וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהדות התורה נוטה להתנגד לחוק הגיור של דרעי: "מעלה קשיים מול בתי דין חרדיים"

21.6.2020 / 16:00

גורמים בסיעת דגל התורה אמרו כי יצטרכו לדון בהצעה של יו"ר ש"ס, לפיה המדינה תכיר בגיור הממלכתי בלבד, וציינו וכי "כרגע הנטייה היא להתנגד". מטרת החוק שדרעי רוצה לקדם היא לסייע לבלום גיורים פרטיים - גם כאלה שנעשו בהליך אורתודוקסי - תוך הקמת רשות גיור חדשה

עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: הרבנים הראשיים לישראל הכריזו על מאבק בנושא הגיור, 2018)

ביהדות התורה נוטים להתנגד להצעת הגיורים של יו"ר ש"ס ושר הפנים אריה דרעי, שמטרתה היא שהמדינה תכיר רק בגיור הממלכתי בישראל. גורמים בסיעת דגל התורה, אחת משתי הסיעות המרכיבות את מפלגת יהדות התורה, אמרו היום (ראשון) לוואלה! NEWS כי "ההצעה מעלה קשיים מול בתי דין חרדיים באופן שימנע את ההכרה של המדינה בהם גם לעניינים אזרחיים. אנחנו נצטרך לדון על כך יחד עם הרבנים, אבל כרגע הנטייה שלנו להתנגד".

מטרת ההצעה של דרעי היא לקבוע כי הגיור הממלכתי יקבל לראשונה מעמד חוקי, באופן שיבטיח כי הגיורים בישראל יבוצעו רק על ידי המדינה, באמצעות בתי דין אורתודוקסיים ובכפוף להלכה. לשם כך, תוקם רשות גיור חדשה במשרד ראש הממשלה, במקום האגף הפועל שם כיום מבלי שעוגן בחוק, והיא תהיה אחראית על הגיור האזרחי והצבאי.

משה גפני ואריה דרעי. ראובן קסטרו
"הנטייה שלנו היא להתנגד". גפני ודרעי/ראובן קסטרו

מי שבין השאר צפוי להיפגע מכך הם גם בתי הדין האורתודוקסיים הפרטיים - החל מזה של הרב ניסים קרליץ, שהיה ממנהיגי הליטאים במגזר החרדי, ועד "גיור כהלכה" של הציונות הדתית, הנחשב להלכתי-ליברלי. אחת הסיבות להתנגדותה של סיעת דגל התורה, בה חברים הח"כים משה גפני, אורי מקלב, יעקב אשר ויצחק פינדרוס, היא הפגיעה בגיורים בבית דינו של הרב קרליץ המזוהה עמם.

בשבוע שעבר פנה דרעי לראש הממשלה בנימין נתניהו כדי לקבל ממנו אישור לקדם חוק ממשלתי כזה, אך בינתיים טרם הופץ תזכיר חוק. מטרת חוק כזה היא לעקוף את פסיקת בג"ץ, לפיה על המדינה להכיר בגיורים פרטיים לעניינים אזרחיים (קבלת אזרחות כיהודי ורישום במשרד הפנים, אך לא נישואין וזכויות דתיות אחרות). הצעה דומה עוררה ב-2017 משבר פוליטי חריף ועימות עם יהדות ארצות הברית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הבלוק, כנסת, 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
דרעי פנה לנתניהו לקבל אישור לקידום החוק. ישיבת בלוק הימין, 2019/ראובן קסטרו

ההצעה של דרעי לא עוררה רק התנגדות פוליטית מבית ומחוץ, אלא גם של ארגונים אזרחיים המזוהים עם הציבור הדתי-לאומי. הרב שאול פרבר יו"ר ארגון "עתים" וממייסדי "גיור כהלכה" אמר כי "צר לנו שיש המבקשים לקבוע בחוק מדיניות בדלנית ומנותקת מהמציאות הארץ-ישראלית, הדוחפת החוצה אלפים מאחינו ואחיותינו". בתנועה הרפורמית הזהירו ממשבר נוסף עם יהדות התפוצות ואמרו כי דרעי "מבקש עתה להבעיר מחדש את האש באמצעות קידום חקיקה בתחום הגיור".

בתנועת נאמני תורה ועבודה, המזוהה עם האגף הליברלי הדתי ציינו כי הם מצטערים "לראות כיצד שוב משמש הגיור, מהתהליכים הרגישים אותם עוברים אלו המבקשים להיות חלק מעם ישראל, ככלי משחק פוליטי ציני בידי פוליטיקאים". לטענת התנועה, ההצעה של דרעי תפגע בחלק גדול מהמתגיירים בישראל "בשל שיקולי כוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully