וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החוקה דנה בחוק הקורונה, נציגי הקואליציה אינם משתתפים בדיון

23.6.2020 / 16:33

הוועדה דנה בחוק שנועד להסמיך את הממשלה להתמודדות עם המגיפה, אך האולם נותר כמעט ריק מלבד כמה ח"כים מהאופוזיציה. היו"ר יעקב אשר, החבר היחיד מהקואליציה שמשתתף בדיון: "נוציא תחת ידינו חוק טוב שלא ידרוס זכויות של אף אחד"

צילום לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

ועדת החוקה דנה בשעה זו ב"חוק הקורונה", שנועד להסמיך את הממשלה להתמודדות עם התפשטות המגיפה. מלבד היו"ר, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) - אף נציג קואליציה לא משתתף בדיון. האולם נותר כמעט ריק, אך בדיון משתתפים נציגים מהאופוזיציה, בהם חברי הכנסת קארין אלהרר ויואב סגלוביץ' (יש עתיד) ואלי אבידר (ישראל ביתנו).

זו אינה הפעם הראשונה שבה חברי הקואליציה נעדרים מדיונים הקשורים בהתפשטות נגיף הקורונה. בשבוע שעבר, כשהוועדה דנה בהארכת תוקפן של התקנות לשעת חירום, חברי הכנסת מהליכוד, כחול לבן, ש"ס ויהדות התורה לא הגיעו לדיונים.

יו"ר הוועדה, ח"כ אשר, פתח את הדיון בהצעת "חוק סמכויות הקורונה", והדגיש כי הוא "רוצה להרגיע את כל הקולות החוששים שנשמעים סביב החוק. נוציא תחת ידינו חוק טוב שלא ידרוס זכויות של אף אחד. המטרה היא שהחוק הגדול יסדיר מספר רב של תקש"חים (תקנות לשעת חירום) לחוק אחד מסודר".

אולם הדיון בועדת החוקה על חוק הקורונה. מלבד יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר, אין אף נציג לקואליציה. 23 ביוני 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
ללא השתתפות נציגי הקואליציה. הדיון בוועדת החוקה/אתר רשמי, אתר רשמי

לדבריו, "הבהילות שהייתה מובנת בשעתה בבית החרושת לתקש"חים והשינויים התכופים יצרו אי-בהירות בציבור וזה גרם שכושר ההתמודדות עם המחלה נפגע. אין בדבריי ביקורת כי המדינה כולה נתפסה לא מוכנה למשבר בסדר גודל כזה אך הגיע הזמן לייצר כלי חוקי צודק והגון שיאפשר להתמודד עם המחלה באופן מסודר ובטוח".

אשר הוסיף כי "נייצר גם גמישות בתקנות כי לא את הכול נכון לקבע, אבל הכול יהיה תחת פיקוח מבקר ומסנן של הכנסת. הכנסת לא צריכה להחזיק בידיה דברים לצורך רצון לשלוט אבל כלי הסינון של הכנסת הכרחיים".

ח"כ אשר הדגיש בדבריו כי "זה לא רק חוק קורונה, השאיפה היא שהחוק ישמש פלטפורמה לכל מצב חירום עתידי מגפתי. חשוב שלממשלה תהיה תכנית מסודרת שמעליה כלי בקרה פרלמנטריים במקום לאשר תקש"חים באישון לילה".

המשטרה אוכפת את תקנות הקורונה מחוץ לאצטדיון הכדורגל בתל אביב, 20 ביוני 2020. דוברות משטרת ישראל
אכיפת הנחיות הקורונה על ידי המשטרה/דוברות משטרת ישראל

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) שהשתתפה בדיון, אמרה לוואלה! NEWS כי "מצער שבדיון בנושא מיסוי ראש הממשלה, רק לפני כמה שעות בוועדת הכספים, היה כל כך הרבה ביקוש לנוכחות ח"כים עד כדי שלא הכניסו אנשים. האולם היה מפוצץ עד אפס מקום. נוכחות קואליציה יותר ממכובדת, ובוועדת חוקה בדיון על חוק הקורונה, האולם ברובו ריק. אף לא נוכח אחד מהקואליציה מלבד יו"ר הועדה. הם בונים עלינו שנעשה את העבודה בשבילם? אנחנו לא עושים אותה בשבילם, אלא בשביל ציבור האזרחים".

החוק אמור להחליף תקנות לשעת חירום רבות, המטילים מגבלות במגוון תחומי החיים בחקיקה, למשך עשרת החודשים הקרובים. הוא כולל בין היתר את ההכרזה על מצב חירום בשל הקורונה ואת סמכות הכנסת לבטלה, את תקנות הגבלת הפעילות, תקנות הגבלת מספר העובדים, תקנות אזור מוגבל ואת תקנות שעת חירום המגדירות את העבירות בגין הפרת הוראות ואת הקנסות שבצדן.

נוכח הנסיבות שנוצרו עם פקיעת התקנות שהתקינה הממשלה להתמודדות עם הקורונה בתום שלושה חודשים, האריכה הכנסת בימים האחרונים את התקש"חים למספר שבועות, שבמהלכם אמורה ועדת החוקה להשלים את "חוק הסמכויות".

בערב - ועדת השרים תתכנס כדי לדון בסגר במוקדי תחלואה

במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו פועל להכרזה על אזורים מוגבלים בהם קיימת תחלואה גבוהה עוד היום. זאת, לאחר שקיים התייעצות עם שר הבריאות יולי אדלשטיין, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה וראש המל"ל (המטה לביטחון לאומי) מאיר בן שבת.

ועדת השרים תתכנס הערב כדי לדון בקידום ההצעות, כמו גם בסגר בכמה שכונות בעיר טבריה. באזורים המוגבלים יופעל פיקוח על יציאת וכניסת תושבים ותתקיים אכיפה מוגברת של תקנות הקורונה. בנוסף לכך, סוכם כי אם קצב התחלואה יימשך, תוקדם הבאת השימוש באיכוני שב"כ לשולחן הממשלה לפני יום ראשון.

אתמול אישר קבינט הקורונה צעדים נוספים כדי להאט את קצב התחלואה בקורונה ולמנוע הידרדרות לתרחישים שאינם רצויים. השרים החליטו על הגברת האכיפה ברשויות המקומיות, כולל האפשרות שהעירייה תסגור עסקים שיפרו הנחיות. השרים קבעו כי הקנס על אי-עטיית מסיכה יעלה מ-200 ל-500 שקלים.

(עדכון ראשון: 15:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully