וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא רק האחות של קים: האישה החזקה ביותר בצפון קוריאה

13.6.2020 / 14:07

קים יו ג'ונג הובילה את מערך התעמולה של המשטר מאחורי הקלעים, והובילה את דיפלומטיית הפיוס עם הדרום לפני שנתיים, אך עתה היא מקבלת תפקיד חדש - בולט ולוחמני יותר - והיא כבר לא רק "האחות של". האם היא יכולה להנהיג את המדינה המבודדת?

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

קים יו ג'ונג, אחותו של מנהיג קוריאה הצפונית, לוקחת תפקיד מרכזי בקמפיין החדש והתקיף יותר נגד קוריאה הדרומית. זה, לפי מומחים, תפקיד משמעותי יותר מאשר רק יועצת לאחיה קים ג'ונג און. האחות הצעירה, ככל הידוע בשנות ה-30 המוקדמות, היא קרובת המשפחה היחידה של הרודן שלה יש תפקיד ציבורי בפוליטיקה.

ב-2018 וב-2019, בתקופה שבה פתחה קוריאה הצפונית בבליץ של דיפלומטיה בינלאומית, קים יו ג'ונג זכתה לתשומת לב עולמית כשהובילה את המשלחת של ארצה למשחקי החורף בקוריאה הדרומית ב-2018. בהמשך, היא נצפתה לעתים קרובות מתזזת כדי להבטיח שהכול ילך כשורה עבור אחיה, כולל להחזיק את המאפרה שלו בתחנת רכבת בזמן שעשה את דרכו לפסגה עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בווייטנאם.

עם זאת, השנה היא לקחה תפקיד ציבורי גדול יותר, וביססה את מעמדה בתור שחקנית פוליטית בעלת השפעה משלה.

"לפני כן, קים יו ג'ונג תוארה בתקשורת הרשמית בתור אחותו של קים ג'ונג און, ראש הלשכה שלו או אחת מיועציו המלווים אותו", אמרה רייצ'ל מיניאנג לי, לשעבר מאבחנת מודיעין גלוי על קוריאה הצפונית בממשל האמריקני. "עתה, הצפון קוריאנים יודעים לבטח שהיא יותר מזה".

קים יו ג'ונג, אחותו של מנהיג קוריאה הצפונית, בטקס הנחת זר בווייטנאם, 2 במרץ 2019. רויטרס
תחת סנקציות אמריקניות. קים יו ג'ונג בפסגה בווייטנאם, מרץ שעבר/רויטרס

קים עבדה מאחורי הקלעים בסוכנויות התעמולה של צפון קוריאה, תפקיד שהוביל את ארצות הברית להוסיף אותה לרשימת סנקציות על בכירים שפורסמה ב-2017 בגלל הפרות זכויות אדם וצנזורה.
בחודש מרץ פרסמה התקשורת הרשמית של קוריאה הצפונית את ההצהרה הראשונה שלה אי-פעם, שבה היא ביקרה את הרשויות בדרום. אחריה הגיעו עוד כמה, כולל תגובה לדבריו של טראמפ, ובשבוע שעבר היא הזהירה כי פיונגיאנג תצמצם את התקשורת שלה עם סיאול, כפי שאכן קרה.

לי אמרה שההצהרות של קים הן בעלות סגנון ייחודי, שמראות את תבונתה ומדגישות את עמדתה הבכירה. "בנוסף למילים הקשות והסרקזם, הן יכולות להיות גם שנונות ועוקצניות", אמרה לי. "נראה שיש לה יותר מרחב בניסוח ההצהרות שלה, וזה כמובן לא מפתיע".

קים יו ג'ונג לצד אחיה, מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, בפסגה עם עם נשיאה קוריאה הדרומית, 27 באפריל 2018. רויטרס
כבר לא רק עוזרת אישית. קים לצדו של אחיה בפסגה בדרום, 2018/רויטרס

כשהתקשורת בצפון הודיעה שהקו החם עם הדרון ינותק, היא ציינה כי קים יו ג'ונג וקים יונג צ'ול, גורם נצי ותיק במשטר, קידמו את ההחלטה בישיבה שכונסה בנושא.

"ההסבר הנדיר הזה על תהליך קבלת ההחלטות הציג את קים יו ג'ונג כאדם חשוב מאוד", אמר מייקל מאדן, מומחה למנהיגות בקוריאה הצפונית ממכון המחקר האמריקני מרכז סטימסון.

מאדן אמר כי ייתכן שהתיאור החדש של קים בתקשורת הממלכתית הוא מענה מרומז לפרשנים בינלאומיים שהטילו ספק ביכולתה של אישה להשפיע בחברה הפטריארכלית בקוריאה הצפונית.

"ברור שיש להם תקוות וציפיות גדולות עבורה", אמר. "לאו דווקא בתור המנהיג הבא, אבל לכל הפחות משהו כמו ממליכת מלכים".

קים יו ג'ונג, אחותו של מנהיג קוריאה הצפונית, יושבת מאחורי סגן נשיא ארה"ב מייק פנס במשחקי החורף בפיונגצ'נג, קוריאה הדרומית, 9 בפברואר 2018. רויטרס
קרוב להנהגת הממשל האמריקני. קים מאחורי פנס במשחקי החורף, 2018/רויטרס

עם זאת, יו-ג'ונג, שליוותה את קים לשתיים משלוש הפסגות שלו עם טראמפ, ככל הנראה שילמה את המחיר אחרי שהמגעים הדיפלומטיים קרסו. באפריל היא חזרה לכהן בפולטיביורו, כשנה אחרי שלפי הדיווחים היא סולקה מהגוף המרכזי של המפלגה והתבקשה לשמור על פרופיל נמוך בשל קריסת הפסגה בווייטנאם.

ככל הידוע, היא צעירה בארבע שנים מאחיה. היא החלה להופיע בציבור ב-2010, ונראתה בפמליה שליוותה את אביה קים ג'ונג-איל אחרי מותו בסוף 2011. המסע שלה אל לב המשטר הצפון קוריאני החל בסוף שנות ה-90, כשלמדה באותו בית ספר בברן, שוויץ, עם אחיה, שם הם חיו בבית פרטי שזכה לאבטחה.

מעט מאוד ידוע על חייה של יו-ג'ונג בתקופה שבין סיום התואר למדעי המחשב באוניברסיטת קים איל-סונג בפיונגיאנג לבין 2007, אז קיבלה תפקיד זוטר במפלגת השלטון. נאמר כי היא הייתה מעורבת בארגון עלייתו לשלטון של אחיה אחרי שאביהם המשותף עבר שבץ פעמיים ב-2008, אולם היא לא הוזכרה על ידי כלי התקשורת הרשמיים בקוריאה הצפונית עד מרץ 2014, אז היא ליוותה את אחיה במהלך הבחירות לאסיפת העם העליונה, שמו הרשמי של הפרלמנט חותמת הגומי של המשטר.

(עדכון ראשון: 11:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully