וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשמעת מתרופפת, הבדיקות מתעכבות: עצימת העיניים של צה"ל מול הקורונה

18.6.2020 / 6:30

משרתים רבים מתעלמים מהחובה לעטות מסיכה במרחב הציבורי, והוריהם מאשימים את צה"ל באי-אכיפת ההנחיות. הם טוענים שחיילים הסובלים מחום נשלחים לבידוד בבתים, שלעיתים נמשך יותר משבוע: "המפקדים מגלגלים אחריות, הצבא חוסך בבדיקות". צה"ל: "הטענה על קלות ראש אינה נכונה"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

בשיא הגל הראשון של התפרצות הקורונה, התגאו בחיל הרפואה של צה"ל בקצב היעיל של עבודת המעבדות הצבאיות ובמרכזי הבידוד לחיילים שהוקמו כדי למנוע הדבקה המונית בצבא. עם זאת, ככל שחלף הזמן ועם דעיכת מספר הנדבקים בצה"ל, התרופפה המשמעת בכל הקשור לשמירה על הנחיות משרד הבריאות וחיל הרפואה, בתוך הבסיסים ומחוץ אליהם.

בין היתר, חיילים מגיעים למרכזי המסחר ולחנויות הנוחות בתחנות הדלק, כשהם אינם עוטים מסיכה על פניהם. כשאותם חיילים נשאלים על ידי מנהלי החנויות על כך, הם משיבים כי לא ניתנו להם מסיכות עם יציאתם הביתה.

חיילים עוטים מסכה בשוק מחנה יהודה, ירושלים 16 באפריל 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"המפקדים מגלגלים אחריות". חיילים עוטים מסכה בשוק מחנה יהודה בירושלים/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

אחד מההורים טען כי אם המשטרה הצבאית הייתה אוכפת את המתרחש בתחנת האוטובוסים ביציאה מבסיס מחנה מטכ"ל, היא הייתה מגלה שרוב החיילים אינם חובשים מסיכה. בכך, הם מסכנים את חבריהם לובשי המדים וכן את הציבור כולו באזור הומה אדם זה בתל אביב.

הורים נוספים לחיילים מאחד הבסיסים הגדולים של צה"ל סיפרו לוואלה! NEWS על ההתנהלות במקרים שבהם נדרשת בדיקה לקורונה וכן על משך הזמן שחולף עד לביצוע הבדיקות. לטענתם, החיילים דיווחו למפקדיהם כי הם לא חשים בטוב, ולאחר שנשלחו למרפאה בבסיס ונמצאו עם חום גבוה, נדרשו להיכנס לבידוד עד לבדיקתם. בתחילה, סברו הורי החיילים כי ההמתנה תימשך ימים אחדים, אך בחלוף יותר משבוע של הסתגרות בבית, הם הבינו כי מדובר בתקלה.

עוד בוואלה!

בשל חשיפה לחולי קורונה: שני אלופים בצה"ל נכנסו לבידוד

לכתבה המלאה
שוטרת וחיילים במחסום בירושלים לאכיפת הנחיות משרד הבריאות. 31 במרץ 2020. אוליבייה פיטוסי/פלאש 90, פלאש 90
אכיפת ההנחיות על ידי חיילי צה"ל והמשטרה/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי/פלאש 90

ההורים מתחו ביקורת על המפקדים ועל התנהלות הצבא, שלא איתרו מרחב לבידוד בתחומי הבסיס, כפי שהיה נהוג בעבר, ואף החליטו באופן שרירותי להורות לחיילים לחזור לביתם עד להודעה חדשה. כהגדרת אחד ההורים, אותם מפקדים החליטו "לגלגל אחריות" למשפחה, שאינה יכולה בהכרח לעמוד בנטל הבידוד בתנאים שנוצרו. לדבריו, "אם היו מבקרים את ההליך ומתקשרים אחת ליממה כדי להתעניין, אולי כל המצב היה נמנע".

אחד ההורים הגדיר את התנהלות הצבא כ"עצימת עיניים". הורה שמתמצא בהליך הרפואי הצביע על משך הזמן שחלף מרגע ההחלטה על ביצוע הבדיקה, ואמר כי "נוצר הרושם שצה"ל חוסך בבדיקות חיילים, אחרת איך אפשר להסביר את ההמתנה הארוכה ואי-מתן הפתרונות".

צה"ל: "הטענה על קלות ראש - אינה נכונה"

נכון לנתונים האחרונים של צה"ל, ישנם 25 משרתים שנדבקו בקורונה. מאז, התברר כי שורת מפקדים בצה"ל, בהם שניים בדרגת אלוף, שהו בקרבת חולי קורונה ונדרשו להיכנס לבידוד. בין היתר, מפקד פיקוד מרכז הנכנס תמיר ידעי ומפקד עוצבת "עידן" תא"ל דוד זיני נכחו באירוע עם אדם שהתברר כחולה קורונה. כמו כן, מפקד פיקוד הדרום אלוף הרצי הלוי, וכן מפקדים נוספים מפיקוד הדרום, השתתפו בדיון מבצעי בשבוע שעבר, שבו נכח נציג ממערכת הביטחון שאומת הבוקר כחולה קורונה.

בדובר צה"ל דחו את הטענות על שרירותיות בקבלת ההחלטות על הבידוד הביתי לחיילים. בתגובתם נמסר כי "הנחיות צה"ל למאבק בנגיף הקורונה מקיפות ונועדו לשמור על בריאות משרתיו ועל רציפות תפקודית באופן מיטבי. ככלל, משרתי צה"ל שנדרשים בבידוד בהתאם לנהלי משרד הבריאות וחיל הרפואה ייכנסו לבידוד בביתם".

לפי דובר צה"ל, "במקרים חריגים, כשאין אפשרות לבידוד ביתי, צה"ל מאפשר בידוד במתקן במסגרת הצבא. במידה שנמצאה התפרצות תחלואה ביחידה סגורה, על פי שיקול דעת ובהתאם לחקירה האפידמיולוגית ולשיקולים מבצעיים, יבוצע בידוד ביחידה. הטענה על פיה הבידוד נקבע בקלות ראש אינה נכונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully