וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורונה הפחיתה את המתיחות עם איראן, וארה"ב מדללת כוחות במזרח התיכון

גורמים אמריקניים רשמיים אמרו כי ארה"ב מפנה מסעודיה את סוללות ההגנה מטילים "פטריוט" ושוקלת לצמצם גם את כוחות הצי במפרץ הפרסי. זאת, על רקע המתיחות עם הממלכה סביב מחירי הנפט. לפי ההערכה, ההתמודדות עם מגיפת הקורונה תרמה להסרת האיום המיידי מצד איראן על ארה"ב

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

ארצות הברית מפנה מערב הסעודית את מערכת ההגנה מפני טילים "פטריוט", ואף שוקלת להפחית חלק מכוחותיה הנוספים המוצבים באזור. לדברי גורמים אמריקניים ששוחחו היום (חמישי) עם ה"וול סטריט ג'ורנל", בכך היא מביאה אל קצה את הפריסה צבאית הנרחבת נגד איראן באזור, לעת עתה.

לפי כמה גורמים רשמיים, ארצות הברית מפנה ארבע סוללות "פטריוט" ומסיגה עשרות אנשי צבא שנשלחו למזרח התיכון אחרי כמה מתקפות על מתקני הנפט של ערב הסעודית בשנה שעברה. המתקפות היו חלק מכמה פעולות עוינות שהתרחשו בחודשים האחרונים, אך טהראן הכחישה את מעורבותה בהן. בנוסף לסוללות אלה, גם שתי טייסות מטוסי קרב אמריקניים עזבו את האזור, ותישקל האפשרות לצמצם גם את נוכחות הצי במפרץ הפרסי.

סוללת פטריוט בבסיס חיל האויר האמריקני, ערב הסעודית, 20 בפברואר 2020. AP
חייל אמריקני ליד סוללת פטריוט בבסיס חיל האוויר האמריקני בערב הסעודית/AP

הסרת מערכות ההגנה מפני טילים מערב הסעודית על ידי הפנטגון, לצד הצמצום הנוסף בכוחות האמריקניים, מבוססים על ההערכות שאיראן עדיין איננה מהווה איום מיידי על האינטרסים האסטרטגיים האמריקניים.

גורמים רשמיים מערב הסעודית סירבו להגיב. הגורמים הרשמיים מארצות הברית מאמינים שהכוחות הצבאיים שנפרסו באזור, לצד חיסולו של מפקד כוח קודס קסאם סולימאני בחודש ינואר האחרון, הפתיעו את איראן והקשו על יכולותיה. בינתיים, נושא נוסף שמסיט את תשומת ליבה של הרפובליקה האסלאמית הוא ההתמודדות עם התפרצות מגיפת הקורונה, שלפי הנתונים הביאה עד כה למותם של 6,486 בני אדם.

עוד בוואלה!

טראמפ איים על סעודיה: ללא קיצוץ באספקת הנפט - נפסיק את הסיוע הביטחוני

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפגישה עם מושל טקסס בנושא הקורונה, הבית הלבן, 7 במאי 2020. רויטרס
הטיל וטו על הגבלת יכולתו לפתוח במלחמה. טראמפ/רויטרס

השינוי בפריסת הכוחות מגיע גם על רקע ההתפתחויות האחרונות בין ארצות הברית לבין ערב הסעודית, שמאיימות לשבור את הברית האסטרטגית בת 75 השנים בין המדינות. ארצות הברית הפעילה לחץ על ערב הסעודית כדי שתסיים את מלחמת מחירי הנפט שלה עם רוסיה. באפריל, טראמפ אף איים על יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, כי אם לא יתחיל לקצץ את תפוקת הנפט, הוא לא יוכל למנוע מהקונגרס לקדם חוק להוצאת הכוחות האמריקניים מהממלכה.

הממלכה פתחה את ברזי הנפט באפריל והציפה את השווקים, בעולם לאחר שרוסיה סירבה לקיצוץ נוסף בתפוקה כפי שהסכימה בעבר עם קרטל המדינות המייצאות נפט (OPEC). שבוע לפני שיחת הטלפון בין טראמפ לבין בן סלמאן, הציגו הסנאטורים הרפובליקנים קווין קרמר ודן סאליבן הצעת חוק להוצאת כל הכוחות האמריקניים, סוללות הפטריוט ומערכות הגנה נגד טילים מהממלכה, אלא אם כן ריאד תקצץ בתפוקת הנפט. לפי דיפלומט מהמזרח התיכון, שדיבר עם רויטרס, האפשרות שערב הסעודית תאבד את ההגנה של צבא ארצות הברית גרמה למשפחת המלוכה הסעודית "להתחנן" ולהיכנע לדרישותיו של טראמפ.

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן בארמונו בריאד, סעודיה - ה-22 לינואר 2020. רויטרס, רויטרס
מתיחות עם ארה"ב סביב מחירי הנפט. בן סלמאן/רויטרס, רויטרס

בתוך כך, הסנאט האמריקני לא הצליח לבטל את הווטו שהטיל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על ההחלטה להגביל את יכולתו להכריז מלחמה נגד איראן. לפי ההחלטה, על טראמפ לקבל אישור מהקונגרס לפני שהוא פותח בפעולה צבאית.

רוב של לפחות שני שלישים מהקולות, כלומר 67 הצבעות, דרושים כדי שהסנאט בן מאה המושבים יבטל את הווטו שהטיל הנשיא. ואילו במהלך ההצבעה שהתקיימה היום, נרשמו לפחות 34 הצבעות "נגד", שפירושן שהווטו של הנשיא יעמוד על כנו. ההחלטה, בהובלתו של מנהיג הדמוקרטים טים קיין, אושרה בחודש פברואר בתמיכת דמוקרטים ורפובליקנים, למרות התנגדותו של טראמפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully