וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמי מודיעין: צפון קוריאה לא באמת פוצצה את אתר הגרעין

2.6.2018 / 23:18

מומחה לפיקוח בינלאומי על נשק העריך בשיחה עם CNN כי פיונגיאנג השתמשה בפיצוץ האתר בפונגיי-רי לצרכי תעמולה בלבד ולא התכוונה להוציאו משימוש. "עיתונאים שתיעדו את הפיצוצים שהו במרחק 500 מטר בלבד - מה שמעיד על היקפם הנמוך"

צילום: CNN, עריכה: שניר דבוש

פיצוץ אתר הגרעין בקוריאה הצפונית בחודש שעבר לא הוציא אותו מכלל פעולה ונועד בעיקר למטרת יחסי ציבור - כך מעריכים גורמי מודיעין בארצות הברית. גורם רשמי הפועל בתחום הפיקוח הבינלאומי על נשק ששוחח עם CNN אמר אתמול (שבת) כי הפיצוצים במנהרות באתר פונגיי-רי - שסוקרו בהרחבה בכלי תקשורת בעולם, לרבות צוות צילום של הרשת עצמה - היו קטנים מדי בשביל לגרום להתמוטטותן.

על אף שצוותי תקשורת רבים הוזמנו לתעד את פיצוץ האתר, שפיונגיאנג הציגה כמחווה לקראת הפסגה בין השליט קים ג'ונג און לבין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, לא היו כל מדענים או מומחים שצפו במתרחש לצד העיתונאים, תחת פיקוחם של אנשי הצבא.

לדברי הגורם, המתמחה במעקב אחר המדינה המבודדת, מדענים שבחנו את האתר לא הבחינו בפעילות גיאולוגית באזור. "עצם העובדה שעיתונאים שהו במרחק 500 מטרים בלבד מהפיצוצים היא עדות להיקפם הנמוך", הוסיף. "כמות האבק שתועדה באזור מראה אף היא כי הפיצוצים היו שטחיים". גורם רשמי בקהילת המודיעין האמריקנית אישר אף הוא בשיחה עם CNN כי ניתוח ראשוני של פיצוץ האתר הראה כי לא נגרם נזק משמעותי למנהרות - ששימשו לעריכת שורת ניסויים גרעיניים בשנה וחצי האחרונות. זאת, על סמך מידע סייסמוגרפי שנאסף מהאזור סמוך לפיצוץ.

תמונת לוויין של אתר הגרעין של קוריאה הצפונית, 23 במאי 2018. רויטרס
פיצוץ אתר הגרעין בפונגיי-רי, בחודש שעבר/רויטרס

מוקדם יותר השבוע העריכו גורמי מודיעין אמריקניים כי קוריאה הצפונית תסכים במסגרת המגעים עם ארצות הברית לפירוק חלקי של תכנית הגרעין שלה, אך תסרב לוותר לחלוטין על האפשרות לחדשה במועד מאוחר יותר. לדברי אותם גורמים, פיונגיאנג תבקש לשמור על יכולותיה הטכנולוגיות וכן על צוותי המדענים האחראים על התכנית. זאת, מכיוון שקים רואה בנשק הגרעיני שברשותו ערובה להישארותו בשלטון. אחד הגורמים ששוחח עם CNN אמר כי קים "לא יעשה דבר שעלול להפוך אותו לפגיע". לדבריו, הרודן הצפון קוריאני עלול אף להסתיר חלקים ממלאי הטילים שברשותו.

הלילה נפגש טראמפ בבית הלבן עם סגן יו"ר הוועד המרכזי של מפלגת השלטון בקוריאה הצפונית קים יונג צ'ול שהעביר לידיו מכתב אישי מקים. בעקבות הפגישה הודיע טראמפ כי הפסגה בינו לבין מנהיג המדינה הקומוניסטית תתקיים בסינגפור במועד המתוכנן, ב-12 ביוני. בשיחה עם כתבים לאחר הפגישה הביע טראמפ אופטימיות באשר לתוצאות הפסגה ואמר כי הוא "חושב שהיא תהיה מוצלחת מאוד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם קים יונג צ'ול ומכתב מקים ג'ונג און ב-1 ביוני 2018. CNN, אתר רשמי
טראמפ עם קים/אתר רשמי, CNN

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully