וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות מאמצי טראמפ: בית משפט אישר לבולטון לפרסם את ספרו

20.6.2020 / 17:29

שופט פדרלי דחה את בקשת הממשל לעצור את פרסום הספר של היועץ לביטחון לאומי שעבר, שכולל האשמות חמורות נגד הנשיא. בבית הלבן טוענים שהספר מכיל מידע מסווג. עם זאת, השופט מתח עליו ביקורת: "הימר על ביטחון ארה"ב"

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

בית משפט פדרלי בארצות הברית דחה היום (שבת) את בקשת הבית הלבן למנוע את פרסום ספרו של היועץ לביטחון לאומי לשעבר ג'ון בולטון. ממשל טראמפ ניסה לבלום את הוצאתו לאור של הספר, הכולל האשמות חמורות נגד הנשיא, בטענה שהוא חושף מידע מסווג.

החלטתו של השופט רוסי למברת' היא ניצחון עבור בולטון בקרב המשפטי שעסק בחופש הביטוי, המעוגן בתיקון הראשון בחוקה, ושיקולים ביטחוניים. עם זאת, השופט הבהיר את חששותיו כי בולטון "הימר על ביטחונה הלאומי של ארצות הברית" כשנמנע מלערוך הליך קדם-פרסום שנועד למנוע מגורמי ממשל לחשוף מידע מסווג בספרים שהם מפרסמים.

השופט הוסיף כי בולטון "חשף את המדינה שלו לסכנה ואת עצמו בפני אחריות אזרחית", אולם הוסיף בפסק הדין כי "לא אלו העובדות המונחות בפני בית המשפט. הממשל לא הצליח לבסס את הטענה שצו מניעה ימנע נזק בלתי-הפיך".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ והיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון בבית הלבן, 3 במאי 2019. רויטרס
היועץ לשעבר ניצח בקרב המשפטי. בולטון וטראמפ/רויטרס

בכך, הפסיקה סללה את הוצאתו לאור של הספר ביום שלישי, ולעיסוק בו לאורך החודשים עד הבחירות. הספר מתאר בצורה לא מחמיאה את קבלת ההחלטות של הנשיא במדיניות החוץ לאורך השנה וחצי הסוערת שבה בולטון שימש יועצו לביטחון לאומי, השלישי במספר.

אחרי הפסיקה, טראמפ צייץ כי בולטון "הפר את החוק בפרסום מידע מסווג (בכמויות עצומות). הוא חייב לשלם מחיר כבד על זה, כמו אחרים לפניו. אסור שזה יקרה שוב!".

עורכי דינו של בולטון, לשעבר שגריר ארצות הברית באו"ם ומי שידוע בעמדותיו הנציות במיוחד, טוענים שהוא השקיע חודשים רבים במענה על חששות הבית הלבן לגבי המידע המסווג שעשוי להופיע בספרו וכי גורם בממשל שעבד עם בולטון על טיוטת הספר הבטיח לו בסוף אפריל כי היא לא כוללת חומר כזה. בצוותו של בולטון אמרו כי מאמצי הממשל לעצור את פרסום הספר היו מסווה לניסיון לצנזר את תיאוריו הבעייתיים של הנשיא.

השופט לא התייחס לחששות בעתירה מפי גורמים שונים בממשל, אלא אמר כי לאור העובדה שכ-200 אלף עותקים של הספר כבר הופצו לחנויות ברחבי המדינה, הניסיון לחסום אותו יהיה חסר תועלת לאור האפשרות שגם אדם בודד שהשיג את הספר יכול לפרסם את התכנים שלו באינטרנט. כלי תקשורת גדולים קיבלו גם הם עותק של הספר וכבר פרסמו חלקים נרחבים ממנו.

"כשמאות אלפי עותקים כבר ברחבי העולם - רבים במערכות תקשורת - הנזק נעשה. אי אפשר להחזיר את הסטטוס-קוו", כתב השופט, ששמע את הטיעונים בנושא ביום שישי.

עוד בוואלה!

בולטון טען כי נתניהו הטיל ספק בקושנר; לשכת רה"מ: "יש בו אמון מלא"

לכתבה המלאה
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב לשעבר ג'ון בולטון. אי-פי, AP
סירב להעיד מרצונו בהליך ההדחה של טראמפ. בולטון/AP, אי-פי

הספר, "החדר שבו זה קרה: זיכרון מהבית הלבן", מתאר את טראמפ בתור מי שקשר את המטרות הפוליטיות שלו להחלטות במדיניות החוץ. בין היתר, טוען בולטון בספרו כי טראמפ ביקש מנשיא שי ג'ינפינג בשנה שעברה לסייע לו להיבחר מחדש וכי הוא אכן קשר את הסיוע הצבאי לאוקראינה לנכונותה לפתוח בחקירות פוליטיות נגד יריבו ג'ו ביידן ובנו האנטר. הטענות עמדו בלב משפט ההדחה של טראמפ בקונגרס, שהסתיים בזיכוי שלו על ידי הסנאט הרפובליקני בפברואר.

עורכי דינו של בולטון טענו כי אחרי שהסתיימה העבודה על הספר עם אשת מקצוע בממשל בסוף אפריל, גורם אחר בבית הלבן ביקש בחינה מחודשת וזיהה חומרים שלדבריו מכילים מידע מסווג.
"אם יש משהו שהתיקון הראשון עוסק בו, הוא בכך שהממשלה לא תוכל לחסום את פיהם של אזרחים המנסים לדבר על נושא בעל חשיבות ציבורית רבה", כתבו עורכי דינו של בולטון לבית המשפט.
טראמפ אמר ביום חמישי כי הספר הוא "אוסף של שקרים והמצאות", שנועדו לגרום לו להיראות רע. הוא צייץ כי בולטון מנסה לנקום בו על כך שפוטר "כמו הכלב החולה שהוא". גורמי ממשל אחרים שהופיעו בספר, כמו שר החוץ מייק פומפאו, הכחישו את הדברים או המעשים שיוחסו להם על ידי בולטון וגינו אותו. פומפאו אף כינה אותו "בוגד".

אפילו הדמוקרטים, שהשתמשו בחלק מהדברים שכתב בולטון כדי לתקוף את טראמפ, הביעו את תסכולם מכך שהיועץ לביטחון לאומי לשעבר שמר את המידע עבור הספר שלו, במקום להשתתף בהליך ההדחה. בולטון סירב להעיד מרצונו בהליך ההדחה, ובית הנבחרים התקדם בסופו של דבר מבלי לזמן אותו. להגנתו, כתב בולטון בספר, הדמוקרטים ניהלו את הליך ההדחה בצורה לא נכונה ופזיזה וכי אילו חקירתם הייתה נרחבתם יותר מאשר פרשת אוקראינה, סיכוייהם להצליח להדיח את טראמפ היו גבוהים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully