וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הטיל וטו על החוק שמגביל את סמכויותיו לפעול צבאית נגד איראן

7.5.2020 / 7:00

נשיא ארה"ב האשים את הדמוקרטים כי ההחלטה שעברה בקונגרס היא ניסיון לפלג את מפלגתו לקראת הבחירת בנובמבר. אף שהחוק עבר בתמיכתם של כמה חברי סנאט רפובליקנים, לא קיים הרוב הדרוש כדי לעקוף את הווטו הנשיאותי. "החלטה מעליבה מאוד"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלנד טראמפ הטיל הלילה (חמישי) וטו על החקיקה שמגבילה את יכולתו לצאת למלחמה נגד איראן, ושאושרה בשני בתי הקונגרס. זאת ברקע הלחץ הכבד שמפעיל טראמפ נגד הרפובליקה האסלאמית.

"זו הייתה החלטה מעליבה מאוד שהוצגה על ידי הדמוקרטים כחלק מן האסטרטגיה שלהם לנצח את הבחירות בנובמבר באמצעות פילוג המפלגה הרפובליקנית", אמר הנשיא האמריקני בהצהרה ששחרר הבית הלבן. "הרפובליקנים הבודדים שהצביעו בעד החקיקה, שיחקו ישירות לידיים שלהם", הוא הוסיף.

הסנאט צפוי לקיים הצבעה נגד הווטו. לרפובליקנים יש רוב בסנאט של 53 מושבים לעומת 47 של הדמוקרטים - אך הרוב אינו מספיק כדי לעקוף את הווטו הנשיאותי. לשם כך נדרשים שני שליש מן הקולות בשני הבתים.

נשיא ארצות ברית דונלד טראמפ בפגישה עם מנכ"ל גיליעד, דניאל אודיי, בנוגע לשימוש בתרופה לקורונה, בבית הלבן בוושינגטון. 1 במאי 2020. רויטרס
"רפובליקנים שהצביעו בעד שיחקו ישר לידיים שלהם", טרמאפ/רויטרס

ההחלטה, שאושרה בבית הנבחרים במרץ ובסנאט באפריל, הייתה הניסיון האחרון של הקונגרס האמריקני להיאבק עם הבית הלבן על הסמכות שניתנה לנשיא באופן חוקתי להכריז מלחמה. החוק מגביל את סמכותו של נשיא ארצות הברית לפתוח במלחמה עם איראן, והוא אושר על רקע חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בתקיפה אמריקנית, שעוררה חשש לסכסוך אזורי נרחב.

הסנאט העביר את ההצעה ברוב של 51 תומכים לעומת 44 מתנגדים, והיא מחייבת את טראמפ להסיג כוחות אמריקניים המעורבים בפעילות עוינת נגד איראן, אלא אם הקונגרס מכריז על מלחמה, או מאשר הסמכה ספציפית לשימוש בכוח צבאי.

ההצעה הונחה על ידי הסנאטור הדמוקרטי טים קיין, שטען כי היא איננה מכוונת נגד טראמפ או נשיאותו, אלא מבטאת את חשיבות סמכותו של הקונגרס בנוגע להכרזת מלחמה. קיין הסביר כי בעוד שטראמפ ונשיאים אחרים "חייבים להיות מסוגלים להגן על ארצות הברית ממתקפה ממשמשת ובאה, הכוח ליזום מלחמה נעצר שם. מלחמה דורשת דיון בקונגרס והצבעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully