמחים' מבלי שיידע את המועצה המייעצת - מועצת הנפט, בעת הדיון במתן זכות נפט בשטח זה, אודות חשיבותו ורגישותו הסביבתית".

כמו כן, העותרים מוחים על כך שבמועצת הנפט לא ישבו נציגי המשרד להגנת הסביבה בעת מתן האישור. "מיותר לציין, שחיפוש והפקת נפט באזור זה, הן בשגרה, וחלילה בעת תקלה ודליפה, עלולים להוביל לפגיעה בלתי הפיכה באתר יוצא דופן בחשיבותו, ואף למחוק כליל ערכי טבע ייחודיים, בחלקם ברמה העולמית", נכתב בעתירה. "לאור הכשלים הפרוצדורליים שהובאו בעתירה, בחברה להגנת הטבע מבקשים מבית המשפט להורות על ביטול חיפושי הנפט באזור".

עוד בוואלה!

תושבי "עוטף לוויתן" מתפנים לקראת נישוב האסדה: "מלחמה על החיים"

לכתבה המלאה
מיני אלמוגים בהפרעת פלמחים.. : אדם וייסמן, איציק מקובסקי, דני צ'רנוב, אוניברסיטת חיפה., מערכת וואלה!
מערכת אקולוגית ייחודית. "הפרעת פלמחים"/מערכת וואלה!, : אדם וייסמן, איציק מקובסקי, דני צ'רנוב, אוניברסיטת חיפה.

אזור זה הוא "מרחב שכמעט לא נחקר, אך בשנת 2010, אותרו לראשונה בהפרעת פלמחים נביעות גז על ידי ספינת מחקר אמריקנית", נכתב בעתירה. נביעות גז קרות הן מערכת אקולוגית ייחודית שבה כלל בעלי החיים נסמכים על חיידקים ייחודיים, המפיקים אנרגיה מתרכובות כימיות שנובעות ממעבה האדמה.

התנאים הייחודיים באתר, שנמצא 30 קילומטרים ממערב לתל אביב, הופכים אותו לבית גידול למגוון נרחב של מינים ימיים. לדברי העותרים, "מינים רבים המצויים בהפרעת פלמחים מוגדרים כמינים בסיכון על פי ארגון השימור העולמי, לרבות אלמוגים, כרישים ובטאים". כמו כן, הוא מהווה אתר רבייה עבור טונות כחולות סנפיר, מין שמוגדר כמצוי בסכנת הכחדה. בנוסף לכך, בתחומי האתר נמצאו בשנים האחרונות גני אלמוגי עומק ובהם מגוון מיני אלמוגים נדירים.

מיני אלמוגים בהפרעת פלמחים.. : אדם וייסמן, איציק מקובסקי, דני צ'רנוב, אוניברסיטת חיפה., מערכת וואלה!
בשנים האחרונות נמצאו במקום מיני אלמוגים נדירים/מערכת וואלה!, : אדם וייסמן, איציק מקובסקי, דני צ'רנוב, אוניברסיטת חיפה.

לעתירה צירפה החברה להגנת הטבע חוות דעת של אקולוג ימי, ארז ירוחם, שבה נכתב כי "נזקים של נוזלי קידוח לחי הימי, בקידוח על בסיס מים, תועדו בעולם עד למרחק של שני קילומטר מהקידוח - מרחק כפול מהרדיוס שקבע משרד האנרגיה כמרחק ביטחון בין קידוח לבית גידול רגיש (קילומטר אחד)".

אולם, לפי ירוחם, "הסיכון העיקרי והחמור ביותר של קידוח במרחב, הוא כתוצאה מדליפת פחמימנים (נפט או קונדנסט) מראש הבאר או מהצנרת. האפשרות לדליפה מתשתית הקידוח או מהצנרת אינה זניחה כלל, ואפילו ודאית, בהפקת תוצר בקנה מידה גדול".

עו"ד יאיון כתבה בסיכום העתירה כי בשל הערך האקולוגי הגבוה של האתר, החלטת משרד האנרגיה לאשר הענקת רישיון חיפוש גז ונפט במקום היא "בלתי סבירה באופן קיצוני". לדבריה, "בעוד שקידוחי גז ונפט הם בסופו של יום קידוחים זמניים, בתי הגידול בהפרעת פלמחים, שחלקם מאכלסים בעלי חיים בני אלפי שנים, לא ישרדו פגיעה ישירה, ועשויים להיכחד לנצח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully