וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בולטון: טראמפ אינו כשיר לתפקיד נשיא ארה"ב

18.6.2020 / 18:50

היועץ לביטחון לאומי לשעבר המשיך במתקפה נגד טראמפ, בריאיון לקראת פרסום הספר המסעיר שלו, בו חשף גם כי נתניהו הוטרד ממינוי קושנר לאמון על תכנית השלום. בולטון: "לא חושב שיש לו יכולת לבצע את התפקיד, מה שהנחה אותו היה בחירתו מחדש". טראמפ כינה אותו "כלב חולה"

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

יועצו לביטחון לאומי לשעבר של דונלד טראמפ ג'ון בולטון אמר כי נשיא ארצות הברית אינו כשיר לתפקיד. "אני לא חושב שהוא כשיר לתפקיד", אמר בולטון בריאיון לרשת ABC, שקטעים ממנו פורסמו היום (חמישי) לקראת פרסום ספרו החדש והמסעיר. הריאיון המלא יפורסם בראשון. "אני לא חושב שיש לו את היכולת לבצע את התפקיד".

הדיפלומט הוותיק, שלו עמדות נציות במדיניות החוץ, עזב את הבית הלבן בספטמבר. על פי קטעים מספרו, הנשיא פעל בניגוד לחוק לטובת צרכיו הפוליטיים, כולל בקשה מפורשת לעזרה של נשיא סין שי ג'ינפינג. לפי בולטון, טראמפ הביע גם נכונות להפסיק חקירות פליליות על מנת לרצות דיקטטורים שהוא מחבב, בהאשמות הרבה יותר נרחבות מאלו שהובילו להליך ההדחה של הדמוקרטים נגד הנשיא הרפובליקני.

טראמפ, שיתמודד על כהונה נוספת ב-3 בנובמבר, התנער מההאשמות ותקף את בולטון, שאותו כינה "שקרן" ו"רמאי". בציוץ נוסף משעות הצהריים, אמר הנשיא כי בולטון הוא "כלב חולה".

משרד המשפטים עתר לבית המשפט כדי למנוע את פרסום הספר של בולטון, בטענה שהוא יפגע בביטחון הלאומי. עם זאת, בית ההוצאה לאור דחה את הטענות הללו ואמר כי אלפי עותקים כבר הופצו. קטעים מהספר פורסמו אתמול בהרחבה בוול סטריט ג'ורנל, בוושינגטון פוסט ובניו יורק טיימס.

בספר הזיכרונות שלו, ציין בולטון שורת שיחות שבהן, לדבריו, טראמפ הפגין "התנהגות לא מקובלת לחלוטין השוחקת את הלגיטימיות של מוסד הנשיאות. אני לא יכול לומר שהיה לו עיקרון מנחה אחד פרט למה שטוב עבור בחירתו מחדש של דונלד טראמפ", אמר בולטון בריאיון לרשת ABC.

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ג'ון בולטון והנשיא דונלד טראמפ, 9 באפריל 2018. AP
הנשיא מכנה אותו "שקרן ורמאי". בולטון וטראמפ, 2018/AP

בולטון כתב בספרו כי הדמוקרטים טעו בניהול הליך הדחת טראמפ, וכי הם היו צריכים להרחיב אותו אל מעבר לפרשת אוקראינה-גייט, שבמסגרתה הואשם הנשיא בהקפאת הסיוע הביטחוני לקייב בשנה שעברה כדי ללחוץ על הנשיא החדש וולודימיר זלנסקי לחקור את יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן. הסנאט שבשליטת הרפובליקנים זיכה בתחילת השנה את טראמפ, שטוען כי החקירה הייתה "הונאה" נגדו.

לדברי בולטון, הרחבת החקירה הייתה מגדילה את הסיכויים להדחת הנשיא, השלישי בלבד בהיסטוריה שעמד למשפט הדחה בקונגרס.

עם זאת, מבקריו של היועץ לשעבר מציינים את העובדה שהוא סירב להעיד בפני בית הנבחרים, בזמן שהמידע שהוא החזיק היה קריטי לחקירה.

אדם שיף, חבר הקונגרס הדמוקרטי שהוביל את משפט ההדחה נגד טראמפ, תקף את בולטון על כך שאמר בזמנו שהוא "יתבע אם הוא יזומן" להעיד.

"במקום זאת, הוא שמר את זה לספר", כתב שיף בטוויטר. "בולטון הוא אולי סופר, אבל הוא לא פטריוט".

עם זאת, הטענות של בולטון עשויות לספק תחמושת חדשה למתנגדי טראמפ לקראת הבחירות, כולל אלו הקשורות לשיחות שניהל עם שי מאחורי הקלעים, בפסגת ה-20G בשנה שעברה, ושבהן לכאורה ביקש ממנו להגדיל את קניות המוצרים החקלאיים מארצות הברית כדי לעזור לו בבחירות. בנוסף לכך, כתב בולטון, הנשיא הביע את הסכמתו להקמת מחנות הריכוז למיעוט האויגורי המוסלמי הנרדף.

"נתניהו הוטרד מתפקידו של קושנר בתכנית השלום"

בנוסף, בולטון חושף בספרו כי מינויו של טראמפ את חתנו ג'ארד קושנר לבעל תפקיד מפתח בתכנית השלום של הממשל בין ישראל לפלסטינים הסב אי שקט לראש הממשלה בנימין נתניהו. היועץ לביטחון לאומי לשעבר מספר כיצד נתניהו הביע בפניו דאגה מכך שקושנר עצמו חסר ניסיון דיפלומטי.

נתניהו, לטענת בולטון, "פקפק באשר להטלת המשימה להביא לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני על קושנר, שאותו משפחתו של נתניהו מכירה כבר שנים רבות", כתב. "הוא (נתניהו) היה מספיק פוליטיקאי כדי לא להתנגד לרעיון באופן פומבי, אבל כמו חלק גדול מהעולם, הוא תהה מדוע קושנר חשב שהוא יצליח במקום בו נכשלו מנהיגים כמו קיסינג'ר," הוסיף.

נשיא סין שי ג'ינפינג בפתח כינוס הפרלמנט, 21 במאי 2020. רויטרס
השיחות עמו יספקו תחמושת לבחירות. שי ג'ינפינג/רויטרס

לפי קטע מהספר שפורסם בוושינגטון פוסט, טראמפ אמר כי עיתונאים הם "חלאות" שיש "להוציא להורג". הדברים נאמרו על ידי הנשיא, שמרבה לתקוף את כלי התקשורת, בפגישה ביולי שעבר בניו ג'רזי, שם נמצא מסלול גולף ואתר נופש בבעלותו. טראמפ, לטענת בולטון, אמר שיש לעצור יותר עיתונאים כדי שהממשל יוכל לגלות את המקורות שלהם.

בקטע נוסף שפורסם בעיתון, נכתב כי טראמפ אמר שפלישה לוונצואלה תהיה "מגניבה" וכי היא "חלק של ממש מארצות הברית". באופן רשמי, ארצות הברית טוענת שהיא אינה תומכת בשימוש בכוח לצורך הדחת משטרו הסוציאליסטי של ניקולס מדורו. מנגד, על המלחמה באפגניסטן אמר טראמפ: "היא נעשתה על ידי אדם טיפש ששמו ג'ורג' בוש".

"טראמפ מלא בשיט"

בולטון מתאר בספרו גם את בורותו של טראמפ ביחס למתרחש בעולם, כמו למשל את העובדה שלבריטניה יש נשק גרעיני משלה, או שפינלנד אינה חלק מרוסיה.

הוא תיאר את שר החוץ מייק פומפאו, שבפובמי הוא אחד מתומכיו הנאמנים ביותר של טראמפ, כמי שלעג לו מאחורי הקלעים בפסגה הראשונה עם מנהיג קוריאה הצפונית ב-2018. לדברי בולטון, פומפאו העביר לו פתק על טראמפ שבו היה כתוב: "הוא מלא בשיט". בעוד שפומבי הוא מתאר את המגעים הדיפלומטיים עם קים כהתפתחות דיפלומטית חשובה, למרות הספקות הרבים של המומחים, בולטון כתב כי בשיחות סגורות תוארה היוזמה כ"חסרת סיכוי להצליח" עוד בתחילתה. לדבריו, פומפאו היה בין הבכירים ששקלו להתפטר בשל סלידתם ותסכולם מעבודתם תחת הנשיא.

(עדכון ראשון: 16:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully