וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתיחות בין הקוריאות גוברת: הצפון פוצץ את לשכת התיאום

16.6.2020 / 19:43

המשטר הקומוניסטי הרס את המתחם שהוקם ב-2018, בשל הזעם על תעמולת העריקים מהצפון. בדרום הביעו אכזבה ואיימו כי הצפון "יישא בהשלכות" להסלמה שעשויה לשים קץ לשיחות הגרעין. בכיר בממשל טראמפ: "בתיאום קרוב עם סיאול". סין ורוסיה קראו לאיפוק

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

קוריאה הצפונית פוצצה הבוקר (שלישי) את לשכת התיאום עם קוריאה הדרומית, שאותה סגרה בימים האחרונים בשל זעמה על פעילות העריקים בשטחה של הדרום. בכלי התקשורת בדרום דווח כי נשמע פיצוץ מעבר לגבול, ובתמונות מהאזור נראה עשן מיתמר מהמבנה. גורם צבאי דרום קוריאני אמר לרויטרס כי היו סימנים לכך שהרס המבנה עומד לצאת לדרך מוקדם יותר היום, וכי גורמי צבא צפו דרך אמצעי מעקב בפיצוץ בזמן התרחשותו.

הלשכה, ששימשה שגרירות בין שתי היריבות הוותיקות, הייתה סגורה מאז ינואר בשל התפרצות נגיף הקורונה. כשהיא פעלה, עשרות גורמים משני צדי הגבול עבדו יחד במבנה, כשנציגים מהדרום נסעו בכל שבוע לצפון ושהו במתחמי המגורים שם. הריסת המבנה בין ארבע הקומות, שתיעודה בשחור לבן פורסם על ידי צבא הדרום, מהווה מכה קשה למאמצים של נשיא הדרום לשכנע את הצפון לשתף פעולה ולהתפייס. הפיצוץ גרם להרס חלקי גם של המבנה בן 15 הקומות הסמוך, שבו שהו הגורמים הדרום קוריאניים.

סוכנות הידיעות הרשמית בקוריאה הצפונית דיווחה כי הפיצוץ הוביל ל"הרס מוחלט" נועד "לגבות מחיר כבד מחלאות האדם, ואלו שמעניקים מקלט לחלאות, על פשעיהם". קוריאה הצפונית מתייחסת לעריקים כ"חלאות אדם". בעקבות האירועים, המטבע הדרום קוריאני וון נחלש ב-0.7% מול הדולר.

עשן מיתמר אחרי פיצוץ לשכת התיאום בשטחה של קוריאה הצפונית, 16 ביוני 2020. רויטרס
בדרום צפו בפיצוץ בשידור חי. עשן מיתמר מהלשכה אחרי שנהרסה, הבוקר/רויטרס

בתגובה, המועצה לביטחון לאומי של הדרום כינסה דיון חירום והדגישה כי סיאול תגיב בתקיפות אם פיונגיאנג תמשיך להגביר את המתיחות. "זה ניפץ את התקוות של כל מי שקיווה לפיתוח היחסים הפנים-קוריאניים ולשלום קבע בחצי האי", אמר סגן היועץ לביטחון לאומי, קים יו-גון, בתדרוך לכתבים. "אנחנו מבהירים שהצפון יהיה האחראי הבלעדי לכל ההשלכות למה שעלול לקרות".

סגן השר לאיחוד הקוריאות, סו הו, אמר לכתבים כי הרס המבנה היה "חסר תקדים ביחסים שבין הקוריאות" ו"מעשה חסר היגיון שלא היה צריך לקרות".

בוושינגטון, בכיר בממשל טראמפ אמר כי הם נמצאים "בתיאום קרוב" עם סיאול, מבלי לפרט. "אנחנו מודעים לכך שקוריאה הצפונית השמידה את משרד התיאום בקיסונג".

מתחם לשכת התיאום עם קוריאה הדרומית שהופץ על-ידי המשטר הקומוניסטי של קוריאה הצפונית 
במהלך פתיחתו בשנת 2018. רויטרס
ההשקעה ירדה לטמיון. חניכת לשכת התיאום, 2018/רויטרס

מוקדם יותר, משרד ההגנה בסיאול קרא לפיונגיאנג לכבד את ההסכם מ-2018, בו הוגדר כי צבאות שתי המדינות לא יבצעו "כל פעולה עוינת", ושיפורקו כמה מבנים באזור המפורז. "אנחנו לוקחים את המצב ברצינות הנדרשת", נמסר מהמשרד, "הצבא שלנו שומר על מוכנות להגיב לכל תרחיש". עוד הוסיפו כי הם פועלים בשיתוף עם צבא ארצות הברית על מנת לעקוב אחר פעילות צבא הצפון, ולשמירה על ההסכם.

בימים האחרונים שלחה פיונגיאנג איומים מרובים לשכנתה מדרום, שההפשרה עמה מ-2018 התפוגגה בעת האחרונה, ומוקדם יותר היום הזהיר המשטר הקומוניסטי שצבאו עשוי להיכנס לשטחים המפורזים בגבול ו"להפוך את החזית למבצר". עוד מסרו בפיוניאנג כי "הצבא יבצע במהירות וביסודיות כל החלטה והוראה של השלטון".

העלונים ששולחים העריקים מהצפון משטח הדרום כוללים מסרים ביקורתיים נגד המנהיג קים ג'ונג און, כולל בנוגע להפרות זכויות האדם שמבצע משטרו. מומחים סבורים כי המהלכים של פיונגיאנג הם מעבר לזעם על פעילות העריקים, אלא קשורים ללחץ הכלכלי הגובר על קוריאה הצפונית לאור משבר הקורונה והסנקציות הבינלאומית.

כמה קבוצות של עריקים שולחות באופן קובע עלונים, יחד עם חבילות מזון, שטר של דולר, מיני-רדיו והתקני USB המכילים סדרות וחדשות דרום קוריאניות, בדרך כלל בבלונים או בבקבוקים שאותם הם משיטים בנהר.

ביום שבת אמרה קים יו ג'ונג, אחותו של קים שמעמדה הולך וגובר, שהורתה לצבא להיערך ל"פעולה הבאה", שאותה לא פירטה.

נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין ומנהיג הצפון קים ג'ונג און בפגישת פתע באזור המפורז, 26 במאי 2018. לשכת נשיא קוריאה הדרומית, אתר רשמי
הידידות התחלפה בעוינות. קים ומון במפגש באזור הגבול, 2018/אתר רשמי, לשכת נשיא קוריאה הדרומית

בסיאול מגבשים פעולה חוקית נגד שתי קבוצות של עריקים, ואומרים כי המעשים שלהם מלבים את המתיחות בגבול, מסכנים את התושבים הגרים באזור וגורמים לנזק סביבתי. עם זאת, הקבוצות אמרו שהן מתכננות להתקדם עם הקמפיין שלהן השבוע.

אתמול הפציר נשיא הדרום מון ג'ה-אין, שחרט על דגלו של ממשלו להתפייס עם הצפון, במשטר הקומוניסטי לשמור על ההסכמים ולשוב לדיאלוג. השיחות בין המדינות ובין הצפון לארצות הברית קרסו בשנה שעברה, ולא חודשו מאז, ובשבוע שעבר הבהירו בפיונגיאנג כי לא יסכימו עוד לפסגות בין קים לבין הנשיא דונלד טראמפ, שלדבריהם שימשו רק לצרכים הפוליטיים של הנשיא.

שתי הקוריאות נותרו במלחמה מבחינה טכנית מאז 1953, מכיוון שמלחמת קוריאה, שנערכה בין השנים 1950-1953, הסתיימה בשביתת נשק ולא בהסכם. כך המצב גם בין קוריאה הצפונית לבין ארצות הברית, שלה יש עשרות אלפי חיילים בדרום.

סין, שכנתה של קוריאה הצפונית ובעלת בריתה הקרובה, אמרה כי היא מייחלת ליציבות ולשלום בחצי האי הקוריאני.

רוסיה אמרה כי היא מודאגת מהמצב וקראה לאיפוק מצד כל הצדדים, אך הוסיפה כי בשלב זה אין בכוונתה לקיים מגעים דיפלומטיים בדרג גבוה.

פיצוץ של 8.6 מיליון דולר

המבנה שפוצץ הבוקר שימש במקור משרדים לניהול הפעילות באתר התעשייה בקיסונג, מתחם משותף בין המדינות שהוקפא ב-2016 בשל פיתוח תכנית הגרעין והטילים של הצפון. הדרום השקיע בשיפוצו לפחות 9.78 מיליארד וון - כ-8.6 מיליון דולר - ב-2018. מבנה הזכוכית הכחולה בלט על רקע יתר המבנים האפורים בעיר התעשייה.

בזמן פעילות המקום, הנציגים הדרום קוריאנים עבדו בקומה השנייה ואלו מהצפון עבדו בקומה הרביעית. הקומה השלישית שימשה לחדרי ועידה בין הצדדים. עם סגירת הלשכה בינואר, בסיאול אמרו כי 58 איש הוצבו בלשכה.

(עדכון ראשון: 04:09)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully