וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפון קוריאה מאיימת להעביר כוחות לאזור המפורז, הדרום: לא נסבול זאת

17.6.2020 / 8:54

פיונגיאנג דחתה את הצעת הדרום לשלוח מתווכים כדי לפתור את המשבר, והזהירה כי "המשבר הנוכחי יסתיים רק כשישולם מחיר ראוי". הם כינו את הדרום "כלב לא גזעי". בסיאול הבהירו כי האיפוק שלהם מגיע לקצו, עם קריסת מאמצי הפיוס

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

קוריאה הצפונית דחתה את הצעת קוריאה הדרומית לשלוח נציגים שיתווכו בין המדינות, וכן תעביר כוחות של צבאה אל האזור המפורז בין המדינות - כך הודיעה הלילה (רביעי) סוכנות הידיעות הרשמית בקוריאה הצפונית.

לפי הדיווח, נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין הציע לשלוח את יועצו לביטחון לאומי ואת ראש המודיעין לשיחות מול פיונגיאנג, אולם קים יו-ג'ונג, אחותו של שליט קוריאה הצפונית ובכיר נוסף במפלגת השלטון "סירבו להצעה חסרת הטקט והמאיימת"' לדברי הסוכנות הצפונית. בפיונגיאנג הוסיפו כי "מון אוהב לשלוח שליחים מיוחדים, ומעלה הצעות מגוחכות, אך עליו להבין שתרגיל כזה לא יעבוד עלינו".

קים יו-ג'ונג מתחה ביקורת חריפה על מון בהצהרה שמסרה דרך סוכנות הידיעות הממשלתית, ואמרה ש"הוא לא הצליח ליישם אף אחד מההסכמים שנחתמו ב-2018, והפך את הקשרים הבין-קוריאנים ל'בובה אמריקנית'".

מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און במהלך השתתפותו בוועידה צבאית במדינה. רויטרס
בפיוניאנג "סירבו להצעה חסרת הטקט והמאיימת". מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און/רויטרס

בקוריאה הצפונית אמרו כי הדרום מתנהג כמו "כלב לא גזעי" והבהירו כי "הפתרון למשבר הנוכחי, הנגרם מחוסר היכולת וחוסר האחריות של הרשויות בקוריאה הדרומית, הוא בלתי אפשרי ויוכל להסתיים רק כאשר ישולם מחיר ראוי".

דובר מטעם נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין תקף את ההנהגה בפיונגיאנג בעקבות הזזת הכוחות באזור הגבול, וקבע כי סיאול לא תהיה מוכנה יותר לסבול התנהגות בלתי סבירה מצד הצפון.

בנוסף לכך, הבהיר מון כי "הביקורת האחרונה של קוריאה הצפונית הייתה חסרת טעם". דובר הבית הכחול של הנשיא, יון דו-האן, אמר כי הביקורת על מון מצד אחותו של קים הייתה גסה וחסרת טעם, ואף פגעה באופן מהותי באמון שבנו שני המנהיגים.

בהודעה נפרדת, אמר דובר המטה הכללי של צבא העם הצפון קוריאני כי הוא יעביר כוחות לאזור המפורז הסמוך לגבול בין הצפון לדרום, שם קיימו שתי הקוריאות פרויקטים כלכליים משותפים בעבר.

עוד בוואלה!

כבר לא רק האחות של קים: האישה החזקה ביותר בצפון קוריאה

לכתבה המלאה

בנוסף לכך, כוחות משטרה שנסוגו מהאזור המפורז יושבו אף הם לאזור, ולדברי הדובר הצבאי צפויה גם העלאת כוננות ביחידות הארטילריה הסמוכות לגבול, לרמה של "קרב ברמה הגבוהה ביותר". הצפון גם יחזור לשלוח עלונים עם חומרי תעמולה נגד קוריאה הדרומית והמערב אל מעבר לגבול.

ההצהרות הלוחמניות האלו, מצטרפות לצעד האלים שביצעה אתמול קוריאה הצפונית, כשפוצצה את לשכת התיאום עם קוריאה הדרומית. הלשכה, ששימשה כשגרירות בין שתי היריבות הוותיקות, הייתה סגורה מאז ינואר בשל התפרצות נגיף הקורונה. כשהיא פעלה, עשרות גורמים משני צדי הגבול עבדו יחד במבנה, כשנציגים מהדרום נסעו בכל שבוע לצפון ושהו במתחמי המגורים שם. הריסת המבנה, שתיעודה בשחור לבן פורסם על ידי צבא הדרום, מהווה מכה קשה למאמצים של נשיא דרום קוריאה לשכנע את הצפון לשתף פעולה ולהתפייס.

עשן מיתמר אחרי פיצוץ לשכת התיאום בשטחה של קוריאה הצפונית, 16 ביוני 2020. רויטרס
עשן מיתמר אחרי פיצוץ לשכת התיאום בשטחה של קוריאה הצפונית, אתמול/רויטרס

אתמול אמר מון, בנאום לציון 20 שנה לפגישה הפנים-קוריאנית הראשונה, כי הוא מצר על כך שהיחסים בין השכנות ובין קוריאה הצפונית לארצות הברית לא רשמו את ההתקדמות המצופה, אולם הוא ביקש מפיונגיאנג לשמור על הסכמי השלום ולשוב לדיאלוג.

"בעיני משפחת קים, הממשל של מון נתן יותר מדי תקוות שווא שהוא יוכל להדוף את הלחץ האמריקני ולקדם את היחסים ביניהם", אמר צ'ון יאנג-וו, שהיה בעבר שליח של קוריאה הדרומית לסוגיית הגרעין.

ג'אנג קום צ'ול, מנהל המשרד הצפון קוריאני האחראי על היחסים בין המדינות, אמר כי הצפון לא יקיים עוד שיחות בעתיד עם הדרום, משהו שהוא "מעורר רק תחושות בחילה וגועל". עוד הוא אמר, על פי סוכנות הידיעות הצפון קוריאנית, כי "עמדתנו היא שעדיף לנו להתייחס לכך מה שקרה בין הצפון לבין הדרום כאל חלום ריק".

חשש מחזרת הניסויים גרעיניים

מחלקת המדינה של ארצות הברית אמרה כי וושינגטון תומכת במאמצי סיאול לשיפור היחסים הפנים-קוריאנים, והפצירה בפיונגיאנג "להימנע מפעולות לא מועילות נוספות".

בשבוע שעבר, קוריאה הצפונית הזהירה את וושינגטון שלא תגיב על עניינים פנים-קוריאנים אם היא מעוניינת שהבחירות הקרובות לנשיאות ארצות הברית יעברו חלק. בכך, העלתה את החשש כי היא שוקלת לחזור לניסויים בטילים גרעיניים וארוכי טווח.

נשיא אצרצות הברית דונלד טראמפ תיאר את הקפאת הניסויים של פיונגיאנג כהצלחה בפגישותיו ההיסטוריות עם קים ג'ונג און ב-2018 ו-2019. עם זאת, למעט ההקפאה הפגישות לא הביאו תוצאות משמעותיות.

מחלקת המדינה הודיעה כי השליח המיוחד לקוריאה הצפונית, סטיבן ביגון, יגיע יחד עם מזכיר המדינה מייק פומפאו להוואי ביום שלישי. לפי דיווחים, יום לאחר מכן פומפאו יפגוש את הדיפלומט הבכיר בסין, יאנג ג'יצ'י, על מנת לדון בנושאים הכוללים את קוריאה הצפונית.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג-און, 30 ביוני 2019. רויטרס
תיאר את הפגישות כהצלחה. טראמפ וקים/רויטרס

סין היא בעלת הברית המרכזית של קוריאה הצפונית, וחולקת עם ארצות הברית את החשש מתכניות הנשק של פיונגיאנג. גורמים בארצות הברית הדגישו את הצורך שבייג'ינג תאכוף את הסנקציות הבינלאומיות על המדינה. גם רוסיה הביע את דאגתה מהמצב בקוריאה, ודרשה איפוק משני הצדדים.

דניאל ראסל, שהיה הדיפלומט האמריקני במזרח אסיה עד שלב מוקדם בשלטון טראמפ, הוסיף כי "הערמת לחצים דרך פרובוקציות הולכות ומתעצמות היא הדרך של קים להבהיר את הנקודה שללא הקלה בסנקציות, במוקדם או במאוחר הוא יפוצץ את טענת טראמפ כי הוא 'סיים את האיום' של קוריאה הצפונית".

(עדכון ראשון 02:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully