וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מאשימה עשרות צפון קוריאנים בהלבנת 2.5 מיליארד דולר עבור הגרעין

29.5.2020 / 11:08

משרד המשפטים האמריקני האשים 33 אזרחי צפון קוריאה וסין בהפרת סנקציות ושימוש ביותר מ-250 חברות קש להלבנת הון על מנת לסייע לתכנית הגרעין ולניסויי טילים. בין הנאשמים עובדי בנק מרכזי שהקימו סניפים במדינות ברחבי העולם כמו תאילנד, רוסיה וכווית

בווידאו: מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: מנהיג קוריאה הצפונית התחייב להמשיך לפתח נשק גרעיני)

משרד המשפטים בארצות הברית האשים אתמול (חמישי) עשרות אזרחי קוריאה הצפונית בגין הלבנת 2.5 מיליארד דולרים לסיוע במימון תכנית הגרעין והפרת הסנקציות האמריקניות על המדינה. על פי מסמכי בית המשפט שהוגשו לבית המשפט הפדרלי בוושינגטון, 28 אזרחי קוריאה הצפונית וחמישה אזרחי סין השתמשו במאות חברות קש להלבנת ההון.

התיק, שהוגש לבית המשפט הפדרלי בוושינגטון, הוא ככל הנראה פעולת האכיפה הגדולה ביותר שהובאה אי פעם נגד קוריאה הצפונית.

בין 33 הנאשמים, גם מנהלי הבנק המרכזי במדינה הצפונית, "הבנק לסחר חוץ", שבשנת 2013 נותק מהמערכת הפיננסית של ארצות הברית, לאחר שהתווסף לרשימת המוסדות שהגביל משרד האוצר האמריקני.

מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג-און מתבונן בניסוי  טילים ארוכי טווח 22 במרץ 2020. רויטרס
מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בניסוי טילים ארוכי טווח/רויטרס

על פי כתב האישום, פקידי הבנק, שאחד מהם שירת בלשכת המודיעין הראשית בקוריאה הצפונית, הקימו סניפים במדינות שונות ברחבי העולם, בהן תאילנד, רוסיה וכווית. והשתמשו ביותר מ-250 חברות קש על מנת להלבין כספים. עוד עולה מכתב האישום כי חמשת אזרחי סין הפעילו סניפים בסין ובלוב.

"באמצעות כתב האישום, ארצות הברית הצביעה על מחויבותה לפגוע ביכולתה קוריאה הצפונית לחדור באופן בלתי חוקי למערכת הפיננסית האמריקנית ולהגביל את יכולתה להשתמש בהכנסות מפעולות לא חוקיות כדי לשפר את תכנית הגרעין וירי הטילים הבליסטיים שלה", אמר מייקל שארווין, ממלא מקום הפרקליט בוושינגטון.

עוד בוואלה!

בונקרים, מנהרות ורכבת: צפון קוריאה מקימה מתקן ענק לטילים גרעיניים

לכתבה המלאה
קים ג'ונג און מפקח על ניסוי הטילים קצרי הטווח שערכה קוריאה הצפונית במחוז דרום פיונגיאנג - ה-10 בספטמבר 2019. רויטרס
ג'ונג און מפקד על ניסוי טילים קצרי טווח/רויטרס

התביעה הביעה את חששותיה המתמשכים מהפרות הסנקציות של קוריאה הצפונית. בחודש שעבר המליצו מומחי האו"ם להוסיף רשימה השחורה 14 כלי שיט בגין הפרת הסנקציות האמריקניות, והאשימו את קוריאה הצפונית בהגדלת יצוא פחם באופן בלתי חוקי ויבוא של מוצרי נפט. כמו כן, נמשכו מתקפות הסייבר על מוסדות פיננסיים וניסיונות נוספים על מנת לקבל כספים באופן לא חוקי.

על פי כתב האישום, ארצות הברית הצליחה לתפוס בחמש השנים האחרונות 63.5 מיליון דולרים מהמיליארדים שהעבירו הנאשמים למען תכנית הגרעין.

קוריאה הצפונית מחזקת את ההרתעה הגרעינית

בתחילת השבוע דיווחו כלי התקשורת בקוריאה הצפונית כי המנהיג קים ג'ונג און קיים מפגש צבאי על מנת לדון במדיניות חדשה לחיזוק יכולות ההרתעה הגרעיניות של ארצו. זאת, על רקע שיחות הגרעין התקועות עם ארצות הברית, שמאז השנה שעברה נרשמה התקדמות מעטה מאוד.

על פי הדיווח של סוכנות הידיעות הרשמית, הכינוס עסק בצעדים לחיזוק הכוחות המזוינים ולהתמודדות עם "האיומים הצבאיים המתמשכים, גדולים או קטנים, מצד כוחות עוינים". עוד דווח כי הכינוס עסק במדיניות חדשה לחיזוק "ההרתעה הגרעינית" של המדינה וב"הכנסת הכוחות המזוינים האסטרטגיים במצב של כוננות מבצעית גבוהה. הוחלט על צעדים קריטיים להגברה משמעותית של כוח האש של יחידות הארטילריה".

תמונת לוויין של עבודות להקמת מתקן טילים בסיל-לי, סמוך לפיונגיאנג, קוריאה הצפונית, 21 במרץ 2020. Maxar Technologies, אתר רשמי
בסיס לביצוע ניסויים בטילים גרעינים שנבנה ליד פיונגיאנג/אתר רשמי, Maxar Technologies

מתמונות לווין חדשות מהבסיס שנבנה סמוך לפיונגיאנג, נראה כי קוריאה הצפונית קרובה להשלמת מבנה עצום שבו היא תוכל להרכיב, לאחסן ולעשות ניסויים בטילים גרעינים. הבסיס מחובר ברשת של רכבות למפעלי טילים סמוכים, לשלושה האנגרים ולמאגר תת-קרקעי גדול. בנייתו צפויה להסתיים עד סוף השנה או בתחילת 2021.

החוקרים מהמרכז האסטרטגי ללימודים בינלאומיים שבארצות הברית אמרו שבניית הבסיס החלה ב-2016, כשקוריאה הצפונית פיתחה טילים המסוגלים לפגוע בארצות הברית. ככל הנראה, המקום נבנה בשנות ה-80 כבסיס תת-קרקעי של מטוסי קרב ומאז שונתה תכליתו. העיירה סיל-לי, שבה הוקם האתר, נהרסה כמעט לחלוטין כדי לאפשר את הקמתו.

קוריאה הצפונית הציגה את שיגור הטיל לשמי יפן, ספטמבר 2017. רויטרס
למרות שלוש פסגות בין צפון לארה"ב, חודשו ניסויי הטילים. קים צופה בשיגור, 2017/רויטרס

על פי ההערכות איגוד בקרת הנשק הבינלאומי, לקוריאה הצפונית יש בין 20 ל-30 טילים גרעיניים ומספיק חומר בקיע ליצור 60 טילים נוספים. ההאנגר התת-קרקעי שנבנה באתר החדש יוכל למנוע את השמדת הארסנל הגרעיני של פיונגיאנג במתקפת מנע.

תמונות הלוויין מצביעות על כך שקים המשיך בבניית המתקן גם בזמן שיחות הגרעין שקיים עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בשנים האחרונות. למרות שלוש פסגות בין המנהיגים, פיונגיאנג חידשה את ניסויי הטילים שלה, אולם רק אלו לטווח קצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully