וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו קיבל את מסקנות ועדת חוק הגיור; הרבנים הראשיים: "פרצה חמורה"

3.6.2018 / 15:54

שר המשפטים לשעבר נסים מסר לראש הממשלה את סיכום ממצאי הוועדה שבראשה עמד, שתמליץ על הקמת רשות גיור נפרדת מהרבנות. בכינוס רבנים שערכו הרב יוסף והרב לאו הפצירו בשרים: "עצרו את הרפורמה שתגרום להתבוללות". ראש הקואליציה יבקשו דחייה מבג"ץ על עתירת הרפורמים

עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: מיזם "גיור כהלכה" כאלטרנטיבה לגיור הממלכתי)

שר המשפטים לשעבר משה נסים הגיש היום (ראשון) את המלצותיו בנושא הרפורמה בחוק הגיור לראש הממשלה בנימין נתניהו. ההמלצות אמורות לסיים את אחד המשברים הפוליטיים המשמעותיים של השנה החולפת. עם זאת, הדוח הצליח לעורר סערה והביא להתנגדות חריפה של הרבנים הראשנים וחברי סיעות ש"ס ויהדות התורה, המתנגדים למסקנות.

נסים כינס מסיבת עיתונאים שבה הציג לראשונה באופן רשמי את מסקנות הוועדה שבראשה עמד. לדברי נסים, מצב הגיור "מאכזב ולא מקרב" היות ודייניו "לא אימצו את ההלכה כפי שבאה לידי ביטוי בפסיקתו של בית הלל".

לאחר שהרבנים הראשיים יצחק יוסף ודוד לאו כינסו הבוקר רבנים בכירים מהציונות הדתית והכריזו על מאבק נגד המלצותיו, נסים תקף את התנגדותם. לדבריו, "יש לי ניסיון ציבורי. לדאבוני הרבנים לא עיינו כהלכה בדוח. תקראו את הדוח, תראו שאני אומר את האמת אבל אחרים מעוותים את האמת. אני נלחם בהתבוללות, והם מעודדים התבוללות".

עוד בוואלה! NEWS:
תמונות מלאך ותינוקת על שמה: הפרמדיקית שהפכה לסמל ההפגנות בעזה
לבקשת שקד: 12 דיונים בשבעה חודשים - על הצעה שלא צפויה לעבור
שר הפנים החדש באיטליה למהגרים: הנסיעה חופשית נגמרה, התחילו לארוז

הרבנים הראשיים נגד רפורמת חוק הגיור. מערכת וואלה! NEWS
כינוס הרבנים נגד רפורמת חוק הגיור, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS

ראשי הקואליציה דנו בישיבתם השבועית בטיוטת חוק הגיור שהציג נסים לראש הממשלה והוחלט לבקש דחייה מבג"ץ בתשובת המדינה לעתירה של הרפורמים והקונסרבטיבים בנושא. ראשי הסיעות החרדיות אריה דרעי ויעקב ליצמן הבהירו כי הם מתנגדים לנוסח הנוכחי של החוק. "למרות הכוונות הטובות, זה דוח לא טוב", אמר השר דרעי. ראש הממשלה אמר כי יש שני נושאים בקואליציה: גיוס וגיור. יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט אמר אז לראש הממשלה "יש גם התגברות", בהתייחס לדרישתו לקדם בהקדם חוק עוקף בג"ץ. נתניהו השיב: "נכון, יש גם התגברות".

מוקדם יותר הבוקר אמר שר הפנים דרעי בתגובה להמלצות הגיור כי הוא מתנגד באופן חד משמעי להמלצות. "אדאג שלא יעלו אפילו לדיון". לדבריו, "המוסמך היחידי על פי תקנות הממשלה להגיש הצעת חוק בנושא הגיור הוא שר הפנים, וברור לגמרי שלא אגיש הצעה זו. אני דורש לחזור מיידית להצעת החוק בנושא שהפצתי ואושרה בממשלה, שעיקרה - רק גיור ממלכתי של הרבנות הראשית יוכר בישראל. דרישה זו אעלה היום בישיבת ראשי המפלגות".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) תקף גם הוא את מסקנות ועדת נים ואמר כי "היהדות היא לא דת מסיונרית. להיכנס לעם ישראל יש קושי, ויש דרך, על פיה ניתן להיכנס. הנסיונות לפרק את המסגרת הזאת דרך חוקים, ועדות או תקנות לא יקרו, אנו לא נסכים להם בשום אופן. הסטטוס קוו צריך להישמר, נושא הגיור מלווה אותנו מאז היותנו לעם, זה לא נושא חרדי אלא נוגע ליסודו של העם, ולא נאפשר כל שינוי בנושא הזה. לא תהיה הפרה של הסטטוס קוו".

הרב יוסף אמר במפגש הרבנים כי "יש פה הכרה בגיורים לא על פי ההלכה, הכרה בגיורים רפורמים וקונסרבטיבים. יש פה פרצה חמורה. לכן, אני קורא לכל הרבנים להצטרף למחאה הזו כדי שהחוק הזה ייקבר ולא ייזכר שמו בישראל - לא ראוי בכלל שיעלה".

בסוף המפגש שבו השתתפו גם הרבנים שמואל אליהו מצפת, הרב צבי טאו ודיינים בכירים, חתמו המשתתפים על מסמך שבו הצהירו כי "רואים בדאגה את הסכנה לאחדותו של העם היהודי כתוצאה מההצעות לרפורמה בגיור הגוללות בתוכן הפקעת הגיור מהרבנות הראשית והכרה בגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים. אנו, כרבני ישראל דורשים להכיר רק בגיור שנעשה על פי הוראות הרבנות הראשית לישראל. אנו קוראים לראש הממשלה לדחות על הסף את דוח ועדת נסים ולקדם באופן מיידי תיקוני חקיקה שייצרו את ניסיונות הבג"ץ להכרה בגיורים פרטיים ובגיורים רפורמיים".

לבסוף, כתבו הרבנים כי הם "מבקשים מכל חברי הכנסת ומכל השרים לעשות כל שביכולתם על מנת לעצור את הרפורמה בגיור שעלולה לגרום להתבוללות, להתפוררות ולפילוג בתוך העם היהודי, בדומה למה שמתרחש לדאבון לב, בקהילות רפורמיות וקונסרבטיביות רבות בחו"ל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס האזכרה הממלכתי לציון 70 שנה לחללי אלטלנה ה-30 במאי 2018. עמוס בן גרשום, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, עמוס בן גרשום

החלק הנפיץ ביותר במסמך הוא טיוטת הצעת החוק שפורסמה לאחרונה בוואלה! NEWS, ולפיה, תוקם רשות גיור ממלכתית חדשה במשרד ראש הממשלה במקום זו שפועלת שם כיום. בראש הרשות יעמוד אדם שייבחר לתקופה של שש שנים לאחר התייעצות של נשיא בית הדין הרבני הגדול ויו"ר הסוכונות היהודית בישראל. בחמישה מחוזות ברחבי הארץ יופעלו בתי דין לגיור: ירושלים, המרכז, חיפה והצפון, דרום ואשדוד.

נוסף לכך, רשות הגיור החדשה לא תהיה כפופה לרבנות הראשית לישראל, אך הדיינים המגיירים יהיו כולם אורתודוכסיים ויגיירו לפי ההלכה האורתודוכסית. עם זאת, הדיינים יתמנו על ידי ועדה של 11 חברים. הוועדה מורכבת מראש הממשלה, שר המשפטים, הרבנים הראשיים, יו"ר הסוכנות היהודית או נציגיהם. בפועל, לא יהיה בה רוב דתי או חרדי ויינתן בה ביטוי לרפורמים והקונסרבטיבים.

שר הפנים אריה דרעי ורעייתו יפה נחקרו במשרדי יחידת להב 433 בחשד לעבירות שחיתות. רוני כנפו
"אדאג שהמסקנות לא יעלו אפילו לדיון". דרעי/רוני כנפו

לפי טיוטת החוק, הגיור בישראל ייעשה רק על ידי הרשות החדשה, קרי המדינה, באופן שמונע מרבנים רפורמים, קונסרבטיביים ואורתודוכסים לגייר באופן פרטי. טיוטת ההצעה קובעת גם כי גיורים שנערכו על ידי "קהילה יהודית מוכרת בחוץ לארץ" יוכרו לעניין חוק השבות, גם אם נעשו שלא על פי ההלכה האורתודוכסית.

נסים החל לעבוד על הדוח בחודש ספטמבר אשתקד בתום המשבר הפוליטי, זאת לבקשתו של נתניהו. הוא זימן אליו לוועדה למעלה מ-80 אישים, בהם דיינים, שופטים, פוליטיקאים בהווה ובעבר ואישי ציבור. בדוח שאורכו 116 עמודים הוא מפרט סקירה היסטורית, משפטית והלכתית על הגיור בישראל, בצה"ל ובעולם וצירף אליו גם חתימות של רבנים בכירים בציונות הדתית, שהצהירו כי מסקנותיו מקובלות עליהם.

(עדכון ראשון 11:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully