וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המשבר סביב מעצר סמנכ"לית וואווי: סין מעמידה לדין שני קנדים על ריגול

19.6.2020 / 20:46

שני האזרחים שנתפסו לאחר שהרשויות בקנדה עצרו את מנג וואנז'ו בהתאם לצו מעצר של ארה"ב, עשויים לעמוד בפני מאסר עולם בגין ההאשמות. בייג'ינג טוענת שאין קשר בין האירועים, והזהירה את אוטווה שתישא בהשלכות. מנגד, קנדה השיבה כי "נבהיר לסין שעליה להשיב את האזרחים"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

התביעה בסין הודיעה היום (שישי) על הגשת כתב אישום נגד שני אזרחים קנדים החשודים בריגול, במסגרת פרשה שהביאה למתח דיפלומטי בין שתי המדינות. העונש על עבירות אלו יכול להגיע עד מאסר עולם.

הדיפלומט לשעבר מייקל קובריג ואיש העסיק מייקל ספייבור נעצרו בסוף שנת 2018, זמן קצר לאחר שהרשויות בקנדה עצרו בואנקובר את מנהלת הכספים הראשית של חברת וואווי, מנג וואנז'ו, בהתאם לצו מעצרי של ארצות הברית.

בעוד סין טוענת שהמעצרים אינם קשורים, דיפלומטים לשעבר ומומחים טוענים כי הם נועדו ללחוץ על קנדה בנושא. סין קראה שוב ושוב לשחרורה של אשת העסקים ואמרה כי קנדה תיאלץ לשאת בהשלכות של סיעוה לוושינגטון בנושא.

מייקל ספאבור, אזרח קנדה, בבייג'נג, סין, 2014. רויטרס
אחד הנאשמים, ספייבור/רויטרס

דובר משרד החוץ הסיני, ז'או ליג'יאן, אמר בתדרוך בנוגע לאישומים נגד השניים כי "העובדות ברורות והראיות מוצקות ומספיקות". בעקבות הגשת כתב האישום, ניתן להתחיל את המשפט נגדם באופן מיידי.

קנדה טענה מנגד כי המעצרים "שרירותיים", אך עד כה עוד לא הגיבה להתפתחות האחרונה בפרשה. ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו הביעה אכזבה עמוקה מההחלטה הסינית, והוסיף כי "קנדה תעבוד עם בנות ברית ברחבי העולם כדי להבהיר לסין כי עליה להשיב את שני האזרחים לקנדה".

מוקדם יותר החודש, השליח הסיני לקנדה, צ'ונג פייוו, אמר לסוכנות רויטרס כי שני העצורים נמצאים במצב בריאותי טוב. אולם, ביקורים דיפלומטיים בבתי הכלא נעצרו, זאת לאור מגיפת הקורונה. הוועידה לעניינין פוליטיים ומשפטיים אמרה בשנה שעברה כי קובריג חשוד ב"גניבה של מידע סיני מסווג", וכי ספייבור סיפק לו מודיעין לכאורה. אולם, פרטי האישומים לא פורסמו.

עוד בוואלה!

חברות קש בסוריה ואיראן: הקשרים שהובילו למעצר הבכירה ב"וואווי"

לכתבה המלאה
סמנכ"לית חברת וואווי מנג וואנז'ו בכנס ברוסיה, 2014. רויטרס
מנג/רויטרס

קובריג עובד ב"קבוצת המשבר הבינלאומי", ארגון לא-ממשלתי שמתמקד בפתרון סכסוכים. הגוף אמר בעבר כי ההאשמות כלפיו "מעורפלות ולא מבוססות". ספייבור בן ה-44 הוא איש עסקים עם קשרים לקוריאה הצפונית.

בחודש שעבר הפסידה מנג, בתו של מייסד חברת וואווי, בעתירה שנועדה למנוע את הסגרתה לארצות הברית, שם היא צפויה לעמוד לדין בפני אישומים של הונאת בנקים. לאחרונה היא העלתה טענה חדשה בפני בית משפט בקנדה, בניסיון נוסף להימנע מההסגרה.

(עדכון ראשון 15:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully