וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: עוצרים את הפתיחות במשק, עלינו להוריד את עקומת התחלואה

18.6.2020 / 12:45

בטקס חילופי המנכ"לים במשרד הבריאות, אמר רה"מ כי יפעל לאישור "תקציב אחראי". בר סימן טוב: עשינו טעויות, יכולנו לשתף גורמים נוספים בהחלטות. למרות שלמדנו המון על הקורונה אנחנו עדיין לא יודעים כלום". המנכ"ל הנכנס לוי: "מערכת הבריאות נאנקת תחת מחסור במשאבים"

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (חמישי) כי המשק לא ייפתח עוד מעבר להקלות שכבר ניתנו, ברקע העלייה בתחלואה בקורונה. "נפעל עכשיו בכל דרך להבטיח שאנחנו מורידים את עקומת התחלואה", אמר ראש הממשלה בטקס חילופי מנכ"ל משרד הבריאות, והוסיף כי ישאף להעביר "תקציב אחראי".

נתניהו בירך את המנכ"ל היוצא, משה בר סימן טוב, ושיבח את תפקודו בימי המשבר, חרף הביקורת הציבורית. "הבעת את דעתך ועמדת על דעתך מול גלי ביקורת - ולפעמים ביקורת אכזרית מאוד, הייתי אומר מרושעת, שאין לה בסיס. עשית את זה בשקט, ביטחון ואחריות וביטאת את זה אל מול הציבור", אמר.

"ידעתי שתמיד אקבל אינפורמציה מדויקת ואמירה אמיתית של מיטב שיפוטך, שאני חושב שהיה טוב מאוד; שתיתן לי את מיטב שיפוטך והערכתך ללא שום שיקול אישי, אלא רק שיקול ציבורי וטובת הכלל. זו דוגמה ומופת לאיש שמשרת את הציבור", אמר נתניהו למנכ"ל היוצא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נפעל עכשיו בכל דרך להבטיח שאנחנו מורידים את עקומת התחלואה". נתניהו, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם שר הבריאות הנכנס, יולי אדלשטיין, בירך את בר סימן טוב. "צברתי לא מעט שעות 'ברסי' בחודש האחרון ותמיד הדיון היה מקצועי, והגענו למכנה המשותף כתוצאה מהדיונים האלה", אמר השר. "גם אחרי החודש הזה, אני מבין הרבה יותר טוב מה עברתם שלושתכם שיושבים כאן, ראש הממשלה, (השר היוצא) ליצמן ואתה כמנכ"ל המשרד. אפילו קשה לתאר את גודל האחריות וההחלטות שהייתם צריכים לקבל בזמן אמת. קיבלתם את ההחלטות האלה אחרי דיון מעמיק, בנחישות ובמהירות הנדרשת ועל מנת שהציבור יידע שכאן מתקבלת ההחלטה הנכונה לעת הזו".

עוד בוואלה!

לא היה מנהל תקין לאורך משבר הקורונה. עכשיו נזכרנו שצריך?

לכתבה המלאה

כמו נתניהו, גם אדלשטיין ביקש להמעיט בביקורת שהופנתה כלפי בר סימן טוב. לדבריו, "יום אחד זה (כלומר: המדיניות - ב"א) מתקבל באהדה גדולה ולמחרת הרוחות השתנו. לסיכום של התקופה הזו אפשר לומר, לא אגזים אם אגיד, שאזרחי ישראל חייבים לך תודה, ובמקרים רבים סליחה. קל מאוד להיות אוהד כדורגל שיושב בטריבונה ונותן עצות למאמן, אבל כשאתה בתוך הסיפור הזה האחריות על הכתפיים".

פרופ' לוי: "מקבל את התפקיד ביראת קודש"

פרופ' חזי לוי שייכנס לנעליו של בר סימן טוב בהנהלת המשרד, אמר כי הוא מקבל את התפקיד "ביראת קודש", וכי "אנחנו נמצאים בעיצומה של קורונה, ההולכת ועולה. הנגיף כאן". הוא הבטיח "למצוא כל דרך אפשרית להתמודד עם מחלת הקורונה ומציאת האיזון בין הדברת המחלה והצורך להמשיך את החיים בכל המובנים לאזרחי מדינת ישראל בעת משבר זה שאנו חווים".

"מערכת הבריאות נאנקת תחת מחסור במשאבים וכוח אדם", ציין לוי בנאומו. "עלינו לפעול בנחישות לקדם את המערכת ולתת לה את היכולות לטפל באורח שוויוני באזרחי ישראל כולם ללא הבדל דת גזע ומין, גם בפריפריה". גם הוא בירך את קודמו בתפקיד, שבניגוד אליו לא היה בעל רקע ברפואה. "הובלת את המשרד בנחישות ובמקצועיות למרות שאתה לא רופא. אתה זכאי לתואר דוקטור כבוד", אמר לו.

"שר הבריאות, תודה על האמון שנתת בי. לא קלה הדרך, ואני ער וכואב את האירועים המלווים את הבחירה הזו. אני מתחייב להיות חייל נאמן ונקי כפיים ולפעול תחת יולי אדלשטיין עבור ערך הבריאות", סיכם לוי את נאומו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"עשינו טעויות, אבל לטעות זה אנושי". בר סימן טוב, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהמשך נאם גם בר סימן טוב עצמו. "עד פברואר 2020 חשבתי שלהיות מנכל משרד הבריאות זה תפקיד קשה ועמוס", הוא ציין, ומנה את הישגי הכהונה בעיניו. "קמתי כל בוקר עם חדוות עשייה והכרת הטוב על הובלת המערכת הכי חשובה בארץ. היו לנו שנים גדושות בעשייה. הצלחנו להפוך הרבה מגמות שליליות, הפחתנו את הפניות לחדרי המיון, הפחתנו את הזיהומים. שמנו את הערך והמעשה בלב תכנית העבודה. יישמנו תכנית לאומית לקיצור תורים. הורדנו ב-90% את הקשירות בבתי החולים הפסיכיאטרים. היו לנו כמעט באופן סטטיסטי שתי עונות של שפעת עונתית קשה, ויותר מזה לא יכול להיות - ואז הגיעה הקורונה".

"אני לא צריך לספר כמה המשבר הזה עוצמתי בעת המודרנית. משבר גדול חושף את היכולות האמתיות של מערכות", אמר בר סימן טוב, והודה שלעתים טעה בהחלטותיו. "במשבר הזה התגלנו במלוא עוצמתנו הגענו לשיא ביכולות. אני שמח על החלק שלי במשבר הזה. עשינו טעויות, יכולנו לשתף יותר גורמים בקבלת החלטות. אבל לטעות זה אנושי, ובמגיפה הזו זה היה בלתי נמנע. במבחן התוצאה אנחנו יכולים להיות גאים שחייהם של אלפי אנשים בארץ ניצלו. אני גאה בכך שבדיון הציבורי המדינה שלנו אמרה לא שמכיוון שהם קשישים אז הם לא שווים את המחיר הכלכלי". הוא הודה גם למערכות הביטחון על חלקן במאבק במגיפה, בהן צה"ל, המוסד, שב"כ והמשטרה.

"כמו תמיד כשאנחנו מצליחים אנחנו משלמים את מחיר ההצלחה. ידענו שנשלם או על ההצלחה או על הכישלון. העדפנו על הצלחה. המלאכה לא תמה. היא לא רק לא נגמרה, אלא הופכת ליותר מורכבת. גל שני של תחלואה הוא לא גזירת גורל. הוא תלוי במנהיגות כמו בגל הראשון. המערכת נערכה היטב לכל תרחיש. ועדיין, הדרך הכי טובה להתמודד עם צונאמי היא למנוע את הפגיעה שלו באנשים ולא לבדוק אם הם יודעים לשחות. אנחנו צריכים לזכור שלמרות שלמדנו המון על הקורונה אנחנו עדיין לא יודעים כלום. תקבלו החלטות גם אם הן לא שלמות, עקביות ותמיד כשיש בהן הגיון פנימי שלם וסדור. למרות הפיתוי הרב, אל תשוו את המגיפה לשדה הקרב. לקורונה אין תודעה אנושית. אי אפשר להרתיע אותו ולנהל משא ומתן לקדם הפסקת אש, ואין לנו את הפריווילגיה להיכנע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"במבחן התוצאה אנחנו יכולים להיות גאים שחיי אלפי אנשים ניצלו". אדלשטיין, נתניהו, לוי ובר סימן טוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

בר סימן טוב בירך את ראש הממשלה והשר ליצמן, תחתיהם עבד. "התרשמי מהדרך שבה אתה מוביל את קבלת ההחלטות ולשמוע את כולם, ובסוף אתה מחליט. במדינה שמסתכלת על פריזמה של 'כן ביבי ולא ביבי' הצלחת לאחד את העם", אמר המנכ"ל היוצא. לשר ליצמן הוא אמר: "זה לא סוד שהיו מחלוקות ורגעים קשים. הטבעת חותם. יש לך זכות יסוד בהצלת חיים של אזרחים רבים במשבר זה".

ליצמן: "זה לא סוד שהיו ויכוחים"

שר הבריאות היוצא, יעקב ליצמן, דיבר לאחר מכן, ובירך אף הוא את מנכ"ל המשרד. "בחמש השנים שהעברנו ביחד, עשינו המון רפורמות. לא יודע עד כמה אפילו. אני לא מדבר על התקציב שהוכפל, ועל זה ראש הממשלה אף אחד לא ייתן לך את הקרדיט, גם לי לא. עובדה שהכפלנו את תקציב הבריאות במשך עשר שנים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתחלפים. לוי ובר סימן טוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני רוצה להזכיר דבר אחד. אני רוצה לציין את 'ברסי'. הוא היה הרפרנט שלי במשרד האוצר. שם הכרתי אותו והחלטתי למנות אותו למנכ"ל", סיפר ליצמן. "אמרתי לו כשעדיין היה באוצר שאני רוצה לעשות טיפולי שיניים לילדים בחינם. זה לא טבעי שאיש מאגף התקציבים יגיד לי 'תלך על זה, אתה הולך לעשות היסטוריה'. בדרך כלל מגמגמים, והוא אמר לי ללכת על זה. עד אז אנשים בפריפריה בלי כסף לא יכלו לקבל טיפולי שיניים".

"זה לא סוד שהיו פה ושם ויכוחים גם", התייחס גם הוא לחילוקי הדעות בין השניים. "אבל העיתונים רק רוצים את הוויכוחים". הוא בירך גם את מחליפו אדלשטיין: "ראיתי את העבודה שלך בחודש האחרון. אתה יודע לקחת החלטות, אתה דומיננטי בהובלה שלך. אני בטוח שתצליח. יש לך אתגרים. אני לא ממליץ לך לגעת בסל התרופות, תשאיר את זה כמו שזה היום. זה סופר סוציאלי ועוזר לחולים".

(עדכון ראשון: 12:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully