וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות קש בסוריה ואיראן: הקשרים שהובילו למעצר הבכירה ב"וואווי"

11.1.2019 / 21:20

על רקע מאמצי הסגרתה של סמנכ"לית הכספים בתאגיד הסיני, ברויטרס פורסם תחקיר שמציג את הקשר החשאי עם חברות הבת במדינות שעליהן הוטלו סנקציות. ממסמכי אחת מהן עולה כי שמו של מנהל בכיר ב"סקייקום", שפועלת באיראן, זהה לשמו של עובד ב"וואווי"

רויטרס

המשפט נגד הבכירה בחברת "וואווי", שנעצרה בקנדה בחודש שעבר, העלה סימני שאלה לגבי הקשרים החשודים של התאגיד הסיני. אחד מקשרים אלה הוא עם חברת למכירת טלפונים הפועלת מטהראן והשני הוא עם חברת אחזקות הרשומה במאוריציוס.

הרשויות האמריקניות מאשימות את סמנכ"לית הכספים מנג וואנז'ו בהטעיית הבנקים הבינלאומיים במטרה לעקוף את הסנקציות על איראן וסוריה. על פי ההאשמות, מנג עשתה זאת באמצעות הסתרת הקשר עם החברות "סקייקום טק" ו"קניקולה אחזקות", המהוות למעשה חברות-בת של וואווי. מסמכים שהגיעו לידי סוכנות הידיעות רויטרס מציגים את הקשר בין ענקית התקשורת לבין שתי חברות הקש.

לקריאה נוספת:
האיום הסיני: פולין עצרה עובד וואווי ואזרח מקומי בחשד לריגול
טראמפ: אתערב בנושא מעצר בכירת וואווי אם הדבר יפתור את המשבר עם סין

משרדי וואווי 6/12. רויטרס, רויטרס
משרדי וואווי/רויטרס, רויטרס

לפי טענת השלטונות בארצות הברית, וואווי שמרה על השליטה בסקייקום שבאיראן ועשתה בה שימוש כדי למכור ציוד תקשורת לאיראן תוך העברת כספים דרך הבנקים הבינלאומיים. כתוצאה מהונאה זו, טוענת ארצות הברית, הועברו מאות מיליוני דולר מעסקאות שעל פי החשד הפרו את הסנקציות שהיו קיימות באותה התקופה נגד איראן.

המסמכים שפורסמו ב"רויטרס" מראים כי מנהל בכיר בוואווי מונה למנהל בכיר בחברת סקייקום. עוד נחשף כי לפחות שלושה בני אדם בעלי שמות סיניים מחזיקים בזכויות בחשבונות הבנק של וואווי וסקייקום.

לפי הרשויות האמריקניות, מסמכים והודעות מייל מוכיחים כי עובדים הרשומים כמנהלים בסקייקום הועסקו למעשה על ידי חברת וואווי. אף שארצות הברית לא פירטה במי מדובר, מאחד ממסמכי החברה מצוין שמו של שי יאוהונג, שמונה למנהל בכיר בסקייקום באיראן במשך שנתיים, אשר שמו זהה לאחד מעובדיה של חברת וואווי. גם בחשבון ה-Linkedin של שי צוין בשנת 2012 כי הוא אחראי על אזור המזרח התיכון מטעם וואווי. שי, המשמש כיום כנשיא יחידת התוכנה של וואווי, ניתק את הטלפון כשנשאל על ידי רויטרס לגבי קשריו לחברת סקייקום.

עוד באותו נושא

עקפה את הסנקציות על איראן: סמנכ"לית וואווי מואשמת בהונאה בארה"ב

לכתבה המלאה
סמנכ"לית חברת וואווי מנג וואנז'ו בכנס ברוסיה, 2014. רויטרס
סמנכ"לית הכספים מנג וואנז'ו/רויטרס

ברויטרס הובאה טענה של עורך דין מהמזרח התיכון שלפיה וואווי השתמשה בחברת קניקולה לפעילותה בסוריה, מדינה נוספת שסומנה כמטרה לסנקציות של ארצות הברית והאיחוד האירופי. בחודש מאי 2014, אתר עסקי במזרח התיכון בשם Aliqtisadi.com פרסם מאמר על פירוק חברת וואווי בסוריה. במאמר מופיעה תגובתו של אוסמה קרוואני, המוצג כעורך הדין הממונה על פירוק החברה.

בהודעתו ביקש קרוואני לתקן את הכתבה בטענה שהיא גרמה ל"נזקים חמורים" לחברת וואווי, ומחה על הטענה שלפיה החברה הפסיקה את פעילותה בסוריה. לטענתו, רק חברת ה-ATM שבבעלותה הפסיקה לפעול במדינה. "וואוי עדיין פועלת בסוריה באמצעות כמה חברות - וואווי טכנולוגיות וקניקולה אחזקות", הדגיש עורך הדין. "וואוי טכנולוגיות" היא אחת החברות העיקריות שבבעלותה של וואווי.

מנג שוחררה לפני חודש בערבות של 7.5 מיליון דולר והיא שוהה בוונקובר במקביל למאמצי הסגרתה על ידי וושינגטון. אם תוסגר לארצות הברית, תעמוד סמנכ"לית הכספים של החברה הסינית בפני אישומים של קשירת קשר להונאת גופים כלכליים רבים עם עונש מרבי של 30 שנות מאסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully