וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרכז המידע למאבק בקורונה: יש להגביל קיום אירועים המוניים בחללים סגורים

21.6.2020 / 8:08

דוח חדש קבע כי שהות של משתתפים מרובים מקדמת הדבקה בנגיף על ידי "מפיצי על" - חולים שאחראים על הפצה נרחבת של הווירוס. במרכז המליצו להגביר את האכיפה על עטיית מסיכות ושמירה על ריחוק חברתי בחללים סגורים וצפופים, זאת ברקע המשך ההקלות במשק וחידוש תנועת הרכבת מחר

דובר צה"ל

מרכז המידע למאבק בקורונה קרא הבוקר (ראשון) להגביל אירועים המוניים בחללים סגורים, מחשש לקידום הדבקה בנגיף הקורונה. בדוח חדש שפרסם המרכז, שמתבסס על נתוני אגף המודיעין של צה"ל, נכתב כי "שהות מרובת משתתפים בחללים סגורים מאפשרת ואף מקדמת אירועי הדבקה במחלה על ידי 'מפיצי על' (חולים שאחראים על הדבקתם של רבים)".

מהנתונים עולה כי מרבית ההדבקות ההמוניות בקורונה התרחשו בחללים סגורים. בעקבות זאת, המליצו באגף לעודד את הציבור להעדיף לקיים פעילויות באוויר הפתוח, לצד הגברה של אכיפת המסיכות ושמירה על ריחוק בחללים סגורים וצפופים, בהם מרכזי קניות, בתי כנסת ותחבורה ציבורית. כמו כן, הומלץ ליצור חציצה פיזית בחללים משותפים ולשפר את האוורור החיצוני.

הדוח מתפרסם ברקע העלייה בתחלואה, לצד המשך מתן הקלות במשק ובמרחב הציבורי ודיון הערכת המצב בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו שייערך היום. בסוף השבוע האחרון אושרה פתיחת אולמות תרבות, בהם בתי קולנוע ותיאטראות, בהשתתפות עד 250 איש. מחר צפויה להתחדש פעילות הרכבת, בכפוף להגבלות.

לקריאת המסמך המלא

קניון מלחה, ירושלים, 18 במאי 2020. ראובן קסטרו
קונים בקניון מלחה בירושלים, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

במסמך פורטו הגורמים להדבקה מוגברת בנגיף בחללים סגורים - צפיפות, אוורור לקוי, שהייה משותפת ממושכת, מיעוט אור שמש ו"מפיצי על". במרכז הסבירו כי במקומות סגורים וממוזגים, בהם מיזוג האוויר מבוסס על מחזור האוויר הקיים, הסכנה להדבקה בקורונה גבוהה יותר. עוד הבהירו כי ככל שנשא של הנגיף שוהה זמן רב יותר ובאינטראקציה קרובה יותר עם אנשים אחרים, כך גדל הסיכון שידביק אותם.

לפי הדוח, מחקר שנערך על ידי המחלקה לביטחון לאומי בארצות הברית מצא כי נגיף הקורונה מושמד במהירות רבה על ידי חשיפה רבה לאור השמש. בעקבות זאת מסתמן כי הנגיף שורד באוויר לאורך זמן יותר במקומות בהם אין חשיפה לאור השמש, ומגביר את הסיכון להדבקה בחלל סגור.

מתפללים בבית כנסת לאחר ההקלה במגבלות הקורונה,אפרת, 20 במאי 2020. גרשון אלינסון, פלאש 90
מתפללים בבית כנסת באפרת לאחר ההקלות במגבלות הקורונה/פלאש 90, גרשון אלינסון

על פי עדויות מדעיות, הנגיף מופץ בעיקר על ידי חולים שאחראים על הדבקתם של עשרות בני אדם, וייתכן כי הם הכוח שמניע את התפשטות המגיפה, ולא הדבקה הדרגתית של אנשים שונים. "מצטברות עדויות לכך שאדם חולה עלול לתפקד כ'מפיץ על' כתלות בסיטואציה, בדגש של שהות באזור צפוף והומה. כך, הרוב המוחלט של ההדבקות ההמוניות ברחבי העולם שזכו לפרסום ובפרט אלו שיוחסו ל'מפיצי על' התרחש בחללים סגורים", נכתב בדוח.

האגף הזהיר מגל שני, צה"ל ומשרד הבריאות התנערו

מרכז המידע למאבק בנגיף פרסם אתמול תחזית לפיה החל הגל השני של התפרצות הקורונה בישראל. הדוח הזהיר כי ישראל נכנסת בימים אלו לגל שני של תחלואה "השונה במאפייניו מהגל הראשון - אך לא פחות בחומרתו". בדוח שהוגש למשרד הבריאות נטען כי קצב גידול החולים המאומתים ממשיך לעלות, וכי אם לא יקטן משמעותית בעוד כחודש מספר הנדבקים החדשים היומי יעמוד על מעל לאלף ומספר המתים הכולל יגיע למאות.

על פי מחברי הדוח, בגל הראשון הוטלו הגבלות מחמירות החל מאמצע חודש מרץ שבסופו של דבר הובילו לירידה במספר הנדבקים, אך ההקלות ההולכות ומתרחבות כעת, מאז אמצע אפריל, עלולות לא רק להוביל להמשך העלייה אלא אף להאצתה.

עם זאת, צה"ל ומשרד הבריאות התנערו מהאחריות על מרכז המידע והידע למאבק בקורונה. דובר צה"ל מסר כי משרד הבריאות אחראי על הגוף, אך משרד הבריאות מסר כי אגף המודיעין הוא שאחראי עליו, ובמקביל שני הגופים מכחישים כי הוציאו אותו לתקשורת.

בית החולים רמב"ם, מחקר קורונה. דוברות רמב"ם, אתר רשמי
עובדים ממוגנים מפני נגיף הקורונה בבית החולים רמב"ם בחיפה/אתר רשמי, דוברות רמב"ם

במקביל העלייה בתחלואה בקורונה נמשכת, כשעל פי נתוני משרד הבריאות אמש 294 מאובחנים חדשים בנגיף הקורונה נרשמו בתוך יממה. מספר נשאי הנגיף בישראל עלה ל-20,633, בהם 40 במצב קשה ומתוכם 27 מונשמים. כמו כן, ביממה החולפת נרשם מקרה מוות נוסף מקורונה, ומניין המתים עלה ל-305 בני אדם.

עוד עולה מנתוני משרד הבריאות כי מספר החולים מהאומתים עלה ל-4,668, ו-15,659 החלימו מקורונה מתחילת המשבר. כמו כן, שלשום נערכו 12,765 בדיקות לגילוי הנגיף, לעומת 17,263 בדיקות ביום שלפני כן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully