וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע המתיחות סביב הסיפוח: אושר הסכם שמיים פתוחים בין ישראל לאיחוד האירופי

18.6.2020 / 11:05

האיחוד אישר סופית את ההסכם מ-2013, ומעתה אף אחת מ-27 המדינות החברות לא תוכל לפרוש ממנו. במשרד החוץ אומרים שהמהלך ימשיך את פתיחת הענף לתחרות, והשר אשכנזי בירך: "ישקם את התיירות והתעופה". מאחורי הקלעים: יו"ר העבודה פנה לסיעה הסוציאליסטית וסיכל את התנגדותה

צילום: עומר מירון, עריכה: יבגני גרצנשטיין

(בווידאו: נתניהו מברך על הסכם "שמיים פתוחים", 2013)

הסכם "שמיים פתוחים" בין ישראל לאיחוד האירופי אושר הלילה (חמישי) באופן רשמי על ידי הפרלמנט האירופי, ברוב של 437 תומכים מול 102 מתנגדים. ההסכם מאשרר באופן רשמי וסופי את ההסכם הזמני שנחתם בשנת 2013, שהוביל לירידה משמעותית במחירי הטיסות לאירופה, הגדיל את מספר התיירים המגיעים לישראל, ופתח יעדי טיסות חדשים באירופה לתייר הישראלי.

במשרד החוץ אומרים כי האישור הסופי מבטיח את המשך פתיחת ענף התעופה לתחרות מלאה בין חברות התעופה הישראליות לאירופיות, תוך שימור מחירי הטיסות הנמוכים. המהלך התאפשר בזכות עבודה מדינית ענפה של שגרירות ישראל לאיחוד האירופי בראשות השגריר רוני לשנו-יער וכל שגרירי ישראל במדינות אירופה, כמו גם מטה משרד החוץ בירושלים.

דיוטי פרי, טרמינל 3, נמל התעופה בן גוריון. ארז מיכאלי
האיחוד האירופי אישר באופן סופי את הסכם "שמיים פתוחים". נתב"ג/ארז מיכאלי

"האישרור הסופי בפרלמנט האירופי מגיע לאחר שבע שנים בהן הצביעו כל אחד ואחד מהפרלמנטים המדינתיים באיחוד לאשרר את ההסכם. מדובר בהישג דיפלומטי, כמו גם הישג בעל פוטנציאל כלכלי עצום למדינת ישראל", נמסר בהודעת משרד החוץ.

שר החוץ גבי אשכנזי בירך על אישור ההסכם ואמר כי מדובר ב"ביטוי חשוב של מערכת היחסים בין ישראל לבין אירופה, במיוחד בתחומי הסחר, המחקר והפיתוח וכן התיירות". אשכנזי הוסיף כי "במיוחד כעת, כשמדינת ישראל ניצבת בפני משבר כלכלי בעקבות נגיף הקורונה, ולקראת חידוש קשרי התעופה, מדובר בבשורה משמעותית שתבטיח את שיקום ענף התיירות והתעופה". השר אשכנזי הודה לשגריר לשנו-יער ולמטה משרד החוץ "על העבודה המקצועית והיסודית שהובילה להישג החשוב. אני מודה גם לשר האוצר ישראל כץ שהחל את התהליך החשוב שהגיע לסיומו היום".

עוד בוואלה!

נתניהו: נערכים לפתיחת השמיים ב-1 באוגוסט כתלות במצב התחלואה

לכתבה המלאה
שר החוץ, גבי אשכנזי במהלך הצהרה לתקשורת לצד מקיבלו הגרמני הייקו מאס במשרד החוץ בירושלים 10 ביוני 2020. משרד החוץ, אתר רשמי
"ביטוי חשוב של מערכת היחסים בין ישראל לאירופה". שר החוץ אשכנזי/אתר רשמי, משרד החוץ

בירושלים מביעים שביעות רצון מאשרור ההחלטה על הסכם "שמיים פתוחים". גורמים במשרד החוץ מדגישים כי חשיבות ההחלטה של הפרלמנט האירופי היא שמדובר בהחלטה סופית, ואף אחת מ-27 מדינות האיחוד לא תוכל לפרוש כעת מההסכם עם ישראל. התזמון משמעותי גם כן, לאור הלחצים באיחוד האירופי לאיים בסנקציות או צעדי ענישה בתגובה לכוונת ממשלת ישראל לקדם מהלכי סיפוח והחלת ריבונות.

מאחורי הקלעים, אתמול עלה חשש במשרד החוץ כי הסיעות הסוציאליסטיות בפרלמנט האירופי יתנגדו להחלטה. השר אשכנזי פנה ליו"ר מפלגת העבודה עמיר פרץ וביקש ממנו סיוע במפלגות האחיות באירופה. בעקבות הפנייה של מפלגת העבודה, הסיעה הסוציאליסטית השנייה בגודלה בפרלמנט החליטה להימנע ולא להצביע נגד אשרור ההסכם.

נמל התעופה בן גוריון, 22 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"בשורה משמעותית שתבטיח את שיקום התיירות והתעופה". נתב"ג ללא נוסעים בתקופת הקורונה/ראובן קסטרו

במסגרת המאמצים להעברת ההחלטה, היו"ר פרץ ומזכ"ל המפלגה ערן חרמוני פנו במכתב לחברי הפרלמנט האירופי מטעם סיעת "הסוציאליסטים והדמוקרטים", והפצירו בהם שלא להצביע נגד אישור ההסכם. במכתבם ציינו כי "העבודה פועלת בממשלה לקידום השלום והפיוס בין ישראל לפלסטינים ומדינות ערב". בעקבות המכתב ושיחות מדיניות נוספות עם חברי המפלגה, החליטה הסיעה הסוציאליסטית בפרלמנט להימנע בהצבעה, מה שסלל את הדרך לאישור ההחלטה.

פרץ אמר כי "קשריה ארוכי השנים של מפלגת העבודה עם מפלגות ברחבי העולם, זהו גם כלי דיפלומטי שבעתות כאלה עשוי להביא לפתרון של סוגיות סבוכות. הביקורת על הכוונות לסיפוח חד צדדי הן מובנות, אך הבהרנו כי נעשה הכל כדי למנוע אותו, ויידעו את ידידינו בעולם כי הדרך לעשות זאת אינה עוברת דרך פגיעה כלכלית באזרחי ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully