וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצה"ל נערכים לגל קורונה שני: "המטרה - לקטוע את שרשרת ההדבקות"

20.6.2020 / 21:56

משרדי הממשלה ומערכת הביטחון מקיימים מדי ערב הערכת מצב על התפשטות הנגיף, ובשלב זה מתמקדים במוקדי התחלואה. באגף המבצעים הכינו תכנית לתרחיש של התפרצות משמעותית בערים, ומתקשים להגיע לחלק מהחולים במגזר הבדואי. גורם ביטחוני: "לא הגענו למצב של מכה נוספת למשק"

דובר צה"ל

(בווידאו: מפקד פיקוד העורף אלוף אורי גורדין בביקור במוקדי תחלואה בקורונה בדרום, אתמול)

מערכת הביטחון והממשלה נמצאות במעקב יומי אחר התפשטות מגיפת הקורונה בישראל, לאור היקף התחלואה הגבוה בתקופה האחרונה. הגופים פועלים בשלושה כיוונים עיקריים: קטיעת שרשרת ההדבקה במהירות האפשרית, הגברת האכיפה - ואף הטלת סגרים ממוקדים על אזורים בהם יש שיעור גבוה של נדבקים. גורם ביטחוני בכיר אמר בשיחה לוואלה! NEWS כי "כל מכה למשק בשלב הזה תהיה הרבה יותר עוצמתית אם להגביל פעילות בצורה רחבה ולא ממוקדת, אך לא הגענו לרגע הזה וכלל משרדי הממשלה עסוקים בכך שלא נגיע למצב הזה".

על מנת להתמודד בצורה המיטבית עם משבר הקורונה בישראל, מתקיימת מדי ערב הערכת מצב של כלל נציגי משרדי הממשלה, בהובלת המטה לביטחון לאומי (המל"ל), שנשאר הגוף היחידי ללא תחלופה בתפקידים מאז גל הקורונה הראשון. בהערכות המצב משתתפים נציגי משרד הבריאות, משרד הפנים, משרד הביטחון ומשרד לביטחון הפנים הפועלים בתחום הקורונה, יחד עם נציגים בכירים מפיקוד העורף, אגף המבצעים בצה"ל ומשטרת ישראל. לדברי הגורם הביטחוני, משרדי הממשלה צברו ניסיון וידע רב בניהול המאבק נגד הקורונה, אך למרות זאת הגורמים נדרשים לקבל מידע והדרכה.

דיון קבינט הקורונה 8 ביוני 2020. עמוס בן גרשום /לע"מ, אתר רשמי
מדי ערב מתקיימת הערכת מצב בנושא המגיפה. קבינט הקורונה, לפני כשבועיים/אתר רשמי, עמוס בן גרשום /לע"מ

מרכז המידע והידע, השייך לאגף המודיעין, פרסם היום (שבת) דוח לפיו ישראל נכנסת לגל שני של תחלואה. בעקבות הנתונים אודות העלייה במאובחנים בקורונה, אישר ראש הממשלה בנימין נתניהו שלושה כיווני פעולה עיקריים: הטלת סגרים על מוקדי תחלואה גבוהים, קטיעה מהירה של שרשרת ההדבקה על ידי הוצאה של חולים למרכזי החלמה והעברה של נדבקים החווים תסמינים לאזורי בידוד, וכן הגברת האכיפה על עטיית מסיכה ועל חיטוי מול גופים ואזורי מסחר.

בכפוף לאישור משרד המשפטים ומשרד הפנים, החל ממחר יעברו פקחי הרשויות המקומיות הסמכה לאכיפת ההגבלות של משרד הבריאות, ובהתאם יחלקו קנסות של מאות ואף אלפי שקלים לאזרחים ובתי עסק, כשישנה גם האפשרות הקיצונית יותר של סגירת עסקים. לפי ההערכות, לאכיפה המוגברת של פקחי הרשויות יהיה אפקט חיובי משמעותי בשמירה על הנחיות משרד הבריאות, ומכאן גם במאבק במגיפה.

כמו כן, מחר יתקיים דיון הערכת מצב בהובלת המל"ל ובהשתתפות בכירי מערכת הביטחון ומנכ"לי משרדי הממשלה, כמו גם השתתפותו החלקית של ראש הממשלה בנימין נתניהו. מטרת הישיבה תהיה דיון בהגברת האכיפה, לקראת קבינט הקורונה שיתכנס ביום שני הקרוב. בישיבת הקבינט ייקבע תרחיש הייחוס על ידי נתניהו, ולפיו ייערכו כלל משרדי הממשלה וצה"ל. לפי הערכות של גורמים המצויים בתהליך, התרחיש הקיצוני כולל עלייה חדה בתחלואה בערים וביישובים באופן המחייב סגר על אזורים שלמים בארץ.

עוד בוואלה!

המשמעת מתרופפת, הבדיקות מתעכבות: עצימת העיניים של צה"ל מול הקורונה

לכתבה המלאה
המשטרה אוכפת את תקנות הקורונה מחוץ לאצטדיון הכדורגל בתל אביב, 20 ביוני 2020. דוברות משטרת ישראל
אכיפת ההנחיות תוגבר. שוטרים בתל אביב, היום/דוברות משטרת ישראל

"המטרה היא לא להגיע למצב שהיה בבני ברק", הסביר הגורם הביטחוני. "ולמרות זאת, אנחנו נערכים לתרחיש קיצוני. לאגף המבצעים בצה"ל שנמצא בכל הערכת מצב יש תכניות מסודרות להפעלת חטיבות ואוגדות במידה ויהיו מוקדי תחלואה גבוהים מאוד בערים מסוימות". הגורם הוסיף כי "מטרת העל של כולם היא למנוע את שרשרת ההדבקות בשלב זה בדרום תל אביב, יפו, רהט וערערה, כשהמשמעות היא לבודד את החולים ובעלי התסמינים".

לדבריו, "בין חמישי לשישי נדבקו יותר מ-300 בני אדם. רף ההדבקה הוא עדיין נמוך ואנחנו רוצים למנוע עלייה בתחלואה, ולשטח את העקומה". הגורם הביטחוני ציין כי "יש יישובים נוספים בעלי פוטנציאל הדבקה גבוה, שנמצאים כרגע תחת מעקב של מרכז המידע והידע".

מחסום משטרתי צומת כביש 9 חדרה לאכיפת תקנות הקורונה, 8 באפריל 2020. שלומי גבאי
"צה"ל נערך לתרחיש קיצוני". חיילים ושוטרים אוכפים את הנחיות הקורונה/שלומי גבאי

הגורם הביטחוני הוסיף כי "אנחנו עדיין נתקלים בקשיים. במגזר הבדואי, למשל, התושבים מתביישים להגיד שהם נדבקו בקורונה, ואז אנחנו מתקשים להגיע אליהם, לזהות ולטפל בהם. יש לנו שיתוף פעולה מלא וחיובי עם ראשי הרשויות והמועצות ויש התקדמות משמעותית בנושא".

כמו כן, בתום הערכות המצב של הממשלה ומערכת הביטחון, התברר כי אחד מהגורמים לצוואר הבקבוק הוא היקף הבדיקות לגילוי הנגיף. כמות הבדיקות היומית בתקופת המשבר עמדה על ממוצע של כמה אלפים, אך בהתאם להחלטות שהתקבלו, החל מסוף השבוע הבא ההיקף אמור להגיע לרף מינימלי של עשרת אלפים בדיקות ביום, ולאחר מכן לעלות בהדרגה.

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, ביקר היום (ג') בפיקוד הצפון ביחד עם הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם, ומפקד אוגדה 210 ("עוצבת הבשן"), תא"ל עמית פישר.. אריאל חרמוני / משרד הביטחון, אתר רשמי
יקיים הערכת מצב לגבי מערך ההיסעים של צה"ל. הרמטכ"ל כוכבי/אתר רשמי, אריאל חרמוני / משרד הביטחון

הגורם הביטחוני התייחס גם לעובדה כי השב"כ הפסיק את האיכונים הסלולריים והסיוע לחקירות האפדימיולוגיות לאיתור כלל הנחשפים לחולי קורונה, ואמר כי בשלב זה אין חלופה לפעולות אלו. עם זאת, השר לענייני מודיעין אלי כהן יציג בימים הקרובים חלופה אזרחית לראש המל"ל מאיר בן שבת, שיחד עם ניתוח של מרכז המידע והידע, תוכל לפתור את הפער שנוצר. חיילי יחידת 8200 של אמ"ן ואגף התקשוב בצה"ל אף תומכים בתהליכים של ריכוז הידע וניתוחו.

העלייה בהיקף התחלואה מעלה חשש מפני הדבקה המונית בתחבורה הציבורית, מה שמעורר דאגה גם בצה"ל. זאת, לאחר שבשבוע שעבר עשרות חיילים שנסעו יחד באותו האוטובוס לעיר הבה"דים נשלחו לבידוד בשל מגע עם חולה קורונה מאומת.

הרמטכ"ל אביב כוכבי יקיים הערכת מצב, בסופה יידרש להכריע אם להפסיק את מערך ההיסעים המיוחד שהוקם עבור החיילים. המערך הוקם על ידי אגף המבצעים בראשות האלוף אהרון חליוה, ואגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בראשות האלוף איציק תורג'מן, לאחר החלטת הממשלה להפסיק את תנועת הרכבות ולצמצם את התחבורה הציבורית כחלק מהמאבק בקורונה. עם זאת, כרגע החיילים לא מתוכננים לחזור לנסיעה ברכבות, למרות שאלו נפתחות מחדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully