וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי "עוטף לוויתן" מתפנים לקראת נישוב האסדה: "מלחמה על החיים"

30.12.2019 / 16:00

לאחר דחיית ההליך, המשרד להגנת הסביבה אישר את השלב השלישי של הרצת אסדת הגז ותושבי האזור מתכננים לעזוב את בתיהם ולהפגין מול משרדי הממשלה. זוג תושבים הסביר כי "הפינוי נובע מחוסר אמון במנהיגים שמאפשרים הרעלה המונית". בנובל אנרג'י טוענים: "הזיהום זניח"

צלמים זמניים מורשים

לאחר קבלת אישור המשרד להגנת הסביבה, מחר (שלישי) זה הולך לקרות: נישוב אסדת הגז לוויתן. כלומר, כחלק מההרצה, שעות לפני הפעלתה המסחרית, במשך כמה שעות יתבצע נידוף לאוויר של עשרות טונות של גזים שהיו כלואים בצינור ובקרקע עמוק מאוד מתחת לים ויפרצו עם קבלת האור הירוק להפעלת האסדה.

בזכרון יעקב ויישובי חוף הכרמל, שהכריזו על עצמם כיישובי "עוטף לוויתן" עם הקבלה מרומזת לסכנות הקיומיות לפתחם של תושבי האזור לאלו של "עוטף עזה", מתכננים לנטוש את היישובים בשיירה ארוכה ולהגיע אל מול משרדי הממשלה בתל אביב כדי לקיים הפגנה. שותפות לוויתן טוענות מנגד כי גם במודל המחמיר שגזרו על עצמן ריכוז החומרים המסכנים יהיה כשישית מהתקן וכחצי או פחות מריכוזו ביום רגיל בירושלים או בתל אביב, אליה הפעילים מעודדים את התושבים להתפנות.

אסדת לוויתן. 24 בדצמבר 2019. יבגני מלכין, המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
"לא נתפשר על בריאותם של תושבי האזור". אסדת לוויתן/אתר רשמי, יבגני מלכין, המשרד להגנת הסביבה

לכל זה הצטרפה ביום ראשון תלונה במשטרה ולמבקר המדינה שהגישו "שומרי הבית" בגין מחיקת נתוני ניטור בתחנות הניטור של איגוד ערים שרון-כרמל, ושיבוש הצגתם באתר המשרד להגנת הסביבה. יו"ר עמותת "שומרי הבית", יוני ספיר, שבמהלך המאבק להרחקת האסדה התלונן כי נעשו ניסיונות להפליל אותו באמצעות נערת פיתוי ואף להתנקש בחייו, אמר כי "הפרקטיקה הפסולה של מחיקת נתונים ושכתוב ההיסטוריה חייבת להיפסק. מדובר בלא פחות מאשר חיי אדם".

"אנו מקווים כי העניין ייחקר עד תום, הנהלים יחודדו, הפרקטיקות ישונו, מערכות מעקב וגיבוי יתווספו והכול לטובת חיי ובריאות תושבי ישראל", הוסיף ספיר. "לא נתפשר כהוא זה על בריאותם של תושבי יישובי 'עוטף לוויתן' ושל כלל אזרחי ישראל החשופים לתעשייה הפטרוכימית".

עוד בוואלה!

התושבים בסכנה? מדריך למחלוקת סביב קידוחי אסדת לוויתן

לכתבה המלאה
בדיקת המשרד להגנת הסביבה באסדת לווייתן, דצמבר 2019. המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
"400 שקלים, על חשבוני. גם יום החופש על חשבוני". בדיקה באסדת לוויתן/אתר רשמי, המשרד להגנת הסביבה

בינתיים, הצדדים ממשיכים לנסות ולשכנע בצדקת טיעוניהם ובשורה התחתונה איבדו כל אמון זה בזה.
אסנת אוחנה מתגוררת בחיפה, מחוץ ל"עוטף לוויתן", והיא אחת מכמה מתושבי העיר שאף הם בחרו לנטוש את האזור במהלך תהליך הנישוב. "תוך כדי נסיעה בדרך פרויד, שזה ממש קרוב לבית שלי, כמעט באקראי, גיליתי שאני רואה את האסדה הזו ממש מולי, 20 קילומטרים משם בקו אווירי", היא סיפרה.

"הזדעזעתי מהגילוי הזה והאמת היא שאני לא מבינה למה חיפה לא בעניין", אמרה אוחנה, אם לילדה בת שש, שהוסיפה כי "הרוח בקלות יכולה להביא את כל הזיהום אלינו. רוח דרומית תביא את זה ממש לפתחנו, בקו ישיר". לדבריה, "אני עובדת במשרד ממוזג, אבל המחשבה על הילדה שלי משחקת בחצר הגן בזמן הנישוב מלחיצה אותי". היא אומרת כי במקום עבודתה, חברת הייטק אמריקנית מהגדולות בעולם, יש עוד שלא יגיעו לעבודה ביום שלישי. "יש למשל מישהו שגר בכלל בעפולה ולא יגיע", גילתה אוחנה, "למה להסתכן? במקרה שלו הוא באותו היום יישאר בבית ויעבוד מרחוק".

היא עצמה מתכוונת לעזוב את העיר כבר ביום היום אחר הצהריים. לה ולילדה היא לקחה חדר באכסניות הנוער אביב. "400 שקלים, על חשבוני. גם יום החופש על חשבוני", היא אמרה, "נעשה את הלילה בתל אביב, בבוקר נצא להפגנה. בתום הנישוב. אחר כך תהיה פעילות לילדים עד שהמארגנים יקבלו אישור שהכול הסתיים ויוודאו את זה ואז נחזור".

"אני כבר לא סומכת על משרדי הממשלה", היא מצהירה, "הולכת להיפלט כמות עצומה של גזים, כולל בנזן שהוכח שהוא מסרטן. לילדה שלי יש ריאות רכות ואני לא מוכנה בשום אופן שהיא תספוג משהו מזה", לדבריה, "הם אומרים שמה שיורגש מקביל לגזים ששואף מי שגר ליד כביש 2 ואני אישית לא מבינה למה זה רלוונטי ומצהירה בזה שאני לא יושבת על כיסא נוח על כביש 2".

אסדת הגז לוויתן שלחופי חיפה ב-31 בינואר 2019. רויטרס
"ההשתקה כבר מחשידה שמשהו לא בסדר שם". אסדת לוויתן/רויטרס

אוחנה הוסיפה כי "האמת היא שכשאני נוהגת על הכביש הזה אני סוגרת חלונות ושמה מיזוג כי אני לא יכולה לסבול את המחשבה שאני נושמת את הזיהום על הכביש. אני אמנם גרה בחיפה המזוהמת אבל בחרתי בשכונת רמת הנשיא, שזה מהצד השני של ההר ולא מול בתי הזיקוק והתעשיות הפטרוכימיות. אז עכשיו סגרו עלינו גם מהצד השני, עם האסדה הזו".

"יש להם כסף, ויש להם לוביסטים, הטייקונים שולטים בכלי התקשורת ועובדה שלא שומעים בחדשות על האסדה הזו", אמרה, "גם אני לא הייתי מודעת לה עד לפני שנה וחצי. ההשתקה כבר מחשידה שמשהו לא בסדר שם. אני לא יודעת כמה ההפגנות והמחאות יעזרו אבל לפחות שיידעו שלאסדה הבאה יהיה להם מאוד קשה. היום גם הילדה שלי יודעת כבר לומר 'העם דורש אוויר נקי'".

"היו מחיקות נתונים חריגות בזמן הנישוב הראשון"

בארגון "שומרי הבית", שהוקם כדי להדוף את האסדה אל "על פי הבאר", יודעים כבר שהקרב הזה אבוד, שהאסדה תופעל לא בעומק הים התיכון אלא עשרה קילומטרים מהחוף, על אפם, על חמתם ולמרות מחאתם. מובילי הארגון יודעים שהתפקיד שלהם לא תם, אבל הוא משתנה. אחרי ההרצה החד-פעמית תבואנה עשרות שנים של הפעלה, וזה אומר שהם יצטרכו לפקח על הפעילות הזו מול הבית.

"אירועי השבועות האחרונים הוכיחו לכולנו שלא ניתן לסמוך על מערכי הניטור של נובל אנרג'י ואיגוד ערים", אומרים בארגון, "היו מחיקות נתונים חריגות בזמן הנישוב הראשון מהאסדה ובמקרים נוספים, חוסר בנתון הקריטי של כיוון הרוח, אותו נתון שמאפשר לקשור בין הזיהום לאסדה, היו הפסקות לא מוסברות בניטור בשעות מסוימות ובכללן הפסקה בניטור בשעה שנצפה ענן זיהום מגיע מהאסדה לחוף ועוד שורת אירועים מעוררי ספק".

"המאמץ מעכשיו של שומרי הבית הוא גיוס מימון לרכישה, הקמה ותחזוקה לאורך ארבע שנים של שתי מערכות ניטור עצמאיות, שתנטרנה את הפליטות של אסדת לוויתן, בשקיפות, באמינות, באורח הכי מקצועי שניתן ומסביב לשעון", אמרו. "זה יאפשר לנו לזהות חריגות בפליטות של נובל אנרג'י, לאלץ את המשרד להגנת הסביבה לבצע אכיפה בלתי מתפשרת ובמידה ולא, לבקש סעד משפטי על חריגה מלשון החוק וההיתר. העלות המוערכת היא כמיליון שקלים".

בדיקת המשרד להגנת הסביבה באסדת לווייתן, דצמבר 2019. המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
"נאלצים להפסיד עוד יום לימודים ועבודה". בדיקת המשרד באסדת לוויתן/אתר רשמי, המשרד להגנת הסביבה

קרין וישי אתר מקיבוץ נחשולים יתפנו כמו רבים אחרים זו הפעם השנייה, אחרי שבפעם הקודמת בוטל הנישוב אחרי שכבר עזבו את הבית לכיוון מרכז הארץ. יש להם ארבעה ילדים בגילאי שלוש עד 11, כולם מתפנים איתם וכולם ייסעו לאזור כפר סבא-רעננה. "שוב נשלם 2,000 שקלים לצורך שכירת דירה, כפי ששילמנו בשבוע שעבר", אמרו קרין וישי, "נאלצנו להתפנות מעוטף לוויתן, לבזבז את כספינו על בית מלון בתל אביב, ולהשבית את חברת הסטארטאפ שלנו ליומיים. השבוע שוב המשרד להגנת הסביבה נותן אישור טנטטיבי לביצוע הרעלה פוטנציאלית של המונים תחת ערפל הכאוס הפוליטי".

"הפינוי שלנו מרצון נובע מחוסר אמון מוחלט במנהיגים הציבוריים וגם בשל ההחלטה רציונלית להגן על בריאותנו ובריאות ילדינו בפני הבלתי נודע", אומרים הסטארטאפיסטים מהקיבוץ, "איש במשרדי הממשלה אינו יודע מה יהיה הרכב הרעלים באדמה ומה יהיה משטר הרוחות ביום הנישוב. המודלים שעליהם מתבססים המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות הם רק חישובים תיאורטיים וכבר עכשיו ברור שהם לוקים בהערכות חסר תמוהות".

קרין וישי מאמינים כי "לכן, צפוי כאן עוד פינוי המוני דרמטי גם השבוע ומלחמה על החיים שתמשיך גם אחר כך מעבר לנישוב אם אכן יתקיים ועד לסילוק אסון לוויתן". לדבריהם, "חבל שלא עשו זאת קודם אך עדיין לא מאוחר, משרד הבריאות חייב לעצור את הנישוב עד לקבלת חוות דעת אובייקטיבית ממומחים בינלאומיים ולהשמיע קולו". הם אומרים כי "בלי התהליך האמור הפעלת לוויתן אינה מוסרית. כל סכום כספי שבעולם שיתקבל מייצוא הגז לירדן ומצרים אינו שווה ערך סיכון בריאותם של אזרחי ישראל".

סמי עלי גורבאן , ג'סר א-זרקא, 24 במרץ 2019. ראובן קסטרו
"מפלצת שתעקור אותנו מהכפר". יו"ר הועד העממי של ג'סר א-זרקא/ראובן קסטרו

ורד ושלומי פינצ'י מעתלית, עם ארבעת הילדים, מתכננים להתפנות אל קרובי משפחה. "אני כועסת, מודאגת ובעיקר מפוחדת מהמפלצת שצמחה לנו מול הפנים ומאיימת על בריאות וחיי ילדיי", אומרת ורד, "אחרי הדרמה שהייתה לנו בשבוע שעבר עם הנישוב שבוטל הנה שוב חוזר הניגון ומתכוננים לפינוי התושבים רק שהפעם אנחנו אחרי חופשת חנוכה ארוכה והילדים נאלצים להפסיד עוד יום לימודים ואנחנו יום עבודה. נמאס מהחוסר ההתחשבות של נובל אנרג'י בתושבים".

יו"ר הועד העממי של ג'סר א-זרקא, סמי עלי, בן 39, בן למשפחה ענפה עם 12 אחים ואחיות ועוד 30 נכדים. "אנו כמו רוב התושבים לא ערוכים לאסון ובמידה וקרה לא נוכל כמובן להתפנות למקום אחד, חלקנו ילך לקרובי משפחה בוואדי ערה ואולי חלק לחברים והרוב יישארו בבתים כי אין לאן ללכת", הוא אומר בגילוי לב, "לא תכננו לבואו של יום כזה. מפלצת בצורת אסדה הרת גורל שתעקור אותנו מהכפר, תפזר את המשפחה ותהרוס את חיינו. התושבים בכפר מודרים, מופלים ומקופחים במשך עשורים, ועם הנישוב נהפוך גם לעקורים ואולי גם להרוגים".

"בתקופה האחרונה ומאז שהוכרז על הנישוב אנו חיים בתחושת פחד, חוששים על חיי ילדינו, מוסיף עלי, "העמימות שנוקטת נובל אנרג'י והגופים האחראים במדינה בנושא הנישוב הפכה לסרט אימה. מזלזלים בחיים של כולנו, ומשאירים אותנו בתחושת אי וודאות. הייתכן והגורמים לא רואים את האסון מול העיניים?".

כבן למשפחת דייגים הוא הוסיף כי "במשך השנים פגעו לנו בים, במקור הפרנסה שלנו. מזהמים שונים זרמו לים ופגעו בדגה ובסביבה הימית מול עיניהם של האחראים. הקמת האסדה תשמיד את מורשת הדיג ותגזול את פרנסתנו, אין שום צדק סביבתי כאן באזור, מי יתייחס לכפר העני ולקבוצת דייגים מוחלשים, הרי הם צריכים תמיד שעיר לעזאזל להאשימו באסון המתרחש בים, וכבר החלו עם האשמות וטוענים שהדייגים הם האיום המרכזי על הים, והתעלמו מהמפלצות האמיתיות המאיימות על קיומנו".

בדיקת המשרד להגנת הסביבה באסדת לווייתן, דצמבר 2019. המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
"זהו לא סופו של התהליך, אולי רק התחלתו". בדיקות באסדת הגז/אתר רשמי, המשרד להגנת הסביבה

"האכזבה שלי היא מהתגייסות משרדי הממשלה באופן נחרץ לצד חברות קידוחי הנפט והגז", אומר גם זיו דשא, ראש המועצה המקומית זכרון יעקב, "התנהלות זו של משרדי ממשלה שאמונים על בריאות הציבור מעמיקה את משבר האמון שקיים בינם לתושבים אשר לא מקבלים מענה מקצועי ושקוף לחששות אמיתיים".

הוא מדגיש כי "זהו לא סופו של התהליך, אולי רק התחלתו. אנו נחיה לבנתיים בצלה של אסדת טיפול בגז הטבעי אך נעשה הכול להבטיח את תקינות פעולתה. נמשיך לעקוב, לחקור, לבדוק, להפגין ולעתור ככל שיידרש כדי להבטיח את בריאותנו. נובל אנרג'י אמנם קיבלו אישור הרצה אבל אין סיכוי שבעולם שהם יקבלו אישור לפגוע בבריאותנו ובאיכות חיינו".

"אין סיכון בריאותי מאסדת הגז, גם במודל הכי מחמיר"

בחברת נובל אנרג'י אומרים שלא הופתעו מהתנגדויות פעילי סביבה ותושבי האזור, שזה עניין מובנה להקמת פרויקטים של אנרגיה ובניגוד לתדמיתה של החברה כדורסנית דומה שהם מאוד היו רוצים לזכות באהדת הציבור ומעט מתוסכלים מחוסר התקשורת עם התושבים. עו"ד יונתן קהת ממשרד אגמון ושות', רוזנברג הכהן ושות', שמייצג את נובל אנרג'י מבקש להדגיש כי "אין שום סיכון בריאותי כתוצאה מאסדת הגז - גם במודל הכי מחמיר וקיצוני של הפליטות במהלך הנישוב, הזיהום באזור החוף צפוי להיות זניח והוא לא מגיע אפילו לחצי מהכמות הזיהום הרגילה שיש בתל אביב וירושלים".

לדבריו, ישנו אינטרס ציבורי לקידום פרויקט לוויתן, גם מבחינת איכות הסביבה וגם מבחינה בריאותית, הפעלת לוויתן תאפשר לסגור את תחנת הכוח הפחמית בחדרה וכך יופחת זיהום האוויר באזור בעשרות אחוזים.

הוא הוסיף כי "גם בהיבט של יחסי החוץ של מדינת ישראל יש חשיבות ממשית להתחלת הזרמת גז מלוויתן בהקדם. קיימים הסכמי ייצוא גז חתומים למצרים ולירדן. ייצוא הגז למדינות השכנות יתרום תרומה משמעותית ליציבות הגאופוליטית ולביסוסה של מדינת ישראל כמעצמת אנרגיה אזורית. הוא מציין גם כי קיים גם אינטרס כלכלי לקידום הפרויקט - המשמעות הכלכלית של הפקה מסחרית של גז טבעי מלוויתן היא הכנסות ממסים של מיליארדי שקלים למדינה".

קהת מדגיש כי "בתי המשפט דחו את טענות המתנגדים לפרויקט לוויתן לרבות הטענות לפגיעה בבריאות בלמעלה מ-20 עתירות שנוהלו עד היום".

בתי קיבוץ נחשולים בצפון הארץ ברקע אסדת הגז לוויתן ב-18 בדצמבר 2019. רויטרס
אסדת לווייתן על רקע בתי קיבוץ נחשולים/רויטרס

גורמים בנובל אנרג'י מצרים על שאין שיח של פנים אל פנים עם התושבים לאחר ניסיונות שנעשו בעבר והביאו רק לצעקות והטחת האשמות הדדית. גורם בכיר בחברה אמר לוואלה! NEWS כי "זה מאבק אבוד. עם התקשורת בסופו של דבר הצלחנו אבל הפעילים שטפו לתושבים את המוח בקמפיין של לא מאמינים לרשויות בכלל, ובקונטקסט רחב יותר של חששות מהון-שלטון-עיתון ושלאזרח הקטן אין על מי לסמוך. זה מצער מאוד. נובל מבחינתה יחד עם השותפות עשתה ועושה הכול כדי שהציבור יידע שאין לו מה לחשוש כלל. אבל נכון שהגענו למסקנה שעם חלק מהציבור הזה זה כמו לשכנע מישהו שכדור הארץ הוא עגול ולהביא לצורך כך אסמכתאות מדעיות והוא מתעקש מולך שהארץ שטוחה".

מאגר לוויתן. אלבטרוס, אתר רשמי
"נובל עושה הכול כדי שהציבור יידע שאין לו מה לחשוש כלל". אסדת לוויתן/אתר רשמי, אלבטרוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully