וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הספר של בולטון: "טראמפ היה מוכן לעצור חקירות כטובה לרודנים"

לפי קטעים מהספר, שפורסמו בכלי תקשורת בארה"ב, הנשיא צריך היה לעמוד להדחה על עוד פרשות חוץ מאוקראינה-גייט. לפי היועץ לביטחון לאומי לשעבר, טראמפ ביקש מנשיא סין לעזור לו להיבחר. הבית הלבן מנסה למנוע את פרסום הספר בטענה לסיכון ביטחון המדינה, והנשיא תקף: "שקרן"

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ היה מוכן לעצור חקירות פליליות כ"טובה אישית לדיקטטורים שהוא מחבב" - כך נכתב בספרו החדש של יועצו לביטחון לאומי לשעבר ג'ון בולטון, שקטעים ממנו פורסמו אמש (רביעי) בכלי תקשורת בארצות הברית.

בספרו, "החדר שבו זה קרה", שאמור לצאת לאור בהמשך החודש, בולטון טוען כי הנשיא ביקש מנשיא סין שי ג'ינפינג לעזור לו להיבחר לכהונה שנייה באמצעות רכישת מוצרי חקלאות אמריקניים. עוד כתב בולטון, שאת פרסום ספרו מנסה משרד המשפטים למנוע, כי הליך ההדחה של טראמפ בבית הנבחרים היה צריך להיות רחב יותר ולא להתמקד רק בלחץ שהפעיל הנשיא על קייב כדי שזו תחקור את יריבו ג'ו ביידן.

טראמפ תקף את בולטון וכינה אותו "שקרן", ביראיון שהעניק לוול סטריט ג'ורנל. בראיון אחר לרשת פוקס ניוז, אמר הנשיא האמריקני כי בולטון הפר את החוק כשכלל בספרו חומר מסווג.

הממשל אף הגיש תביעה על מנת למנוע מבולטון לפרסם את הספר, מנימוקים של סיכון הביטחון הלאומי, וביקש לקיים דיון בבית המשפט בסוף השבוע. חברת ההוצאה לאור של הספר דחתה את ההאשמות, וטענה כי "מאות אלפי עותקים כבר הופצו".

חשיפה נוספת מספר הזיכרונות של ג'ון בולטון: היועץ לביטחון לאומי 
לשעבר הזהיר כי טראמפ מעניק טובות למנהיגיהן של סין ורוסיה. רויטרס
מתאר התנהגות מושחתת ושיטתית. בולטון וטראמפ/רויטרס

לפי הקטעים, שפורסמו על ידי ניו יורק טיימס, וושינגטון פוסט וול סטריט ג'ורנל, בולטון מתאר שחיתות שיטתית שבה טראמפ ניסה בהזדמנויות מרובות להשתמש בכוחה של ארצות הברית על מדינות אחרות למען צרכיו הפוליטיים.

התבנית הזו נראית כמו שיבוש חקירה כדרך חיים, דבר שאנחנו לא יכולים לקבל", כתב בולטון, שהוסיף כי הוא הביע את חששותיו בפני התובע הכללי וויליאם בר. טראמפ עמד בתחילת השנה למשפט הדחה בקונגרס על שיבוש חקירה, אך זוכה בסופו של דבר על ידי הסנאט שבשליטת הרפובליקנים.

היועץ הנצי, שהיה שגריר ארצות הברית באו"ם בעבר, הצטרף לבית הלבן באפריל 2018 ועזב בספטמבר האחרון. לטענתו, הוא החליט להתפטר, אולם טראמפ טען שהוא פיטר אותו בשל מחלוקות עמוקות והוא האשים אותו בחרחורי מלחמה.

עוד בוואלה!

בולטון חשש: "טראמפ הבטיח טובות אישיות לארדואן ונשיא סין"

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וג'ון בולטון
היועץ לביטחון לאומי, 12.07.18. AP
"הוא שקרן". הנשיא טראמפ והיועץ לביטחון לאומי לשעבר בולטון/AP

בספרו האשים בולטון את הדמוקרטים בניהול שגוי של הליך ההדחה שהוגבל לפרשת אוקראינה, שבמסגרתה התנה הממשל את הסיוע הצבאי לקייב תמורת פתיחת חקירה נגד ביידן, וקידומו בצורה מהירה מדי. היועץ לשעבר טוען כי החקירות היו צריכות להתמקד בהתערבות של טראמפ בחקירות נגד הבנק הטורקי "הולקבנק" על מנת לרצות את הנשיא רג'פ טייפ ארדואן ונגד יצרנית התקשורת הסינית ZTE על מנת לרצות את שי.

בולטון סירב להעיד בהליך ההדחה נגד טראמפ, כשדבריו היו יכולים להוסיף ראיות חשובות שיוצגו בפני הקונגרס. הדיפלומט הוותיק הותקף על ידי הדמוקרטים על כך שרצה לשמור על את המידע שבידיו לטובת ספרו וכך למעשה שם את טובתו האישית לפני חובתו למדינה. עם זאת, הקטעים שפורסמו מהספר מציירים נשיא אמריקני שזוכה ללעג מצד יועציו הבכירים, ושחשוף להאשמות חמורות יותר מאשר אלו שהעלו הדמוקרטים במהלך

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג נפגשים בשולי פסגת G20, 29 ביוני 2019. רויטרס
בולטון טוען שטראמפ ביקש משי לעזור לו להיבחר. נשיאי ארה"ב וסין/רויטרס

על פי הספר, הפניה לסין נעשתה ביוני בשנה שעברה, בשולי פסגת G20 ביפן. בולטון תיאר פגישה אישית בין השניים, שבה התלונן שי על הביקורת בארצות הברית על סין, וטראמפ הציע דרך שבה נשיא סין יוכל לעזור לו לגבור על יריביו. טראמפ מנסה להציג את עצמו כתקיף ביחס לסין, וטוען שביידן נמצא בכיס של בייג'ינג.

"למרבה התדהמה, הוא שינה את השיחה לבחירות הקרובות לנשיאות ארצות הברית, וציין את היכולת הכלכלית של סין להשפיע על הקמפיינים, וביקש משי להבטיח שהוא ינצח", כתב בולטון. "הוא הדגיש את החשיבות של החקלאים, ושל הרכישות המוגברות של סויה וחיטה, לתוצאות הבחירות. הייתי מדפיס את מילותיו המדויקות של טראמפ, אבל הליך בחינת הפרסום של הממשלה החליט אחרת".

על פי דיווחים מאותה תקופה, טראמפ הפעיל לחץ על שי כדי שירכוש עוד מוצרים חקלאיים מארצות הברית, אולם נשיא סין לא הסכים לשום התחייבות ממשית.

"צריך להוציא להורג עיתונאים"

לפי קטע שפורסם בוושינגטון פוסט, טראמפ אמר כי עיתונאים הם "חלאות" שיש "להוציא להורג". הדברים נאמרו על ידי הנשיא, שמרבה לתקוף את כלי התקשורת, בפגישה ביולי שעבר בניו ג'רזי, שם נמצא מסלול גולף ואתר נופש בבעלותו. טראמפ, לטענת בולטון, אמר שיש לעצור יותר עיתונאים כדי שהממשל יוכל לגלות את המקורות שלהם.

"חשב שפינלנד היא חלק מרוסיה"

בולטון מתאר בספרו גם את בורותו של טראמפ ביחס למתרחש בעולם, כמו למשל את העובדה שלבריטניה יש נשק גרעיני משלה, או שפינלנד אינה חלק מרוסיה.

הוא תיאר את שר החוץ מייק פומפאו, שבפובמי הוא אחד מתומכיו הנאמנים ביותר של טראמפ, כמי שלעג לו מאחורי הקלעים בפסגה הראשונה עם מנהיג קוריאה הצפונית ב-2018. לדברי בולטון, פומפאו העביר לו פתק על טראמפ שבו היה כתוב: "הוא מלא בשיט". בעוד שפומבי הוא מתאר את המגעים הדיפלומטיים עם קים כהתפתחות דיפלומטית חשובה, למרות הספקות הרבים של המומחים, בולטון כתב כי בשיחות סגורות תוארה היוזמה כ"חסרת סיכוי להצליח" עוד בתחילתה. לדבריו, פומפאו היה בין הבכירים ששקלו להתפטר בשל סלידתם ותסכולם מעבודתם תחת הנשיא.

"פלישה לוונצואלה תהיה מגניבה"

בקטע בוושינגטון פוסט, נכתב כי טראמפ אמר שפלישה לוונצואלה תהיה "מגניבה" וכי היא "חלק של ממש מארצות הברית". באופן רשמי, ארצות הברית טוענת שהיא אינה תומכת בשימוש בכוח לצורך הדחת משטרו הסוציאליסטי של ניקולס מדורו.

מנגד, על המלחמה באפגניסטן אמר טראמפ: "היא נעשתה על ידי אדם טיפש ששמו ג'ורג' בוש".

בולטון ציין גם את היחסים בין טראמפ לבין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ולפיו "אני חושב שפוטין חושב שהוא יכול לשחק בו".

(עדכון ראשון: 22:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully