וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן חוששת מהזדקנות האוכלוסייה, ומטילה מגבלות על אמצעי מניעה

שיעור הילודה ברפובליקה האסלאמית ממשיך לרדת למרות קמפיין ארוך שנים מצד השמרנים, ועתה בתי החולים והמרפאות לא יבצעו עוד כריתת צינוריות זרע או יחלקו אמצעים אחרים. לפי המגמות הנוכחיות, עד 2050 שליש מהמדינה תהיה בת יותר מ-60. חמיאני רצה בעבר 150 מיליון אזרחים

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

(בווידאו: הפרלמנט באיראן התכנס לראשונה אחרי משבר הקורונה)

בתי החולים והמרפאות הממשלתיים באיראן יפסיקו לבצע ניתוחים להסרת צינור הזרע או לחלק אמצעי מניעה בניסיון להגדיל את שיעור הילודה שנמצא בירידה מתמדת - כך אמר גורם בכיר במשרד הבריאות. המד ברכאתי, מנכ"ל אגף האוכלוסייה ובריאות המשפחה במשרד הבריאות, אמר כי נשות איראן יולדות בממוצע 1.7 ילדים, הרבה מתחת ל-2.2, הרף הדרוש לשימור גודל האוכלוסייה. על פי המגמות הנוכחיות, עד 2050, שליש מאזרחי המדינה יהיו בני 60 ומעלה.

"בין אם אנחנו אוהבים זאת או לא, נהפוך למדינה מזדקנת", אמר בריאיון שהעניק ביום ראשון לסוכנות הידיעות אירנ"א. הוא הדגיש כי האמצעים לתכנון משפחה ואמצעי המניעה ימשיכו להיות זמינים בבתי המרקחת ובתי החולים הפרטיים, וגם בבתי החולים הציבוריים במקרים שחייהן של נשים נמצאים בסכנה

משפחה צועדת בטהראן שבאיראן, 27 בפברואר 2020. רויטרס
נשות איראן יולדות בממוצע 1.7 ילדים. משפחה ברחובות טהראן/רויטרס

השמרנים באיראן, בראשם המנהיג העליון עלי חמינאי, מעודדים את אזרחי המדינה במשך קרוב לעשור להביא יותר ילדים, דרך הגבלת הגישה לשירותי תכנון המשפחות, הקמת מרפאות פוריות והמלצות שבטוח להביא ילדים בכל 18 עד 24 חודשים, בניגוד לעצה קודמת שהמליצה להמתין שלוש עד חמש שנים. בנוסף לכך, חופשת הלידה הוארכה לתשעה חודשים ואבות מקבלים שבועיים חופשיים כחלק מחבילת רפורמות שעברה ב-2013.

עם זאת, שיעור הילודה הנמוך ממשיך להיות בירידה. ברכאתי תלה זאת במצב הכלכלי הקשה, שמרתיע גברים מלהתחייב לנישואים ולמשפחה. "האדם הצעיר לא ירצה להתחתן או להביא ילדים, גם אם ניתן לו הלוואה, כל עוד הוא לא מרגיש בטוח", אמר. הוא הוסיף כי על הממשלה לטפל גם בעובדה שנשים דוחות את גיל הנישואים שלהן כדי ללמוד באקדמיה לצד סלידה תרבותית מהבאת יותר משני ילדים לעולם. הגיל הממוצע לילד ראשון באיראן הוא 29, בהשוואה ל-26 בארצות הברית.

חמינאי אמר בעבר כי היה רוצה לראות את אוכלוסיית איראן, המונה כ-80 מיליון איש כיום, כמעט שמכפילה את עצמה ל-150 מיליון נפשות.

עוד בוואלה!

"מנרמלים את המוות": רופאים באיראן זועמים על טיפול המשטר בקורונה

לכתבה המלאה
מנהיגה העליון של איראן עלי חמינאי, 9 באפריל 2020. AP
מעודד את אזרחי המדינה להביא יותר ילדים. חמינאי/AP

השמרנים באיראן הפכו את שיעור הילודה לסוגיה ביטחונית ואמרו כי אויבי המדינה אחראים לירידה. על פי דיווחים במדינה, חוקרי דמוגרפיה נעצרו והואשמו בחבלה בנתוני הפוריות בניסיון להסתיר את היקף "משבר האוכלוסין". חמינאי קשר בין הצניחה בשיעור הילודה ליבוא של רעיונות מערביים.

איראן זכתה בסוף שנות ה-90 לשבחים על מדיניות תכנון המשפחה שלה, שהובילה לצניחה בשיעור הילודה, משבעה ילדים בממוצע לכל אישה ב-1980 לפחות משניים ב-2011. היא עשתה זאת דרך יוזמות פרוגרסיביות בהן סבסוד ניתוחים לכריתת צינוריות זרע, קונדומים בחינם וגלולות למניעת היריון זולות, במקבי לחינוך ברחבי המדינה על בריאות מינית ועל משפחה דרך הסיסמאות "שני ילדים זה מספיק" ו"פחות ילדים, חיים טובים יותר".

המדיניות קודמה על ידי שליטי הדת באיראן, שחששו שגידול מאסיבי באוכלוסייה במהלך שנות ה-80 - כשהמשפחות עודדו לחזק את המדינה שהייתה במלחמה בעיראק עם "חיילים למען האסלאם - ישחקו את המשאבים של המדינה ויובילו לאבטלה גבוהה בעתיד.

ארגוני זכויות אדם תקפו בעבר ניסיונות קודמים של איראן להגדיל את שיעור הילודה. הם טוענים שזה יוביל למחסומים נוספים עבור נשים הרוצות להיכנס לשוק העבודה, ויהפוך אותם ל"מכונות ליצור תינוקות". 60% מהסטודנטים באיראן הם נשים, אבל שיעורן בשוק העבודה הוא מהנמוכים ביותר בעולם.

בנוסף לכך, מומחים לבריאות הציבור הזהירו כי המדיניות הזו תפגע במאבק באיידס ובמחלות אחרות העוברות ביחסי מין בשל ההגבלות על אמצעי מניעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully