וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבקשת שקד: 12 דיונים בשבעה חודשים - על הצעה שלא צפויה לעבור

3.6.2018 / 8:40

כמעט מדי שבוע דנה ועדת השרים לחקיקה בחוק לביטול ההתנתקות בצפון השומרון, שנועד לסלול את הדרך לבניית היישובים מחדש באזור. גורמים בקואליציה טוענים כי שרת המשפטים עושה שימוש בסמכותה כדי לקדם את ההצעה, חרף התנגדותו של נתניהו והרגישות מול הממשל האמריקני

שולי מועלם בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות, דיון בקשיי המחלימים ממחלות קשות, כנסת. ינואר 2017. נועם מושקוביץ
מציעה לבטל את ההתנתקות בצפון השומרון. ח"כ מועלם/נועם מושקוביץ

ועדת השרים לענייני חקיקה צפויה לדחות גם היום (ראשון) למועד אחר את ההצבעה בהצעת החוק ל"ביטול תוכנית ההתנתקות בצפון השומרון". מנתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי השרים כבר דנו בהצעה 11 פעמים בתוך תקופה של שבעה חודשים, וידונו פעם נוספת היום. זהו מספר חסר תקדים שאף הצעה פרטית בכנסת אינה זוכה לה - במיוחד כשאין לה היתכנות פוליטית.

גורמים בקואליציה טוענים כי שרת המשפטים איילת שקד מהבית היהודי העומדת בראש ועדת השרים עושה שימוש בסמכותה לדון בהצעת החוק כל שבוע מחדש, חרף התנגדותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בעבר טענו בלשכתו של נתניהו כי התנגדותו להצעה נובעת בשל הרגישות המדינית בהצעה. הצעת החוק נדחתה כמה פעמים בטענה כי קיימת רגישות בנושא מול הממשל האמריקני.

וואלה TALK הראיון המרכזי עם יעקב אילון ואיילת שקד ה15 בפברואר 2018. ראובן קסטרו
מעלה את הצעת החוק לדיון מדי שבוע. שקד/ראובן קסטרו

בסביבת שקד אמרו כי היא מעלה את ההצעה לסדר היום בכל שבוע מחדש מתוך הנחה שבאחת הפעמים "תיווצר הזדמנות" לקדם אותה בפועל.

הצעת החוק היא יוזמה משותפת של יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי ויו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן יחד עם ראש המועצה אזורית שומרון יוסי דגן, ממגורשי שא-נור. הצעת החוק קובעת כי יתאפשר חופש תנועה של יהודים באזורים בצפון השומרון, אבל יוזמי ההצעה אומרים בבירור שזו איננה המטרה בלבד וכי הוא אמצעי "ראשוני והכרחי" ליישום המטרה המרכזית - בניית היישובים מחדש.

עוד באותו נושא

"120 שניות לכל חוק": כך פועלים השרים באחת הוועדות החשאיות ביותר

לכתבה המלאה
ישיבת ממשלה 6 במאי 2018. אמיל סלמן, מערכת וואלה! NEWS
מתנגד להצעת החוק. נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן

להצעת החוק תהיה השפעה ישירה על השטח המפונה של היישובים גנים, כדים, חומש ושא-נור שפונו בשנת 2005. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "מטרת תכנית ההתנתקות הייתה להוביל למציאות ביטחונית, מדינית, כלכלית ודמוגרפית טובה יותר. אולם כיום ברור לכל שההתנתקות לא רק נכשלה בהשגת תכלית זו, אלא גרמה לנזקים אדירים למדינת ישאל בדיוק בתחומים אלה. על אף גירוש התושבים מצפון השומרון, לא חל בשטח כל שינוי מבחינת מעמד הקרקע והנוכחות הצבאית בו".

ח"כ מועלם-רפאלי אמרה כי חוק ההתנתקות מתייחס לביצוע הגירוש, לפיצויים הניתנים לתושבים שנעקרו וכן אוסר על כניסת יהודים למרחבים אלה, סעיף שעדיין רלוונטי. נכון להיום, תנועת כלי רכב, טיולים בשטח והגעה בפועל לשטחי היישובים שנהרסו - אסורה. לדבריה, הצעת החוק מבקשת לבטל את האיסור, כצעד חיוני לקראת הקמת היישובים מחדש והחזרת המתיישבים שגורשו משם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully