וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק קיסר": ארה"ב הטילה סנקציות על בכירים סורים, בהם אסד ואשתו

פומפאו הכריז על השתת העיצומים עם כניסת חקיקה חדשה לתוקף, שנועדה למנוע מהמשטר הכנסות. בכירים במשפחת השלטון הוכנסו לרשימה, הכוללת 39 אישים וגופים. בוושינגטון מבטיחים עיצומים נוספים על הדמשק, שכבר עתה סובלת ממשבר כלכלי חמור

עריכה: ניר חן

ארצות הברית הטילה היום (רביעי) סנקציות על 39 גורמים וגופים בסוריה, כולל על הנשיא בשאר אסד ולראשונה גם על רעייתו אסמה, במטרה למנוע הכנסות ממשטרו ולאלץ אותו לשוב לתהליך המשא ומתן בחסות האו"ם. העיצומים הושתו במסגרת "חוק קיסר", שעליו חתם הנשיא דונלד טראמפ בדצמבר.

בהצהרה שפרסם על הכרזת הסנקציות, אמר שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו כי בשבועות ובחודשים הקרובים יוטלו סנקציות "רבות נוספות" על המשטר בדמשק, שסובל כבר עתה ממשבר כלכלי חריף שאף עורר מחאה חריגה בדרום המדינה. "אנחנו מצפים לסנקציות רבות נוספות עד שאסד והמשטר שלו לא יחדלו מהמלחמה האכזרית והמיותרת נגד העם הסורי", אמר פומפאו. ברשימה כלולים גם כמה בני משפחת אסד נוספים, בהם מאהר, אחיו של בשאר ומפקד בכיר במשמר הרפובליקה, אחותו, גנרלים בכירים ומפקדי מיליציות איראניות.

בשאר אסד ואשתו, אסמה אסד, בוועידת מדינות הים התיכון, פריז, יולי 2008. רויטרס
סנקציות אישיות. בשאר ואסמה אסד/רויטרס

אלו הסנקציות הנרחבות ביותר שהטיל הממשל האמריקני על משטר אסד, והן יטילו מגבלות נסיעה על מי שנכלל ברשימה וכן יקפיאו את נכסיו בארצות הברית. תחת "חוק קיסר", הקרוי על שמו הבדוי של שוטר סורי שהעביר תמונות של אלפי קורבנות עינויים בידי המשטר, סנקציות יוטלו גם על גורמים זרים שיעשו עסקים עם הממשל בדמשק ויהיו מעורבים בשיקום המדינה שנחרבה במהלך תשע שנות מלחמת האזרחים. הכלכלה המקומית סובלת גם מהמשבר בלבנון השכנה, שהוביל לירידה בהזרמת הדולרים לאזורים שבשליטת המשטר.

סוריה כבר נמצאת תחת סנקציות של ארצות הברית ושל האיחוד האירופי, אך אלו יכולות לפגוע בכל מי שעושה עסקים סוריה, ללא קשר לאזרחותו, והן מכסות מגזרים רבים. העיצומים יהיו תקפים גם לכל מי שעושה עסקים עם גופים מרוסיה ומאיראן. המטרה היא למנוע ממשקיעים זרים להשקיע בשטחים שנכבשו מידי המורדים בשנים האחרונות, בסיוען של מוסקבה וטהראן.

עוד בוואלה!

הלירה קורסת: הפגנות חריגות בסוריה בשל המצב הכלכלי הקשה

לכתבה המלאה
אזרחים סביב ההריסות שגרם המטוס השייך לצבא סוריה שהופל באזור העיר חאלב. 14 בפברואר 2020.. AP
אזרחים סורים ליד הריסות מטוס סורי שהופל ליד העיר חאלב. פברואר/AP

גורם במשרד החוץ של סוריה, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות הרשמית סאנ"א, אמר כי ארצות הברית מפרה את החוק הבינלאומי והאשים את וושינגטון בהתנהגות "גנגסטרית". סגן שר החוץ של רוסיה, מיכאיל בוגדנוב, אמר כי העיצומים האמריקניים אינם חוקיים וכי שיתוף הפעולה בין המדינות יימשך. "נמשיך לעזור לעם הסורי, יש לנו מערכת יחסים מיוחדת. המשימות שלנו נשארות זהות - מאבק בטרור על אדמת סוריה. לכן שיתוף הפעולה המגוון בין המדינות יימשך, ואף אחד לא יכול למנוע מאיתנו לעשות זאת", הדגיש.

עוד לפני כניסת הסנקציות לתוקף, הבנק המרכזי של סוריה הוריד את ערך הלירה אחרי שבועות של ירידה חדה בשוק השחור. השער החדש עלה מ-704 ל-1,256 לירות לדולר. השער הקודם היה בתוקף מאז מרץ. מוקדם יותר החודש הגיע ערך המטבע בשוק השחור ל-3,000 לירות לדולר, מה שהוביל להפגנות נדירות בעיר דרוזית, לפני שהתייצב קלות אחרי הזרמה של דולרים. סוחרים אמרו לסוכנות הידיעות הצרפתית כי השער בשוק החליפי נע בין 2,600 ל-2,800 לירות לדולר.

אסמה אסד על הכוונת

בכירים אמריקנים אמרו כי הסנקציות הוטלו על כל מי שהיה מעורב בהכשלת ההליך הפוליטי לפתרון המלחמה, שבה נהרגו מאות אלפי בני אדם ומיליונים נעקרו מבתיהם. עם זאת, פומפאו סימן את אסמה אסד, רעיית שליט סוריה, כאחת "מספסריות המלחמה בסוריה הידועות ביותר לשמצה".

בשיחה עם כתבים, אמר השליח המיוחד של הממשל האמריקני לסוריה, ג'ים ג'פרי, כי הלחץ הכלכלי על אסד הוא הכבד ביותר אי-פעם. הוא טען כי וושינגטון כבר מזהה סימנים, על אף שהם צנועים, שלפיהם לרוסיה יש ספקות לגבי המשך התמיכה בממשל.

המורדים, שמגובים בצבא טורקיה, באזור אידליב שבסוריה. 24 בפברואר 2020.. AP
המורדים, שמגובים בצבא טורקיה, באזור אידליב שבסוריה. פברואר/AP

"אנחנו רואים לפחות נכונות גדולה יותר מצד רוסיה לכל הפחות לבחון יחד עמנו ועם חברינו באיחוד האירופי, ועם גורמים במדינות ערב, צעדים אפשריים להקלה על המשבר בסוריה", אמר. "אסמה אסד תרמה באופן אישה בדרכים רבות לזוועות שקורות בסוריה כדי שהיא תהיה ראויה לסנקציות בזכות עצמה, ולא רק בשל היותה רעייתו של הנשיא אסד".

מומחים סבורים שהסנקציות החדשות יפגעו מכה קשה במדינה ש-80% מאזרחיה כבר חיים בעוני, לפי נתוני האו"ם.

לפי המרכז הסורי לצדק ולעשיית דין, שבסיסו בוושינגטון, הסנקציות נועדו להרתיע משקיעים זרים מלנהל יחסים מסחריים ולחתום על הסכמי שיקום עם ממשלת סוריה.

ילדים סורים במחנה פליטים מאולתר בכפר קטמה, מערבית לעזז 17 בפברואר 2020. רויטרס
ילדים סורים במחנה פליטים מאולתר בכפר קטמה, מערבית לעזז/רויטרס

"בסופו של דבר, הסיבה המשמעותית ביותר למשבר הכלכלי הוא ממשלת סוריה - המדיניות הכלכלית הלא אחראית שלה, השחיתות המתמשכת, סירובה לכבד את החוק והנורמות הבינלאומיים או לקיים משא ומתן פוליטי ודיפלומטי בצורה כנה", נכתב בדוח של הארגון שפורסם אתמול, ולפיו החקיקה החדשה מציעה לממשלת סוריה נתיב ברור להיפטר מהסנקציות.

"משטרי הסנקציות של ארצות הברית ושל האיחוד האירופי מבהירים כי הסנקציות יוסרו אם הנשיא אסד יסכים להעברת שלטון", נכתב. "אם ממשלת סוריה באמת מודאגת מהשלכות הסנקציות הכלכליות על יכולתה להגן על הציבור הסורי מנגיף הקורונה, יש לה אפשרות ברורה לעשות זאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully