וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתמיכת רפובליקנים: אושרה הצעה להגבלת סמכות טראמפ לפתוח במלחמה עם איראן

13.2.2020 / 21:11

ברוב של 51 סנאטורים, חלקם רפובליקנים, אושרה הצעה שתחייב את ארה"ב להסיג כוחות מאזורים עוינים אלא אם הקונגרס הכריז על מלחמה או הסמיך את הנשיא לבצע פעולה ספציפית. עם זאת, טראמפ צפוי להטיל וטו על ההצעה, שמגיעה על רקע המתיחות אחרי חיסול סולימאני

.

הסנאט אישר היום (חמישי) חוק שמגביל את סמכותו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפתוח במלחמה עם איראן. החקיקה אושרה על רקע חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בתקיפה אמריקנית, שעוררה חשש לסכסוך אזורי נרחב. עם זאת, טראמפ צפוי להטיל וטו על החוק, שזכה לתמיכתם של חלק מחברי הקונגרס הרפובליקנים.

הסנאט העביר את ההצעה ברוב של 51 תומכים לעומת 44 מתנגדים. היא תחייב את טראמפ להסיג כוחות אמריקניים המעורבים בפעילות עוינת נגד איראן, אלא אם הקונגרס מכריז על מלחמה, או מאשר הסמכה ספציפית לשימוש בכוח צבאי.

ההצעה הונחה על ידי הסנאטור הדמוקרטי טים קיין, שטען כי היא איננה מכוונת נגד טראמפ או נשיאותו, אלא מבטאת את חשיבות סמכותו של הקונגרס בנוגע להכרזת מלחמה. קיין הסביר כי בעוד שטראמפ ונשיאים אחרים "חייבים להיות מסוגלים להגן על ארצות הברית ממתקפה ממשמשת ובאה, הכוח ליזום מלחמה נעצר שם. מלחמה דורשת דיון בקונגרס והצבעה".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 6 בפברואר 2020. רויטרס
צפוי להטיל וטו. טראמפ/רויטרס

בית הנבחרים, הנשלט על ידי רוב דמוקרטי, אישר הצעה נפרדת ולא מחייבת בחודש שעבר. כעת, בכוחו של בית הנבחרים לקחת את ההצעה שאושרה בסנאט בהמשך החודש, כפי שאמר מנהיג הרוב הדמוקרטי סטני הוייר. יידרש רוב של שני שלישים בהצבעה בבית הנבחרים ובסנאט, הנשלט על ידי הרפובליקנים, כדי להפוך את הווטו שטראמפ צפוי להטיל על החקיקה.

בתשובה לטענה שהועלתה על ידי תומכיו של טראמפ והנשיא עצמו, שהצעד יאותת על חולשתה של ארצות הברית מול איראן ואויבות אחרות, קיין אמר שההפך הוא הנכון. לדבריו, "כשאנחנו שומרים על שלטון החוק - בעולם שצמא ליותר שלטון חוק - ואומרים 'זאת החלטה יסודית, ויש לנו כללים שאנחנו הולכים לפעול על פיהם כדי שנוכל לקבל החלטה טובה', זה מסר של עוצמה".

הסנאטור מייק לי מיוטה הסכים. לי תומך במדיניות החוץ של טראמפ, כולל ביחס לאיראן, אולם לדבריו הקונגרס איננו יכול להימלט מאחריותו החוקתית לפעול בנושאי מלחמה ושלום. "מה שהעם האמריקני וכל העולם יראו מהדיון שנקיים בסנאט הוא שיש תמיכה נרחבת בארצות הברית לנקיטת עמדה תקיפה נגד איראן", הסביר לי ביום רביעי. "וכחלק מזה אנחנו רוצים לוודא שכל פעולה צבאית שצריכה לקבל אישור בפועל מקבלת אישור על ידי הקונגרס. זה לא משדר חולשה. זה משדר עוצמה".

עוד בוואלה!

בלב הים: הצי האמריקני השתלט על כלי שיט שהבריח טילים איראניים

לכתבה המלאה
הסנאטור הדמוקרטי טים קיין ב-31 בינואר 2020. רויטרס
דוחה את הטענה שהחוק ישדר חולשה בפני אויבותיה של ארה"ב. הסנאטור קיין/רויטרס

קיין הסביר כי "אם אנחנו שולחים את בחורינו ובחורותינו הצעירים לסכן את חייהם במלחמה, זה צריך להיות על סמך שיקול זהיר של בית המחוקקים הנבחר על ידי הציבור, ולא על סמך אמירתו של אף אדם". גם הסנאטורית סוזן קולינס בירכה על ההחלטה ואמרה כי היא "נחוצה". לדבריה, "הקונגרס לעיתים קרובות מדי מזניח את אחריותו החוקתית באישור השימוש בכוח צבאי מתמשך".

טראמפ דחה טענות אלה אתמול, בשני ציוצים בטוויטר שבהם טען כי התנגדות להצעתו של קיין חשובה לביטחון הלאומי, כפי שבא לידי ביטוי בתקיפת המל"טים ב-3 בינואר, שבה חוסל סוליאמני. "אנחנו פועלים היטב עם איראן וזה לא הזמן להראות חולשה", אמר טראמפ. "אם ידיי יהיו קשורות, איראן תחגוג. זה ישלח מסר רע מאוד. הדמוקרטים עושים זאת רק כדי להביך את המפלגה הרפובליקנית. אל תיתנו להם!".

41 שנה למהפכה האסלאמית בטהראן, איראן, 11 בפברואר 2020. רויטרס
מפגינים מחזיקים את תמונתו של סולימאני, באירועי 41 שנה למהפכה האיסלאמית בטהראן/רויטרס

איראן השיבה לחיסולו של סולימאני בשיגור טילים על שני בסיסים צבאיים בעיראק שבהם מוצבים חיילים אמריקנים. לפי הפנטגון, התקיפה גרמה לפגיעות מוחיות בקרב 64 חיילים לפחות. התקיפה עוררה ביקורת מצד דמוקרטים ורפובליקנים, שטענו כי ניתן להם מידע עמום בלבד בנוגע למתקפה אפשרית מצד איראן.

בתוך כך, בתחילת השבוע השתלט הצי האמריקני בים הערבי על כלי שיט שהבריח נשקים, שעל פי החשד "עוצבו ויוצרו" על ידי איראן, ביניהם יותר מ-150 טילים נגד טנקים ושלושה טילי קרקע-אוויר. בהודעת הצבא האמריקני נמסר כי "רכיבי נשק אחרים שנתפסו על סיפון כלי השיט היו בתכנון וייצור איראניים, וכללו שלושה טילי קרקע אוויר-איראניים, אמצעים להרחבת טווחי ירי, וכן רכיבים איראניים לייצור כלי טיס בלתי מאוישים". עם זאת, לא נאמר איזה סוג של טילי קרקע-אוויר נתפסו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully