וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט: משרד הבריאות חיבל בהרחבת הבדיקות; בר סימן טוב: לא נתפשר על הרמה

שתיים מהדמויות הבולטות בניהול משבר הקורונה ביקרו זה את זה. שר הביטחון לשעבר האשים כי משרד הבריאות תקע יוזמה לקדם בדיקות בהיקף המוני, אך המנכ"ל היוצא דחה זאת מכל וכל: "רמת התוקף של הרעיון היצירתי הזה לא עברה את הסף שניתן לסמוך עליו"

צילום: שלומי גבאי

שר הביטחון לשעבר נפתלי בנט ומנכ"ל משרד הבריאות היוצא התעמתו היום (שלישי) בנוגע להתנהלות מערכת הבריאות במשבר הקורונה, כשבנט האשים כי משרד הבריאות סיכל יוזמה של מכון ויצמן לערוך בדיקות קורונה בהיקף נרחב. בר סימן טוב דחה על הסף את הטענות, ואמר: "יש סיפורים שגם אם חוזרים עליהם 60,000 פעם לא הופכים למציאות".

"ממשלת ישראל הצליחה להחריב את פרויקט מכון וייצמן לביצוע 60,000 בדיקות קורונה ביום", תקף בנט בחשבון הפייסבוק שלו. "שני מדענים נפלאים ממכון וייצמן, הפרופסורים עידו עמית וערן אלינב החליטו להירתם למשימה הלאומית. שניהם מבריקים, צנועים, ואנשים כלבבכם. ארץ ישראל הטובה. ‏הם הסבו רובוט מיוחד במכון וביצעו מספר פריצות דרך כך שכל רובוט כזה מסוגל לפענח כ-15,000 בדיקות ביום, ברמת אמינות גבוהה מאוד. כאלה רובוטים יש 7-8 בישראל. אז מספיק חמישה רובוטים כאלו בשביל להגיע ל- 75,000 בדיקות ביום".

טקס חילופי שרים במשרד הביטחון, 18 במאי 2020. עודד קרני, לשכת העיתונות הממשלתית
"לא מתכוון להתווכח עם פקיד, הכתובת היא רה"מ". בנט/לשכת העיתונות הממשלתית, עודד קרני

‏"נשמע מושלם? אז זהו. ‏פקידים במשרד הבריאות עשו הכל כדי לחבל, להקשות ולתקוע מקלות בגלגלים", תקף בנט. "‏בתחילה סירבו לאשר למכון וייצמן גישה לנגיף, ‏אחר כך מיררו חייהם בעוד דרישות הזויות ‏ולכלכו עליהם בתקשורת. לאורך כל הדרך, ממשרד הביטחון סייעתי להם להתגבר על הקשיים. ‏אפשרנו ליטול דגימות מחיילים, ‏סייענו להם בציוד, במשאבים, ועוד. ‏ירדתי למכון מספר פעמים. אפילו חיברתי להם את אנשי סיירת מטכ"ל כדי לבנות נהלי עבודה יעילים, הבאתי לשם את מנכ"ל המשרד שלי אודי אדם לקראת רכש מסיבי של מטושים, וחיברתי גם את כל הגורמים בצה"ל כולל את הרמטכ"ל. ‏כל מה שהיה צריך ממשרד הבריאות הוא אישור. כן. רק אישור - אך הם סירבו. ובלי אישור משרד הבריאות, הכל תקוע".

בעקבות זאת, סיכם בנט, "ישראל איבדה אפשרות לבצע 60,000 בדיקות ביום. כרגע רק עושים כמה אלפים בודדים, ‏באיחור ניכר, ‏בחוסר דיוק, ‏חולים ממתינים ימים ארוכים בבית. משפחות וחברים של תלמידי ספר 'נגועים' אינם נבדקים. חוזרים מחו"ל אינם נבדקים. וכאן אנחנו נמצאים. זו רשלנות, עצלנות, קיבעון". הוא קרא לראש הממשלה, בנימין נתניהו, "לפקוד על משרד הבריאות להתנפל מחדש על הפרויקט".

"לא הייתם רוצים אנשים מאושפזים בגלל בדיקה כוזבת"

בר סימן טוב שלל את טענותיו של בנט מכל וכל. "מישהו מעלה על דעתו שהיינו מוותרים על אופציה כזאת אם היא הייתה אמינה? לצערנו רמת התוקף של הרעיון היצירתי הזה לא עברה את הסף שניתן לסמוך עליו. עשינו ואנחנו עושים כל מאמץ להגדיל את מספר הבדיקות אך בלי להתפשר על הרמה של הבדיקות".

"מה זה אומר להתפשר על הרמה של הבדיקות? זה אומר בדיקה שנותנת תוצאה כוזבת וקובעת לגבי אדם בריא שהוא חולה או אדם חולה שהוא בריא. זאת המחויבות שלנו לציבור", המשיך בר סימן טוב. "היו עלינו הרבה מאוד לחצים מסחריים מהרבה גורמים לקנות ערכות בדיקה לא תקפות בממון רב. הכסף לא היה שיקול, אך אמינות הבדיקות היא ערך חשוב מאוד בקבלת החלטות מהסוג הזה. יש לנו היום יכולת לבצע מעל 15,000 בדיקות והיכולת תגדל ל-20,000 ואחר כך ל-30,000 בדיקות לפי הצורך, וללא פשרות על האמינות. לא הייתם רוצים להכניס את סבא וסבתא שלכם לבית חולים אם הם בריאים בגלל תוצאות בדיקה כוזבות, דבר שקרה, כשהתפשרנו על האיכות בגלל לחצים לא ענייניים".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב במהלך מסע"ת בנושא נגיף הקורונה 29 במאי 2020. שלומי גבאי
בר סימן טוב/שלומי גבאי

בתגובה, בנט הבהיר כי ייעד את הביקורת לנתניהו, ולא לבר סימן טוב. "אין לי כוונה להתווכח עם פקיד מדינה. אגב פקיד מסור. הכתובת הוא רה"מ, לא פקיד. אך איני מתרשם ממילים נחרצות וכאילו-מקצועיות אלו", כתב בטוויטר תוך שהוא עוקץ את המנכ"ל היוצא, "באותה נחרצות משרד הבריאות תקף את רעיון המסיכות - עד שהתהפך ב-180 מעלות. כנ"ל מלוניות - המשרד התעקש על בידוד ביתי. אך התעקשתי להקים המלוניות. בכלל, הפקידים אמרו מאות פעמים בקולם שהם אינם מאמינים בבדיקות כפיתרון. אז לשאלה האם אנו מעלים על דעתנו שהמשרד יחבל בהגדלת היקף הבדיקות? ברור! משרד שמאמין שבדיקות זה קשקוש, בוודאי לא יסייע לכך. יעידו על כך כל מנהלי בתי החולים שניסו לבצע בדיקות ונבלמו ללא הרף, מעבדות באוניברסיטאות שנתקלו בחסמים של הפקידים, המעבדה במכון הביולוגי שרשיונה נשלל עד שדפקתי על השולחן, חברות פרטיות כמו 'מיי הריטג' שחוו חבלות. כאמור, לא הפקידים מעניינים. האחריות על חיי אזרחי ישראל ועל פרנסתם היא על הממשלה ועל ראשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully