וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיחה המדאיגה של טראמפ: "לחץ על נשיא אוקראינה לחקור את בנו של ביידן"

21.9.2019 / 10:47

בוול סטריט ג'ורנל, שציטטו גורמים המעורים בנושא, דווח כי בשיחה שבעקבותיה התלונן איש מודיעין נגד הנשיא, קרא האחרון לזלנסקי לחקור את בנו של המועמד הדמוקרטי הבולט. אחד הגורמים אמר כי הוא לא סבור שטראמפ הציע תמורה על כך. ביידן: עליו לשחרר את התמלילים

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לחץ שוב ושוב על נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי לחקור את בנו של המועמד לנשיאות הדמוקרטית ג'ו ביידן - כך דווח אתמול (שישי) בוול סטריט ג'ורנל, שציטט גורמים המעורים בנושא. בשיחת טלפון ב-25 ביולי, טראמפ הפציר בזלנסקי כשמונה פעמים לעבוד עם רודי ג'וליאני, עורך דינו האישי, על חקירה בנושא.

לפי אחד הגורמים, טראמפ לא הזכיר את הסיוע הצבאי שמעניקה וושינגטון לקייב. הגורם לא סבור שטראמפ הציע לנשיא אוקראינה שום תמורה עבור שיתוף פעולה שלו בחקירת האנטר ביידן, שבעבר היה חבר בהנהלת חברת גז אוקראינית. בעקבות הדיווחים האחרונים, קרא סגן הנשיא לשעבר לטראמפ לשחרר מידית את תמלילי השיחה. הדמוקרטים בקונגרס, החוקרים את השיחה הזו ואת האפשרות שטראמפ עצר את הסיוע הצבאי לאוקראינה מתוך שיקולים פוליטיים, אומרים כי אם זה אכן קרה, זו עילה להדחתו.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בפגישתו עם ראש ממשלת אוסטרליה בבית הלבן - 20 ספטמבר 2019. רויטרס
מסרב לחשוף את תוכן השיחה. טראמפ בבית הלבן, אתמול/רויטרס

טראמפ דוחה על הסף כי הוא פעל שלא כשורה, אחרי שנחשף כי גורם מודיעיני אנונימי הגיש תלונה פנימית על השיחה. לפי וושינגטון פוסט, שחשף את הפרשה, טראמפ נתן הבטחה "מדאיגה", שתוכנה לא ידוע. הנשיא אמר כי הסיפור הוא "מגוחך" וטען כי איש המודיעין הוא תומך של הדמוקרטים, על אף שהוא אינו יודע את זהותו.

הוא התעקש אתמול כי זו הייתה שיחה "הולמת לחלוטין", מבלי לפרט עם מי הוא דיבר או על מה. הוא רק ציין כי ביידן ובנו הם אלו שצריכים להיחקר על פעולותיהם באוקראינה. כשנשאל על ידי כתבים אם הוא שוחח על ביידן ובנו עם זלנסקי, קומיקאי יהודי שנבחר לתפקיד במאי, הוא התחמק: "זה לא משנה על מה דיברתי". עם זאת, הוא לא הכחיש שהוא עשה זאת.

במקום זאת, הפציר טראמפ בתקשורת "לבחון" את המעורבות של ביידן באוקראינה, כולל דברים שאמר בשנה שעברה על כך שממשל אובמה שקל להקפיא מיליארד דולר בהלוואות שהוענקו לקייב עד שזו לא תדיח את התובע הכללי שלה. "מישהו חייב לבחון זאת", אמר טראמפ.

עוד בוואלה!

"שם את איבר מינו בידי סטודנטית": שופט העליון קבנאו שוב מסתבך

לכתבה המלאה
ג'ו ביידן מועמד דמוקרטי לנשיאות וסגן נשיא ארצות הברית לשעבר בכנס להט"ב באיווה, 20 בספטמבר 2019. רויטרס
תוקף את טראמפ. ביידן/רויטרס

סגן הנשיא לשעבר תקף בחזרה, ודרש מטראמפ לשחרר מידית את תמלילי השיחה. הוא אמר לכתבים כי אם אכן טראמפ ניסה לשדל את מקבילו האוקראיני, מדובר "בשחיתות ברורה".

ביידן, שלפי רוב הסקרים מוביל על טראמפ, אמר כי הדיווחים מראים את נכונותו של הנשיא "לנצל את סמכותו ולנצל את ארצנו". לדברי סגנו של ברק אובמה, "זה אומר שהוא ניצל את הכוח ואת המשאבים של ארצות הברית כדי ללחוץ על מדינה ריבונית - שותפה שעדיין נמצאת תחת איום ישיר מרוסיה - לפגוע בשלטון החוק בתקווה לקבל טובה פוליטית".

בתוך הסערה הזו, בבית הלבן אמרו אתמול כי טראמפ ייפגש לראשונה עם זלנסקי במהלך העצרת הכללית של האו"ם בשבוע הבא. גורם בכיר בממשל אמר כי השיחות ביניהן יתמקדו ב"אנרגיה ובהצלחה יוצאות הדופן של הנשיא זלנסקי ביישום צעדים למאבק בשחיתות".

ג'וליאני, מצדו, אמר ביום חמישי כי "ודאי" שהוא ביקש מאוקראינה לחקור את ביידן. בריאיון לרשת CNN, הוא אמר כי הוא לא יודע אם טראמפ העלה את השנושא בשיחה עם זלנסקי, אולם לדבריו הייתה לו "זכות מלאה" לכך.

התלונה הסודית של אותו גורם מודיעיני הפכה במהרה לסוגיה פוליטית, כשהדמוקרטים דורשים לקבל אותה לידיהם, בעוד שהבית הלבן אוסר על שירותי המודיעין לעשות זאת. היא מעלה חשש מפני ניסיון של טראמפ לכפות על אקוראינה לספק מידע מכפיש נגד יריבו האפשרי בשנה הבאה, במה שיהיה ניסיון התערבות זר ומסוכן בבחירות, בדומה לזה של רוסיה ב-2016.

לפי המודיעין האמריקני, מוסקבה פעלה אז כדי לעזור לטראמפ לגבור על יריבתו הדמוקרטית הילרי קלינטון, אך התובע המיוחד רוברט מולר קבע כי אין הוכחות לכך שהייתה קנוניה בין הקרמלין לבין קמפיין טראמפ. הנשיא מכנה זאת "ציד מכשפות" פוליטי.

"הנשיא ביקש ממעצמה זרה לעזור לו לנצח בבחירות. שוב", כתבה קלינטון בטוויטר.

"הנשיא ביקש ממעצמה זרה לעזור לו לנצח בבחירות. שוב"

הפרשה הסתעפה במהרה כשיו"ר ועדת המודיעין בבית הנבחרים, אדם שיף הדמוקרטי, גילה השבוע כי ראש קהילת המודיעין בפועל ג'וזף מגווייר מסרב להעביר את התלונה לקונגרס. הוא אמור להעיד ביום חמישי הקרוב ולהסביר מדוע הממשל דוחה את העברת התלונה לידי המחוקקים.

"הנשיא לא יכול להשתמש בסיוע של ארצות הברית ככלי נשק למטרותיו הפוליטיות", כתב חבר בית הנבחרים סת' מולטון הדמוקרטי בחשבון הטוויטר שלו. "זאת עבירה עם עילה להדחה, אם זה נכון".

(עדכון ראשון: 23:43)

וולודומיר זלנסקי נשיא אוקראינה מקבל את פניהם של אסירים ששוחרו במסגרת עסקה עם רוסיה, נמל התעופה בריספל, אוקראינה. 7 בספטמבר 2019. רויטרס
תחת איום רוסיה. זלנסקי מקבל את פניהם של אסירים משוחררים, החודש/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully