וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מנרמלים את המוות": רופאים באיראן זועמים על טיפול המשטר בקורונה

13.5.2020 / 14:22

הצוותים הרפואיים סבלו ממחסור חמור בציוד מגן, והרשויות לא רצו שהם יחבשו מסיכות כדי לא לזרוע בהלה. בעוד שחמינאי השווה אותם ל"שהידים", הם מזהירים כי המצב חמור בהרבה ממה שדווח. "אנחנו מתקרבים במהירות לאסון"

קברים חדשים שנחפרים לקורבנות הקורונה בטהרן/--

הם נחשבים גיבורים, ועמיתיהם שמתו מוצגים כשהידים. עם זאת, עבור הצוותים הרפואיים באיראן שעדיין מתמודדים עם מספר גדל של נדבקים בנגיף הקורונה, השבחים הללו הם מן הפה אל החוץ.
בזמן שהסנקציות המשתקות שהטילה ארצות הברית הותירה את המדינה לא ערוכה להתמודדות עם הנגיף שהתפשט במהירות, חלק מגורמי הרפואה המקצועיים מאשימים את הממשלה ואת מנהיגי הדת באחריות להתפשטות - ובטיוח הקצב שלה.

הם מספרים שהם היו חסרי הגנה, וכתוצאה מכך הם שילמו מחיר כבד מהווירוס - רק ב-90 הימים הראשונים להתפרצות, איש צוות רפואי אחד מת ועשרות נדבקו בכל יום בממוצע.

"אנחנו מתקדמים במהירות לעבר אסון", אמר רופא צעיר מהעיר איספהאן, שעובד ללא הפסקה. הוא בודק עשרות מקרים חשודים לפני שהוא מפנה אותם לבתי החולים.

זה לא סוד שאיראן נפגעה קשה מהנגיף. הנתונים הרשמיים מראים כי כמאה אלף איש נדבקו מהנגיף וכ-6,500 מתו. עם זאת, על פי דוח של הפרלמנט, ייתכן שהמספר האמיתי של הנדבקים גבוה פי שמונה עד עשרה מזה, מה שהופך את איראן לאחת המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהנגיף ברחבי העולם. מספר המתים עשוי להיות גבוה ב-80%, כ-11,700.

אנשים חובשים ציוד מגן בעת הלוויה של אדם שמת מנגיף הקורונה בעיר בבול, צפון איראן, 30 באפריל 2020. AP
הלוויה של מת מקורונה בעיר בבול, בחודש שעבר/AP

איראן טוענת שיש ירידה במספר הנדבקים והמתים באזורים רבים, אף שהרשויות המקומיות מרחיבות את בתי הקברות, כמו למשל בטהראן, שם נחפרו עשרת אלפי קברים חדשים בבית הקברות הגדול ביותר בעיר.

ריאיונות עם יותר מ-30 גורמי מקצוע רפואיים ובחינת התקשרויות בין רופאים דרך אפליקציות להעברת מסרים ומסמכים אחרים שהגיעו לידי סוכנות הידיעות אי-פי, חשפו פרטים רבים שלא היו ידועים עד עתה. הדיווח מציין תמונה מלאה יותר של השורשים והיקף התגובה הלקויה של המדינה לנגיף הקטלני שהתפשט בתוך אוכלוסייתה.

בתחילה, הצוותים הרפואיים התמודדו עם ההתפרצות באמצעות ציוד מוגבל מאוד. חלקם שטפו את החלוקים והמסיכות שלהם בעצמם או חיטאו אותם בתוך תנורים. אחרים עטפו את עצמם בשקיות פלסטיק שקנו בסופרמרקטים.

הציוד המאולתר לא עזר. אם לא די בכך, אז המצב הסתבך אחרי שמשרד הבריאות אמר כי מיליוני פריטים של ציוד רפואי שהוזמנו על ידי המשרד נגנבו ונמכרו בשוק השחור. התוצאה: עשרות אנשי רפואה, שלא היו עם ציוד מתאים, מתו יחד עם המטופלים שלהם.

כמה גורמי רפואה אמרו כי בכירי ההנהגה באיראן התעכבו בעדכון הציבור במשך שבועות, אפילו כשבתי החולים התמלאו באנשים הסובלים מתסמינים הקשורים לנגיף. גם כשרופאים ומומחים אחרים הזהירו את נשיא איראן לנקוט צעדים קיצוניים, הממשלה התנגדה, מחשש להשלכות על הבחירות, על החגים הלאומיים ועל הכלכלה.

"הם רצו לשלוח אנשים לרחובות", אמרה אחות ופעילה ממחוז מזדנדרן.

עוד בוואלה!

הקורונה פגעה באספקה, האיראנים פיתחו מסלול עוקף סנקציות לרכש סחורות

לכתבה המלאה
מנהיגה העליון של איראן עלי חמינאי, 9 באפריל 2020. AP
רומם את המתים לדרגת קדושים. חמינאי/AP

אחד הרופאים שהתראיין, שכמו כולם דיבר בעילום שם מחשש לרדיפתו, אמר כי הוא ועמיתיו עודדו שלא ללבוש ציוד מגן. לדבריו, הממשלה אמרה שחבישת מסיכות תיצור בהלה.

ב-10 במרץ הכריז מנהיגה העליון של איראן עלי חמינאי כי הרופאים, האחיות וצוותי הרפואה שמתו מהנגיף הם "שהידים". תמונות של רופאים שמתו מהווירוס הוצבו לצד החיילים שנהרגו במלחמה עם עיראק בשנות ה-80, שבה נהרגו כמיליון בני אדם.

"הם מנרמלים את המוות", אמר גורם רפואי מטהראן.

רשימה שגיבשה קבוצה של רופאים איראנים מצאה ש-126 אנשי רפואה מתו מאז שדווח לראשונה על הנגיף, רובם במחוזות גילאן וטהראן. יותר מ-2,070 נדבקו. באי-פי הצליחו לאמת את מותם של מאה אנשי רפואה, בהתבסס על דיווחים ספורדיים בתקשורת המקומית, הצהרות מוסדות בריאות והודעות תנחומים ברשתות החברתיות.

דובר משרד הבריאות קיאנוש ג'האנפור הכיר במחיר הכבד שגבה הנגיף מגורמי רפואה באיראן. לדבריו, 107 מהם מתו. הוא הוסיף כי 470 מהם נדבקו, אך האשים את ארצות הברית. "זכרו שהמדינה הזו תחת סנקציות", אמר. איראן הדגישה לאורך המשבר כי התעשיות המקומיות שלה יצרו מספיק ציוד מגן כדי להילחם בנגיף.

ספירת קולות בבחירות לפרלמנט של איראן בקלפי בטהראן, 22 בפברואר 2020. רויטרס
המשטר רצה להוציא מצביעים. ספירת קולות בטהראן, פברואר/רויטרס

איראן דיווחה על שני המקרים הראשונים שלה ב-19 בפברואר בעיר הקודש השיעית קום, שנמצאת במרחק של 140 קילומטרים דרומית לטהראן. היא הפכה למוקד ההתפרצות הארצי.

ההודעה על החולים הראשונים הגיעה ככל הנראה בעקבות לחץ על הרשויות. רופא ששמו מוחמד מולאי צילם את עצמו ליד אחיו המרותק למיטה, והתעקש שאחיו ייבדק בחשד שנדבק בנגיף. זה קרה במקביל לביקור של משלחת של משרד הבריאות בעיר.

ואולם, רופאים שדיברו עם אי-פי אמרו כי עוד לפני ההכרזה הרשמית, הם החלו לראות מקרים עם אותם תסמינים של הנגיף וכי הם הזהירו את משרד הבריאות שעליו לנקוט בפעולה. חלק מהרופאים חלקו עם אי-פי מכתבים ששלחו למשרד.

בתחילה, הרופאים אמרו כי הם סברו שמדובר בשפעת H1N1. ימים לאחר מכן, הם החלו לקרוא לביצוע בדיקות לשלילת השפעת הזו ומחלות אחרות, לאור שיעור ההדבקה והתמותה החריגים. הם החליפו ביניהם מידע דרך ערוצי טלגרם. הם העבירו למשרד הבריאות שורת המלצות, בראשן בידוד ומגבלות נסיעה וטיסה לסין. עם זאת, יחלפו עוד שבועיים עד שהממשלה תפעל.

"נתנו מידע רב לממשלה דרך מכתבים וערוצי תקשורת", אמר אחד המרואיינים, ממחוז מזנדרן. הוא אמר כי הממשלה התעלמה ממנו ומגורמי רפואה אחרים.

יומיים אחרי שדיווחה על המקרה הראשון שלה, איראן ערכה בחירות לפרלמנט כשאלפים הצטופפו בתורים. באותו היום, רופאים בגילאן, אחד המקומות שנפגעו בצורה הקשה ביותר במדינה, ביקשו מהמושל עזרה. הם אמרו שבתי החולים שלהם מוצפים במטופלים ושיש להם מחסור במסיכות ובאמצעי מיגון אחרים.

"הצוותים הרפואיים במחוז חשופים בפני סכנה עצומה", נכתב באחד המכתבים של הרופאים. עם זאת, בממשל זלזלו באזהרות, ואמרו כי דרישתם של הרופאים לבידוד "שייכת לימי הביניים". הם העלו תיאוריות קונספירציה לא מבוססות, שלפיהן ארצות הברית יצרה את הנגיף כדי לנהל קמפיין הפחדה.

על פי גורמי הרפואה, משמרות המהפכה שמרו על המתקנים הרפואיים תחת אבטחה כבדה, כשהסטטיסטיקות הרפואיות סווגו כסוד מדינה.

בנוסף לכך, תעודות הפטירה לא ייחסו את סיבת המוות לקורונה. הן משום שלא כל המקרים הקשים נבדקו או רק כדי להוריד את המספרים נמוכים. אלפי מקרי מוות יוחסו למחלות משניות כמו "התקף לב" או "לחץ נשימתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully