וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמונות מלאך ותינוקת על שמה: הפרמדיקית שהפכה לסמל ההפגנות בעזה

מאיה הורודניצ'אנו וסוכנויות הידיעות

3.6.2018 / 16:03

תמונתה של רזאן נג'אר, שנטען כי נהרגה מאש צה"ל בעימותים בסוף השבוע הופצה ברשתות החברתיות הפלסטיניות והפכה לפנים מוכרות בגדה וברצועה. מותה של החובשת הצעירה עשוי לתרום לאווירה המתוחה ולהתחדשות ההפגנות במלוא כוחן לקראת יום הנכסה שחל השבוע

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

מותה של הפרמדיקית הפלסטינית רזאן נג'אר בהפגנות בגבול רצועת עזה בסוף השבוע עורר שלל תגובות נזעמות הארץ ובעולם. בעוד שהאו"ם גינה בחריפות את מותה, ברשות הפלסטינית הפכה אשת הצוות הרפואי הצעירה לסמלה החדש של המחאות על הגדר.

ברשתות החברתיות, הן בגדה וברצועת עזה, שיתפו גולשים רבים את תמונתה של נג'אר, בעיקר מההפגנות האחרונות שבהן השתתפה והעניקה טיפול לפצועים. במרכז המידע הפלסטיני פורסמה תמונתו ותעודת הלידה של תינוקת שנולדה הלילה בחברון ונקרא על שמה של נג'אר. מעיפי עפיפוני התבערה שנשלחים לישראל וגורמים לנזק רב מיהרו להוסיף את תמונתה לעפיפון תבערה שנשלח אתמול לשטח ישראל.

עוד בוואלה! NEWS:
ליל קרב בדרום: 3 רקטות יורטו בעוטף עזה, צה"ל תקף 15 יעדי חמאס
גורמי מודיעין: צפון קוריאה לא באמת פוצצה את אתר הגרעין
לבקשת שקד: 12 דיונים בשבעה חודשים - על הצעה שלא צפויה לעבור

תמונות ברשתות החברתיות של ההרוגה רזאן אלנג'אר, אשר שנורתה מירי צלפים במהלך ההפגנה ברצועת עזה. מערכת וואלה! NEWS
נג'אר לצד ילדים בהפגנה בגבול הרצועה בחודש האחרוןם/מערכת וואלה! NEWS

בריאיון ל"ניו יורק טיימס" לפני חודש, סיפרה נג'אר על החלטתה להתנדב. "אנחנו עושים את זה מאהבה לארצנו, זו עבודה הומניטרית. אנחנו לא עושים את זה בשביל כסף, אנחנו עושים את זה בשביל אלוהים. אנחנו לא רוצים לקבל תשלום", אמרה, והוסיפה כי אנשים שואלים את אביה מה היא עושה שם בשטח בלי לקבל משכורת.

"הוא אומר להם: 'אני גאה בבת שלי. היא מסייעת לילדים של ארצנו. ובמיוחד בגלל שבחברה שלנו נשים ביקורתיים פעמים רבות כלפי נשים, אבל החברה צריכה לקבל אותנו. אם לא יקבלו אותנו מבחירה, הם ייאלצו לקבל אותנו בעל כורחם. כי אנחנו יותר חזקות מכל גבר. אני מאתגרת אותך למצוא מישהו שהפגין כוח כמו שאני הפגנתי כמגישת סיוע ראשוני ביום הראשון של המפגינים", סיפרה.

עוד באותו נושא

ח"כ טיבי על מות הפרמדיקית הפלסטינית בעזה: "פשע מלחמה נתעב"

לכתבה המלאה
תמונות ברשתות החברתיות של ההרוגה רזאן אלנג'אר, אשר שנורתה מירי צלפים במהלך ההפגנה ברצועת עזה. מערכת וואלה! NEWS
"אני גאה בבת שלי". ציור של נג'אר עם כנפי מלאך/מערכת וואלה! NEWS

סאברין, אמה של נג'אר, אמרה כי בתה הגיעה להפגנות בכל שבוע מאז חודש מרץ. בריאיון לאל-ג'זירה אמרה כי בתה הפכה לפנים מוכרות במחנה שהוקם בסמוך לגדר ליד העיר חאן יונס. "היא אף פעם לא התייחסה למה שאנשים אמרו, התנדבותה מסמלת את התמדתה ואת המסירות שלה לטיפול בבני אדם". סאברין הוסיפה כי "בתי לא הייתה חמושה, היא הייתה בסך הכול חובשת".

החובשת בת ה-21 הגיעה בעשרת השבועות האחרונים להפגנות יחד עם הצוותים של הארגוןpalestinian medical relief society. ראש הארגון, שבו התנדבה נג'אר, ד"ר עאיד יאע'י אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי שלושה חברים נוספים בארגון נפצעו באורח קל. "הייתה שם חבורה של אנשים, הצוות הרפואי הלך כדי לפנות פצועים ליד הגדר. ואז נפתחה אש", אמר.

תמונות ברשתות החברתיות של ההרוגה רזאן אלנג'אר, אשר שנורתה מירי צלפים במהלך ההפגנה ברצועת עזה. מערכת וואלה! NEWS
עפיפון תבערה עם תמונתה של נג'אר, אתמול/מערכת וואלה! NEWS

"אנחנו עובדים שם כדי לסייע לפצועים. יש לנו המון צוותים. אם מישהו פצוע הצוות שלנו מספר את הסיוע. ובמקרה של מצב קשה מפנים לבית החולים בעיר", סיפר. לדבריו, זו לא הפעם הראשונה שאנשי צוות רפואי נפצעים. "כ-20 בארגון נפצעו וגם נג'אר נפצעה פעמיים באפריל באורח קל".

לשאלה איך ממליץ לצוות הרפואי לשמור על עצמו, ענה יאע'י כי "אין להם איך להגן על עצמם, אלא ללבוש רק את החלוק הלבן". בתמונות שפורסמו לאחר מותה של נג'אר היא נראית בחלוק לבן, ונטען כי מדובר בצילומים שצולמו אתמול. אך לדבריו, "החיילים לא מכבדים את הצוותים הרפואיים ואת החוק הבינלאומי שמאפשר לצוות הרפואי לטפל שם בשטח ולעזור לפצועים".

תמונות ברשתות החברתיות של ההרוגה רזאן אלנג'אר, אשר שנורתה מירי צלפים במהלך ההפגנה ברצועת עזה. מערכת וואלה! NEWS
"פשע מלחמה". קריקטורה שמציגה את הפגיעה בפרמדיקית שבפורסמה ברשת/מערכת וואלה! NEWS

מעמותת רופאים לזכויות אדם נמסר כי "הירי של הצבא בחובשת מהווה הפרה של המשפט הבינלאומי המקנה הגנה מיוחדת לצוותים רפואיים במהלך עימות. נג'אר, שלפי עדויות הצוותים הרפואיים עסקה במתן סיוע רפואי ליד הגדר, היא קורבן נוסף לקלות הבלתי נסבלת של האצבע על ההדק של חיילי הצבא והיא מצטרפת לעשרות פלסטינים נוספים שקיפחו את חייהם בנסיבות דומות".

שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלדנוב גינה אף הוא את הירי בנג'אר וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי עובדי רפואה אינם מטרה. "מחשבותיי ותפילותיי נתונות למשפחתה של רזאן נג'אר. הפלסטינים בעזה סבלו מספיק", כתב מלדנוב. "על ישראל למתן את השימוש בכוח ועל חמאס למנוע את התקריות האלימות. ההסלמה רק תגבה עוד מחיר בנפש".

תמונות ברשתות החברתיות של ההרוגה רזאן אלנג'אר, אשר שנורתה מירי צלפים במהלך ההפגנה ברצועת עזה. מערכת וואלה! NEWS
הפלסטינים טענו כי החיילת שהוצגה בתמונה ירתה למוות בנג'אר/מערכת וואלה! NEWS

דובר צה"ל מסר בתגובה לפניית וואלה! NEWS בעקבות מותה של נג'אר כי "מקרים שבהם נטען כי אזרח נהרג מירי צה"ל מתוחקרים באופן יסודי על ידי דרגי הפיקוד הרלוונטיים ונבדקים על ידי מנגנון התחקור המטכ"לי, וכך ייעשה בנוגע לטענות הנוכחיות. ממצאי התחקירים מועברים לפרקליטות הצבאית".

עוד נמסר כי "צה"ל פועל באופן שוטף להפקת לקחים מבצעיים ולצמצום מספר הנפגעים מירי במרחב גדר הגבול ברצועת עזה" וכי הוא "שב ומזהיר את האזרחים מהתקרבות לגדר ונטילת חלק באירועים האלימים ובפיגועים". לדבריו, "חמאס פועל באופן מכוון ומתוכנן לסיכון אזרחים, כאשר מדי שבוע הוא מציב בחזית הפרות הסדר האלימות ילדים צעירים, נערים ונשים הנשלחים לגדר ומשמשים בפועל 'מגן אנושי' למימוש מטרות חמאס".

תינוקת מחברון ע"ש רזאן אלנג'אר ההרוגה הפלסטינית מההפגנות ברצ"ע. מערכת וואלה! NEWS
התינוקת שנקראה על שמה של רזאן נג'אר בחברון/מערכת וואלה! NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully