וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע המשבר הכלכלי והמחאות: אסד הדיח את ראש הממשלה

11.6.2020 / 16:19

נשיא סוריה פרסם צו המדיח את עימאד חמיס מהתפקיד שבו החזיק מאז 2016, מבלי לפרט מדוע. עם זאת, בימים האחרונים צנח ערך המטבע ותושבים דרוזים בדרום המדינה יצאו להפגנות חריגות נגד המשטר

עריכה: ניר חן

נשיא סוריה פרסם היום (חמישי) צו המדיח את ראש הממשלה עימאד חמיס מהתפקיד, שאותו אייש מאז 2016 - כך דיווחו כלי תקשורת רשמיים של המשטר. לא ניתן הסבר להחלטה הפתאומית, אך היא הגיעה בזמן שהמדינה נמצאת במשבר כלכלי עמוק, כשהמטבע צנח לשפל חדש בימים האחרונים והחריף את קשייהם של האזרחים. מחליפו המיועד הוא המהנדס חוסיין ערנוס. המשבר הכלכלי החריף נגרם כתוצאה מהסנקציות המערביות, מסגר הקורונה ומפיחות מהיר בערך המטבע.

ערנוס, בן 67, שימש בממשלה הנוכחית השר למשאבי מים. הוא נולד במחוז אידליב ושירת לאורך השנים בתפקידים שונים בממשלה, כולל מושל מחוז דיר-אזור, הגובל בעיראק, ומושל מחוז קוניטרה, הגובל בישראל.

ראש ממשלת סוריה, עימאד ח'מיס במהלך פגישתו עם ראש המועצה לביטחון לאומי באיראן עלי שמח'אני בטהראן 17 בינואר 2017. AP
חילופי גברי בדמשק. ראש הממשלה המודח חמיס/AP

המטבע צנח והגיע לשער של 3,000 לירה לדולר מוקדם יותר השבוע, וכבר איבד 80% מערכו מאז תחילת השנה. לפני תחילת המלחמה ב-2011, השער היה 47 לירות מול דולר אחד. המשטר מאשים בהחרפת המשבר גל חדש של סנקציות אמריקניות, המכונה "חוק קיסר", שייכנס לתוקף בהמשך החודש ויפגע גם בבעלות בריתה של דמשק, בהן רוסיה ואיראן. כלכלנים ופוליטיקאים סבורים שזה יגביר את הלחץ על ממשלתו של אסד. לצרות של סוריה נוספות אלו שבלבנון השכנה, הסובלת בעצמה ממשבר כלכלי חריף.

מאז תחילת השבוע יצאו תושבים בעיר הדרוזית סווידא, שבדרום המדינה, להפגנות מחאה חריגות נגד המשטר. עוד לפני הירידה האחרונה בערך המטבע, מחירי המזון בסווידא זינקו ב-152%, לפי תכנית המזון העולמית. סווידא, מעוז הדרוזים במדינה, הייתה בשליטת המשטר לאורך המלחמה, שפסחה עליה פרט לכמה מתקפות טרור של ארגונים קיצוניים. המפגינים קראו קריאות כמו "העם רוצה להפיל את המשטר", בדומה לאלו שהחלו את ההפגנות נגד אסד ב-2011.

הפגנת תמיכה בנשיא סוריה בשאר אסד בעיר הדרוזית סווידא, 10 ביוני 2020. רויטרס
התשובה של המשטר. תומכי אסד מפגינים בסווידא, אתמול/רויטרס

עם זאת, מולם התייצבו גם תומכי המשטר. בתמונות שפרסמו כלי התקשורת הרשמיים נראו אתמול תושבים בסווידא מניפים את דיוקנו של אסד ומנופפים בדגלי סוריה. הדרוזים נותרו לצד המשטר העלוואי לאורך השנים בשל החשש מעלייתם לשלטון של גורמים סוניים קיצוניים שירדפו אחרי המיעוטים הדתיים בסוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully