וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו הציג לגנץ ואשכנזי תרחישים לסיפוח; לראשונה, דרעי נכח בפגישה

17.6.2020 / 23:12

בפגישה הציג ראש הממשלה לשרי הביטחון והחוץ כמה תרחישים בהיקפים שונים, אולם לפי גורם המעורה בפרטי הפגישה, לא הושגו הסכמות בנוגע לתרחיש המועדף. ראשי כחול לבן חזרו על עמדתם כי לא יתמכו בתכנית אם תבוא כחלק ממהלך חד צדדי

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

(בווידאו: שר החוץ של איחוד האמירויות: "מתנגדים לתוכנית הסיפוח")

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (רביעי) עם ראשי כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי, כדי לדון עמם בתוכנית טראמפ ובהיערכות להחלת ריבונות וסיפוח מ-1 ביולי. בפגישה לקחו חלק יו"ר הכנסת יריב לוין וכן יו"ר ש"ס אריה דרעי, מי שהיה אחד הגורמים המתווכים להקמת ממשלת האחדות בין נתניהו וגנץ.

במהלכה, הציג נתניהו לגנץ ואשכנזי כמה תרחישים של החלת ריבונות בהיקפים שונים, על פי מפת טראמפ, או סיפוח מוגבל של גושים ספציפיים. לדברי גורם שמעורה בפרטי הפגישה לא הושגו הסכמות בנושא התרחיש המועדף. ראשי כחול לבן חזרו על עמדתם כי הם יתמכו בסיפוח רק כחלק ממהלך מדיני כולל של אימוץ תוכנית טראמפ - ולא במהלך חד צדדי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 24 במאי 2020. אוהד צויגנברג  "הארץ", פול צלמים
יקדם מהלכי ריבונות ללא תלות בעמדת כחול לבן, החל מה-1 ליולי. נתניהו וגנץ/פול צלמים, אוהד צויגנברג "הארץ"

בכחול לבן מוכנים לתמוך רק במהלך מוגבל ומצומצם הרבה יותר, דוגמת החלת ריבונות בגוש עציון או במעלה אדומים, ובתיאום עם הקהילה הבינלאומית ומדינות האזור. לפי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן, נתניהו יכול לקדם מהלכי החלת ריבונות מ-1 ביולי ללא תלות בעמדת כחול לבן, אך בשבועות האחרונים הבהירו בבית הלבן כי יתמכו ויכירו בסיפוח רק אם תהיה "הסכמה לאומית" בין ראשי ממשלת החליפים. הצדדים צפויים להמשיך ולהידבר בנושא בשבוע הבא.

עוד בוואלה!

מלך ירדן מזהיר: "הסיפוח מאיים על היציבות במזרח התיכון"

לכתבה המלאה

מוקדם יותר היום הזהיר מלך ירדן עבדאללה כי התכנון של ישראל לספח חלקים מהגדה המערבית בחודש הבא מאיים על היציבות במזרח התיכון. בשיחת ועידה שקיים בווידאו עם בכירים בקונגרס האמריקני, אמר המלך עבדאללה כי "כל צעד ישראלי חד צדדי לסיפוח אדמות בגדה אינו מקובל, ומערער את הסיכויים להשיג שלום ויציבות באזור".

לפי הצהרת ארמון המלוכה בעמאן, עבדאללה מודאג עמוקות מתכנית הסיפוח, ואמר למחוקקים האמריקנים כי "השלום יבוא רק עם הקמת מדינה פלסטינית עצמאית, ריבונית ובת-קיימא", שירושלים המזרחית תהיה בירתה.

זו לא האזהרה הראשונה מצד ירדן לתכניות הסיפוח. לפני כשבועיים אמר שר החוץ של ירדן איימן א-ספדי, כי מהלך כזה יביא לתוצאות "הרסניות" ולא יעבור ללא תגובה מצד מדינתו. גורמים רשמיים בירדן לא הסכימו לחשוף מה הצעדים שעמאן מתכננת בתגובה, אולם חלק מהפוליטיקאים בממלכה דורשים להקפיא את הסכם השלום עם ישראל, ולבטל את הסכם אספקת הגז הישראלי לירדן.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully