וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסלול עוקף בג"ץ: המהלך של דרעי לבלום גיורים פרטיים

17.6.2020 / 21:45

שר הפנים פנה לראש הממשלה בבקשה להפיץ תזכיר חוק ממשלתי חדש שנועד להכיר בגיור הממלכתי בישראל, מה שיסייע לבלום גיורים פרטיים - גם כאלה שנעשו בהליך אורתודוקסי. בעבר התנגדה מפלגת ישראל ביתנו לקידום ההצעה, אותה יזם דרעי ב-2017, מה שעורר משבר בקואליציה

עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: מיזם "גיור כהלכה" כאלטרנטיבה לגיור הממלכתי)

יו"ר ש"ס, שר הפנים אריה דרעי, פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו כדי להפיץ תזכיר חוק ממשלתי חדש שנועד להכיר רק בגיור הממלכתי בישראל. באמצעות תזכיר זה, דרעי, יחד עם שאר הסיעות החרדיות, מבקשים לבלום אפשרות של גיורים פרטיים גם אם הם נעשו בהליך אורתודוקסי.

בספטמבר 2017 חוק הגיור הממשלתי עורר משבר פוליטי חריף בממשלה, שגלש גם לעימות עם יהדות ארצות הברית. הצעת החוק המקורית, אותה יזם אז דרעי, נועדה לחסום גיורים אורתודוקסיים פרטיים ובעתיד גם גיורים של רפורמים וקונסרבטיבים. אז, כמו היום, מטרת החוק היא לעקוף את פסיקת בג"ץ, לפיה על המדינה להכיר בגיורים כאלה.

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שמפלגתו התנגדה בעבר לקידום ההצעה, אמר כי "הצהרה זו באה כהמשך ישיר להתנכלות לציבור העולים מברית המועצות לשעבר על ידי משרד הפנים שדרעי עומד בראשו. ולכן נאמר זאת בקול צלול וברור: אחרי הבחירות הבאות אנו נדאג להקים קואליציה ללא כפייה חרדית".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הבלוק, כנסת, 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
חוק עוקף בג"ץ. דרעי ונתניהו, נובמבר 2019/ראובן קסטרו

התנגדות ישראל ביתנו ליוזמת דרעי ב-2017 עוררה בקואליציה משבר פוליטי חריף שבסופו נתניהו הגיע לפשרה עם הסיעות החרדיות על דחיית קידום חוק הגיור בחצי שנה, במהלכה הוקפאו על ידי העותרים העתירות לבג"ץ נגד החוק. במקביל, שר המשפטים לשעבר משה נסים מונה על ידי ראש ממשלה לעמוד בראש ועדה שתטפל בנושא ותגבש מתווה מוסכם לחקיקה בנושא הגיור. נסים חיבר מתווה מפורט להתמודדות עם הסוגיה, אך הוא נפסל בידי החרדים ומאז לא חלה כל התקדמות בין הגורמים המעורבים.

המשבר הפוליטי החריף שגרר עמו שלוש מערכות בחירות בתוך כשנה, הוביל להקפאת המצב, וכעת דרעי מעוניין לקדם את הנושא פעם נוספת. בריאיון הערב (רביעי) לרדיו "קול חי" אמר השר דרעי כי "אין לנו את ישראל ביתנו שנלחמו נגד זה. אין לנו גם את מפלגת ימינה, שלפחות חלקם נלחמו בזה כי הם רצו לדאוג לארגון צוהר. היום יותר קל לקדם את זה".

עוד בוואלה!

אחרי שדבריו על נשים עוררו סערה: הח"כ החדש מש"ס התפטר מהרשימה

לכתבה המלאה

ד"ר שוקי פרידמן, מנהל המרכז ללאום, דת ומדינה, התייחס להצהרת דרעי, וטען כי היא תרחיק עולים רבים מהעם היהודי. "בישראל חצי מיליון עולים שרבים מהם היו שמחים להצטרף לעם היהודי. סטנדרט הגיור המחמיר שאימץ מערך הגיור הממלכתי מרחיקה אותם מהעם היהודי פשוטו כמשמעו. ניסיונו של שר הפנים לעקוף את פסיקת בג"ץ ולבצר עוד את מונופול הרבנות גם בתחום הגיור יפר את האיזון שנוצר ויביא גם לפיצוץ נוסף בין מדינת ישראל ליהדות התפוצות".

עוד אמר כי "במקום לחבק את המבקשים להצטרף לעם היהודי, עולים החיים כאן ואת יהודי התפוצות, החוק המוצע יגדיל את התהום הפעורה בין קהילות בתוך מדינת ישראל ובין מדינת ישראל לבין התפוצות. זהו חוק שהוא מתכון לאסון".


(עדכון ראשון: 20:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully