וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתגובה לתקיפת מתקני הנפט: ארה"ב תפרוס כוחות צבא בסעודיה

21.9.2019 / 2:22

הפנטגון הודיע כי נשיא ארה"ב אישר העברת כוחות צבאיים, זאת בתגובה למתקפת המל"טים על המתקנים של חברת הנפט הממלכתית בממלכה. בהודעה לא צוינה תגובה נגד איראן, אותה וושינגטון מאשימה בהתקפות, אך נאמר כי הפריסה תהיה מתונה ותשמש להגנה אווירית בעיקר

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אישר הלילה (שבת) לשלוח כוחות אמריקנים לחיזוק ההגנה האווירית של ערב הסעודית - כך נמסר מהפנטגון. החלטה זאת מגיעה בתגובה למתקפת המל"טים על מתקני הנפט במלוכה, בה מאשימה וושינגטון את איראן. ההחלטה התקבלה לאחר בקשה של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות לסייע במערך ההגנה האווירית שלהן.

הפנטגון אמר כי הפריסה תכלול כמות מתונה של חיילים וכי תעסוק בעיקר בהגנה אווירית. הגנרל ג'וזף דונפורד, יושב ראש המטות המשולבים, אמר כי הפריסה לא תגיע לאלפי כוחות, אך הוא סירב להיות ספציפי יותר. בנוסף לכך, בהודעת הפנטגון לא צוינה תגובה נגד איראן. מוקדם יותר דווח ברויטרס כי הפנטגון שוקל לשלוח סוללות הגנה אווירית, כלי טיס-בלתי מאוישים ומטוסי קרב נוספים, וכן לשמור על נושאת מטוסים באזור באופן קבוע.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בפגישה עם ראש ממשלת אוסטרליה בבית הלבן. 21 בספטמבר 2019. רויטרס
הפריסה תהיה מתונה ותתעסק בהגנה. הנשיא טראמפ בבית הלבן/רויטרס

שר ההגנה מארק אספר אמר בתדרוך לתקשורת כי "בתגובה לבקשת הממלכה, הנשיא אישר את פריסת כוחות ארצות הברית, שיהיו הגנתיים וממוקדים בעיקר בהגנה אווירית וטילים". אספר הוסיף את איחוד האמירויות הערביות, בעלת ברית קרובה, שביקשה גם עזרה. "נפעל גם להאיץ מסירת ציוד צבאי לממלכת ערב הסעודית ולאיחוד האמירויות כדי לשפר את יכולותיהן להגן על עצמן", אמר אספר.

יו"ר המטות המשולבים הגנרל ג'וזף דנפורד אמר כי בכירים בצבא ארצות הברית עדיין מגבשים את מערך ההגנה המתאים עבור ערב הסעודית, כשהקושי העיקרי לדברי הגנרל דנפורד הוא הגנה יעילה נגד איום המל"טים. אין מערכת אחת שיכולה להגן נגד איום כזה"" אמר דנפורד. "אבל מערכת משולבת עם יכולות הגנה מגוונות יכולה למתן את הסיכון מנחיל של מל"טים או כל התקפה אחרת מצד איראן".

החלטת הנשיא טראמפ מגיעה לאחר המתקפה הנרחבת על מתקני הנפט בערב הסעודית, שלפי החשד יצאה מאיראן, ואחרי שכמה מכליות נפט וספינות זרות הותקפו במפרץ בחודשים האחרונים. טהראן מכחישה את מעורבותה בכך ותומכת בקבלת האחריות של המורדים החות'ים בתימן, אך גורמים אמריקניים אמרו כי המתקפה - שבה נעשה שימוש בטילי שימוש ובכלי טיס בלתי-מאוישים - יצאה משטח איראן, ועברה דרך עיראק וכווית לפני שפגעה במטרותיה.

עוד בוואלה!

חשד לפגע וברח: בן 3 נפצע קשה מפגיעת אופניים חשמליים בטיילת יפו

לכתבה המלאה
מתקן ארמקו בערב הסעודית לאחר התקיפה, 20 ספטמבר 2019. רויטרס
סיור באחד המתקנים של ארמקו שהותקף, אתמול/רויטרס

אתמול אמר טראמפ כי הוא מאמין שהאיפוק שלו עד כה מראה על "חוזק", בזמן שהוא הטיל סנקציות נוספות על איראן המצטרפות לעיצומים הרבים שהושתה עליה מאז שפרש מהסכם הגרעין בשנה שעברה. המהלך החריף את המתיחות בין האויבות המרות, שהתקרבו כמה פעמים בחודשים האחרונים לסף עימות.

בכירים איראנים מזהירים במשך חודשים כי אם טהראן לא תוכל ליצא נפט, מקור הכנסתה העיקרי, גם מדינות אחרות לא יוכלו לעשות זאת. לפי ההערכות בארצות הברית, המנהיג העליון עלי חמינאי אישר את התקיפה נגד ערב הסעודית, בתנאי שניתן יהיה לטשטש את העקבות שמובילות לאיראן. ארצות הברית חוששת להיגרר לעימות חדש במזרח התיכון, כשכוחותיה מוצבים בסוריה ובעיראק, שתי מדינות שבהן יש לאיראן השפעה גדולה עם כוחות נאמנים בשטח הפועלים בגלוי.

"הדבר הכי קל שיכולתי לעשות זה, 'אוקיי, תמשיכו. תתקפו 15 דברים גדולים באיראן', אבל אני לא רוצה לעשות זאת אם אני יכול", אמר טראמפ לכתבים בבית הלבן. עם זאת, גם תגבור הכוחות צפוי להוביל לתגובות חריפות מצד איראן, כפי שקרה בחודשים האחרונים שבהן עיבתה וושינגטון את כוחותיה במזרח התיכון ובמפרץ הפרסי. איראן טוענת כי הנוכחות האמריקנית באזור היא המקור למתיחות.

יו"ר המטות המשולבים הגנרל ג'וזף דונפורד 
בהצרת הפנטגון לתקשורת. 21 בספטמבר 2019. רויטרס
הפריסה לא תגיע לאלפי כוחות. יו"ר המטות המשולבים הגנרל ג'וזף דונפורד/רויטרס

נשיא איראן חסן רוחאני אמר ביום רביעי כי טהראן לא רוצה מלחמה באזור. רוחאני האשים את ארצות הברית ואת הקואליציה הערבית בהנהגת ערב הסעודית בפתיחת המלחמה בתימן. הוא טען שוב כי המורדים החות'ים בתימן הם האחראים למתקפה על מתקני הנפט בערב הסעודית, שאותה כינה "אזהרה" לקואליציה הסעודית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully