וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ איים על סעודיה: ללא קיצוץ באספקת הנפט - נפסיק את הסיוע הביטחוני

30.4.2020 / 15:17

גורמים שהיו מעורים בשיחות מאחורי הקלעים סיפרו כי נשיא ארה"ב הזהיר את יורש העצר בן סלמאן שהקונגרס יעביר חוק להוצאות הכוחות משטחו ללא הפסקת אש במלחמת המחירים עם רוסיה. בריאד נבהלו מקריסת הברית בת 75 השנה והסכימו לקיזוז, והבית הלבן השיג ניצחון דיפלומטי

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

כשארצות הברית לחצה על ערב הסעודית לסיים את מלחמת מחירי הנפט שלה עם רוסיה, הנשיא דונלד טראמפ הציב למנהיגיה אולטימטום.

בשיחת טלפון בין טראמפ ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ב-2 באפריל, הזהיר הנשיא כי אם קרטל המדינות המייצאות נפט (OPEC) לא יתחיל לקצץ את תפוקת הנפט, הוא לא יוכל למנוע מהקונגרס לקדם חוק להוצאת הכוחות האמריקניים מהממלכה, לפי ארבעה גורמים המעורים בנושא ששוחחו עם רויטרס.

האיום בשבירת הברית האסטרטגית בת 75 שנים בין שתי המדינות, שלא דווחה עד כה, היה נדבך מרכזי בקמפיין הלחץ של ארצות הברית שהוביל להסכם גלובלי חסר תקדים לקיצוץ אספקת הנפט לאור קריסת הביקוש העולמי בשל מגיפת ההקורנה. היה זה ניצחון דיפלומטי עבור הבית הלבן.

טראמפ העביר את ההודעה ליורש העצר עשרה ימים לפני ההכרזה על הקיצוץ בתפוקה. על פי מקור אמריקני, שתודרך בנושא על ידי בכירים בממשל, שליטה של הממלכה בפועל נבהל מהאיום עד כדי כך שהוא הורה ליועציו לצאת מהחדר כדי שיוכל להמשיך את הדיון עם טראמפ באופן פרטי.

הלחץ של טראמפ ממחיש את רצונו העז להגן על תעשיית הנפט האמריקנית ואת ההיפוך ביחס ל-OPEC, שאותו תקף במשך שנים על קיצוצי התפוקה שהובילו לעליית מחירים עבור אזרחי ארצות הברית. גורם אמריקני בכיר סיפר כי בשיחות הובהר לריאד הזעם האמריקני: "אנחנו מגנים על התעשייה שלכם בזמן שאתם הורסים את שלנו".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בפסגת G20 ביפן ב-28 ביוני 2020. רויטרס
הורה ליועציו לעזוב את החדר. בן סלמאן עם טראמפ/רויטרס

טראמפ נשאל על הנושא בריאיון שהעניק הלילה לסוכנות הידיעות רויטרס, ואמר כי הוא לא היה צריך לאיים על יורש העצר הסעודי בהוצאת הכוחות. "חשבתי שהוא והנשיא פוטין, ולדימיר פוטין, היו הגיוניים מאוד", אמר טראמפ. "הם ידעו שיש להם בעיה, ואז זה קרה. הם התקשו לעשות עסקה. ונפגשתי איתו (יורש העצר) טלפונית והצלחנו להגיע לעסקה".

משרד התקשורת ערב הסעודית לא הגיב לפניות בנושא. גורם סעודי, שדיבר בעילום שם, הדגיש כי ההסכם מייצג את רצון כל המדינות החברות בקבוצה המכונה OPEC+, הכוללת את OPEC פלוס קואליציה של מדינות בראשות רוסיה.

"ערב סעודיה, ארצות הברית ורוסיה מילאו תפקיד חשוב בהסכם לקיצוץ יצור הנפט של OPEC+, אך ללא שיתוף הפעולה של 23 המדינות החברות בהסכם זה לא היה קורה", אמר הגורם הסעודי, שסירב להגיב על השיחות בין מנהיגי ארצות הברית וערב הסעודית.

מתקן נפט של חברת ארמקו בערב הסעודית שנפגע במתקפה, 20 בספטמבר 2019. רויטרס
הכוחות הגיעו אחרי המתקפה הגדולה. מתקני נפט של ארמקו, ספטמבר/רויטרס

שבוע לפני שיחת הטלפון בין טראמפ לבין בן סלמאן, הציגו הסנאטורים הרפובליקנים קווין קרמר ודן סאליבן הצעת חוק להוצאת כל הכוחות האמריקניים, סוללות הפטריוט ומערכות הגנה נגד טילים מהממלכה, אלא אם כן ריאד תקצץ בתפוקת הנפט. התמיכה במהלך צברה תאוצה על רקע הזעם בקונגרס על מלחמת מחירי הנפט הסעודית-רוסית בזמן שבו כלכלות ברחבי העולם השביתו את פעילותן בשל מגיפת הקורונה.

הממלכה פתחה את ברזי הנפט באפריל והציפה את השווקים בעולם לאחר שרוסיה סירבה לקיצוץ נוסף בתפוקה כפי שהסכימה בעבר עם OPEC. ב-12 באפריל, בלחץ טראמפ, הסכימו יצרניות הנפט הגדולות ביותר בעולם, פרט לארצות הברית, להפחתה הגדולה ביותר אי-פעם בתפוקת הנפט.

OPEC, רוסיה ויצרניות נפט אחרות קיצצו הייצור ב-9.7 מיליון חביות ליום, כ-10% מהתפוקה העולמית. מחצית מהקיזוז מגיע על ידי ערב הסעודית ורוסיה, שתקצוביה תלויים בהכנסות גבוהות מנפט וגז.

שר ההגנה של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. AP
הלחץ האמריקני עשה את שלו. בן סלמאן ופוטין/AP

למרות ההסכם, מחירי הנפט המשיכו לצנוח לשפל היסטורי, אך בסופו של דבר המחירים צפויים לעלות, עם חידוש הפעילות הכלכלית ברחבי העולם והתגברות הביקוש לנפט. ללא קשר לתוצאות, המשא ומתן משקף הצגת כוח יוצאת של ארצות הברית ביחס לתפוקת הנפט העולמית.

הסנאטור קרמר סיפר שהוא שוחח עם טראמפ על החקיקה ב-30 במרץ, שלושה ימים לפני השיחה של הנשיא עם יורש העצר. שר האנרגיה דן ברוילט אמר לרויטרס כי טראמפ שומר לעצמו את הזכות להשתמש בכל כלי כדי להגן על היצרנים האמריקנים, כולל "תמיכתנו בצורכי ההגנה שלהם".

במסגרת ההסכם האסטרטגי בין שתי המדינות, שגובש ב-1945, ארצות הברית הבטיחה לממלכה הגנה צבאית תמורת גישה למאגרי הנפט הסעודיים. כיום, ארצות הברית מחזיקה בכ-3,000 חיילים בערב הסעודית, והצי האמריקני מגן על יצוא הנפט מהאזור.

ערב הסעודית מסתמכת על ארצות הברית באספקת כלי נשק והגנה מפני האויבת האזורית שלה איראן. הפגיעות שלה נחשפה בספטמבר אחרי מתקפת טילים ומל"טים על מתקני הנפט המרכזיים בממלכה. וושינגטון האשימה את איראן, שמכחישה זאת.

שיחה "אכזרית" עם השגרירה

ב-16 במרץ היה קרמר אחד מ-13 סנאטורים רפובליקנים ששלחו מכתב לנסיך מוחמד בן סלמאן, והזכירו לו את הצורך האסטרטגי שלו בוושינגטון. הם קראו גם לשר המסחר ווילבור רוס לפתוח בחקירה אם ערב הסעודית ורוסיה הפרו את חוקי הסחר הבינלאומיים עם הצפת השוק האמריקני בנפט. יומיים לאחר מכן, הקבוצה ערכה שיחה נדירה עם השגרירה הסעודית בוושינגטון, הנסיכה רימה בנת בנדר בן סולטאן. קרמר אמר כי השיחה הייתה "אכזרית", כשכל אחד מהסנאטורים תיאר את הנזק שנגרם למדינות שאותן הם מייצגים.

"היא שמעה זאת מכל סנאטור, לא היה אף אחד שלא דיבר", סיפר קרמר לרויטרס. השגרירות הסעודית לא הגיבה לפניות בנושא. לדברי הסנאטור, הנסיכה העבירה את דבריהם לבכירים בממלכה, בהם שר האנרגיה. הסנאטורים אמרו לנסיכה שהממלכה עומדת בפני התנגדות גוברת בסנאט למלחמה שהיא מנהלת בתימן נגד המורדים החות'ים הפרו-איראנים. בשנה שעברה הגנו חלק מהרפובליקנים בסנאט על הווטו שהטיל טראמפ על חוקים שעברו בתמיכת הדמוקרטים על הפסקת מכירת הנשק לממלכה וסיוע צבאי אחר בשל המלחמה בתימן, שבה נהרגו מאה אלף איש ושגרמה למשבר הומניטרי.

טראמפ פצח בשיחות מרובות עם המלך סלמאן, עם יורש העצר ועם פוטין החל מאמצע מרץ. הקמרלין אישר כי פוטין וטראמפ שוחחו על קיצוצי אספקת הנפט ועל מגיפת הקורונה.

מערכת טילי פטריוט פרוסה בכווית. רויטרס
הסעודים זקוקים להגנה האמריקנית. סוללות פטריוט בכוויית/רויטרס

באותה שיחה עם יורש העצר ב-2 באפריל, הזהיר טראמפ כי הוא הולך "לנתק אותם" בפעם הבאה שהקונגרס יקדם הצעה לסיום הסיוע הביטחוני לממלכה. הנשיא הזהיר בפומבי בתחילת אפריל כי הוא יטיל מכסים על יבוא נפט מערב הסעודית ומרוסיה.

אחרי השיחה עם בן סלמאן, ואחת נוספת עם פוטין באותו היום, טראמפ כתב בטוויטר כי הוא מצפה שערב הסעודית ורוסיה יקצצו את תפוקת הנפט בעשרה מיליון חביות, מה שלדבריו יהיה "נהדר עבור תעשיות הנפט והגז". בהמשך אישרו בריאד ובמוסקבה שהשיחות ביניהן התחדשו.

לפי דיפלומט מהמזרח התיכון, שדיבר עם רויטרס, האפשרות שערב הסעודית תאבד את ההגנה של צבא ארצות הברית גרמה למשפחת המלוכה הסעודית "להתחנן" ולהיכנע לדרישותיו של טראמפ.

טראמפ התגאה בהסכם שגובש והציג את עצמו כי שתיווך בין הצדדים, אך גם בערב הסעודית לקחו קרדיט על ההסכם. שר האנרגיה הסעודי הנסיך עבד אל-עזיז אמר לרויטרס אז כי יורש העצר בן סלמאן היה "בעל תפקיד מפתח בגיבוש ההסכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully