וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבינט הקורונה אישר: הקנס על אי-עטיית מסיכה יעלה, תוקם מנהלת אכיפה ארצית

השרים קבעו כי אכיפת ההנחיות תוגבר בעקבות העלייה בתחלואה, ובמסגרתה אדם שייתפס ללא מסיכה ייקנס ב-500 שקלים. כמו כן, הקבינט אישר קביעת תרחיש הייחוס, לפיו יש להיערך גם ל-2,000 מונשמים נוספים כתוצאה ממחלות אחרות. ההחלטה על חידוש איכוני שב"כ תובא להצבעה בראשון

דוברות משטרת ישראל

קבינט הקורונה אישר היום (שני) צעדים נוספים על מנת להאט את קצב התחלואה בקורונה ולמנוע הידרדרות לתרחישים שאינם רצויים. השרים החליטו על הגברת האכיפה ברשויות המקומיות, כולל האפשרות שהעירייה תסגור עסקים שיפרו הנחיות. השרים קבעו כי הקנס על אי-עטיית מסיכה יעלה מ-200 ל-500 שקלים. ההחלטה על חידוש איכוני שב"כ תובא להצבעה בישיבת ממשלה ביום ראשון.

בנוסף חברי הקבינט, קיבלו את הצעת משרד הבריאות, האוצר והביטחון לקביעת תרחיש הייחוס, לפיו יש להיערך לתוספת של 2,000 מונשמים מקורונה ול-2,000 מונשמים נוספים ממחלות אחרות. הגדרה זו תנחה את הממשלה על ההיערכות וההצטיידות של מערכת הבריאות, תבטא את יכולת ספיקת המערכת ולא תחזית חולים.

עוד הוחלט כי תוקם מנהלת אכיפה ארצית במשרד לביטחון הפנים, שתפקידה להכווין ולתאם בין כלל רשויות האכיפה. במקביל, בכל יישוב שבו מזוהה עלייה בתחלואה תיבדק הכרזה על אזור מוגבל.

מעבדת קורונה של קופת חולים כללית, תל אביב, 9 ביוני 2020. יוסי זלינגר / פלאש 90, פלאש 90
"להיערך לתרחיש ייחוס של -2,000 מונשמים". מעבדה לבדיקות קורונה/פלאש 90, יוסי זלינגר / פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הישיבה כי "צריך לעשות את כל פעולות המניעה הנדרשות כדי לא להגיע לתרחיש הייחוס". על פי פירוט תרחיש הייחוס של משרד הביטחון שאושר על ידי שר הביטחון בני גנץ, והוצג על ידי ממלא מקום ראש רח"ל, אלוף-משנה (במיל') נוחי מנדל, יש להיערך לתרחיש חמור-סביר של עד 2,500 מונשמים, 7,500 מאושפזים, 125 אלף חולים ומאות מתים.

בדיון היום עלו שורה של צעדים לאכיפה וניטור מוקדי תחלואה, בעקבות התרעות משרד הבריאות ומרכז המידע על הגידול המהיר בקצב ההידבקות. "אנחנו עומדים בפני עלייה שיטתית בתחלואה", אמר נתניהו. "אנחנו רואים את זה לא רק כאן, אלא רואים את זה לצערי, גם ברחבי העולם. מדינות שונות כבר נדרשות לכך, גם אנחנו בישראל".

לדברי נתניהו בפתח הישיבה, השרים ידונו גם באפשרות להגביר את האכיפה. "זה כולל גם את הגדלת הקנסות, מנהלת אכיפה ריכוזית תחת משרד ביטחון הפנים, ורתימת כל הכוחות וכוחות נוספים למשימת הפיקוח והאכיפה", אמר. "בנוסף יידון שימוש בכלים הדיגיטליים. אנחנו יודעים שהנושא הזה הוא בעייתי, אבל מנגד אנחנו יודעים גם שהוא תרם לנו רבות לריסון המגפה, ונראה כיצד אנחנו יכולים להתגבר על הבעיות על מנת להשיג הורדה של התחלואה".

הוא ציין גם כי השרים ידונו בסגרים אזוריים כדי להימנע מסגרים כלליים, וכן בהגבלות ההתקהלויות. זהו "צעד מאוד חריף, אני מציע שנשקול אותו, נראה אם אנחנו נזדקק לו ומתי נזדקק לו, ויש לו כמובן השלכה על פעולות מסוימות שאישרנו אותן".

עוד בוואלה!

בעקבות העלייה בהיקף המאובחנים: קבינט הקורונה דן בצעדים נוספים

לכתבה המלאה
אנשים במסיכות נוסעים על אופניים וקורקינטים בשדרות רוטשילד בתל אביב. 21 באפריל 2020. מרים אלסטר, פלאש 90, פלאש 90
הקנס על אי-עטיית מסיכה יעלה. תל אביב/פלאש 90, מרים אלסטר, פלאש 90

טרם הישיבה, נתניהו דרש מהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לחקור הדלפת הקלטה שלו ושל ראש השב"כ נדב ארגמן מהישיבה הקודמת של קבינט הקורונה, ששודרה אתמול בחדשות 12. בהקלטה נשמע ארגמן מתנגד להפעלת איכוני שב"כ בעוד נתניהו הביע כעס: "הספינות באות אלינו אחת אחרי השנייה ואנחנו מסרבים להאמין. האחריות שלנו היא לעצור את המגיפה הזו והמגיפה הזו חוזרת".

נתניהו מתח ביקורת על ההדלפה והגדירה כצעד חמור ביותר. "אני לא זוכר בכל שנותיי כראש ממשלה שנעשה דבר כזה", אמר. "לא מתוך ישיבת ממשלה ולא מתוך קבינט, במקרה הזה קבינט קורונה. זה דבר שאי אפשר לעבור עליו לסדר היום. אני מבקש מכל הגורמים, לרבות מהיועץ המשפטי לממשלה, לאפשר חקירה יסודית. אסור לנו שהדבר הזה ישתרש, אסור לנו שהדבר הזה ישנה".

המחלוקת על חידוש איכוני שב"כ

בישיבת קבינט הקורונה ראש השב"כ נדב ארגמן חזר על התנגדותו לחידוש איכוני השב"כ לחולי קורונה. לדברי גורמים שנכחו בדיון, ההתנגדות העיקרית שהעלה ארגמן היא לכך שחקיקה של חוק המסמיך את השב"כ לבצע איכונים יגרור פיקוח על וחשיפה של היכולות הטכנולוגיות של השב"כ לאיכון.

שר האנרגיה, יובל שטייניץ, שמוביל את הדרישה בממשלה לחידוש איכוני השב"כ אך אינו חבר בקבינט הקורונה, הגיע לישיבה כדי לנסות לשכנע את חברי הקבינט בצורך בחידוש האיכונים. שטייניץ אמר בדיון שלמרות החשש מחדירה לזכויות הפרט, השימוש בשב"כ לצורך איכונים הוא הרבה פחות חודרני ופולשני מאשר חקירות אפידימיולוגיות אחרות.

נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין, סגן שר הבריאות יואב קיש ושרי ליכוד נוספים הביעו תמיכה בחידוש איכוני השב"כ לאור העלייה בתחלואה והחשש מהתגברות המחלה, שתפגע מחדש בכלכלה ובבריאות. שרי כחול לבן, בהם שר החוץ גבי אשכנזי ושר המשפטים אבי ניסנקורן, הביעו הסתייגות מחידוש השימוש באיכוני השב"כ. היועץ המשפטי לממשלה אמר בדיון כי בכל מקרה, כדי לחדש את חקיקת חוק איכוני השב"כ, יש צורך בהחלטת ממשלה ולכן הדיון יימשך בישיבת הממשלה הקרובה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש השב"כ נדב ארגמן בטקס פרסי ראש הממשלה למבצעים פורצי דרך של השב"כ 20 בינואר 2020. עמוס בן גרשום/ לע"מ, אתר רשמי
נתניהו וארגמן/אתר רשמי, עמוס בן גרשום/ לע"מ

הממשלה נאלצה להפסיק את השימוש באיכוני שב"כ לאחר שבית המשפט קבע כי תקנות שעת חירום אינן מספיקות להפעלת האמצעי, והורה לחוקק חוק בחקיקה ראשית. החודש, הממשלה החליטה להקפיא את קידום החוק הראשי בנושא, לאור התנגדות ראש השב"כ לעיגון ההסמכה בחקיקה ראשית.

בימים האחרונים, לאור העלייה בנתוני התחלואה, בכירים בממשלה ובקואליציה לחצו לחדש את השימוש באיכוני שב"כ. גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו כי במידה ותימשך העלייה בתחלואה, ראש הממשלה ישקול את חידוש החקיקה של איכוני שב"כ, במקביל לאפשרויות טכנולוגיות אזרחיות.

אתמול אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין כי הוא תומך בחידוש האיכונים הסלולריים בידי הארגון. "חוק האיכון חשוב מאוד", אמר בהערכת מצב בהשתתפות בכירי משרדו. "עדיף שהמידע יהיה בידי שב"כ מאשר בחברה פרטית שהשד יודע מה האינטרסים שלו".

התחלואה נמשכת

התחלואה בקורונה נמשכה גם היום, כשהערב נרשמו 230 מאובחנים חדשים ביממה האחרונה. סך הכול מאז פרוץ המגיפה אובחנו עם הנגיף 21,008 בני אדם, וכיום ישנם 4,940 חולים מאומתים, בהם 45 במצב קשה. 29 מהחולים מונשמים - ללא שינוי מהנתון האחרון. 307 מהחולים מתו מהנגיף, בעוד 15,761 החלימו.

(עדכון ראשון: 14:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully