וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החינוך: המורים יחויבו ללמד עד סוף יוני, ביסודי ובגנים - עד 13 ביולי

14.6.2020 / 22:09

השר גלנט ומנכ"ל משרדו הודיעו באופן חד-צדדי על תאריכי הסיום לשנת הלימודים, חרף אי-ההסכמות עם ארגון המורים. בכיתות ז'-י' יסתיימו הלימודים ב-1 ביולי, ובגני הילדים ובתי הספר היסודיים ב-13 בחודש. ארגון המורים דחה את ההחלטה: שנת הלימודים תסתיים ב-19 ביוני

בווידאו: תלמיד תיכון מתייחס להנחיות הלא ברורות לתלמידים המבודדים לקראת הבגרויות/צילום: עוז בלכנר

משרד החינוך הודיע היום (ראשון) רשמית על תאריכי הסיום של שנת הלימודים בשכבות הלימוד השונות. ההודעה נמסרה באופן חד-צדדי, לאחר שבמשרד לא הצליחו להגיע להבנות עם ארגון המורים על מתן ימי הלימוד עד סוף יולי. במשרד לא פוסלים שימוש בהגעה לבתי הדין לענייני עבודה כדי לחייב אותם לעשות זאת.

על פי ההחלטה, שמסרו שר החינוך יואב גלנט ומנכ"ל משרדו שמואל אבואב בתדרוך לכתבים, בגני הילדים ובתי הספר היסודיים - מהגנים עד כיתה ו' - יסתיימו הלימודים ב-13 ביולי, כשילדי הגנים ותלמידי כיתות א'-ד' ימשיכו את לימודיהם במסגרת של "בתי הספר של החופש הגדול". מסגרת זו תחל את פעילותה ב-14 ביולי, ותימשך עד ל-6 באוגוסט.

עוד הוחלט כי חטיבות הביניים והחטיבה העליונה - כיתה ז'-י' - יסיימו את לימודיהם ב-1 ביולי. תלמידי החטיבה העליונה בכיתות י"א-י"ב, שיסיימו את הלימודים ביום שישי הקרוב, ימשיכו בהכנות לקראת בחינות הבגרות שייפתחו ב-22 ביוני ויסתיימו ב-27 ביולי.

בית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
משרד החינוך הודיע חד-צדדים על תאריכי סיום השנה. תלמידים בפתח תקווה/ראובן קסטרו

ארגון המורים מייצג את המורים בתיכונים וכן בכיתות ט' ו-י' בחלק מחטיבות הביניים, בעוד שהסתדרות המורים מייצגת את הגנים ואת בתי הספר היסודיים. השר גלנט ומנכ"ל המשרד אבואב לא הצליחו להגיע להבנות עם ארגון המורים, בראשות היו"ר רן ארז, שמתבצר בעמדתו נגד מתן ימי לימוד נוספים בחופש הגדול, כפי שהסכימה יו"ר הסתדרות המורים יפה בן דוד.

למרות ההסכמות שכבר הושגו בין הסתדרות המורים למשרדי האוצר והחינוך, בן דוד איימה שלא להחזיר ימי לימוד כל עוד אין הסכמות גם עם ארגון המורים.

בתדרוך לכתבים, הודיע שר החינוך כי החלטתו מגובה על ידי כל הגופים בממשלה, לצד השלטון המקומי והמועצות האזוריות, וכי אם יידרש - יגיע לבית הדין לעבודה כדי לחייב את ארגון המורים לעשות כן. גלנט תקף את התנהלות הארגון ואמר כי "יש פה התנהגות שאינה מקובלת עלינו, מכיוון שניהלנו משא ומתן מלא עם הסתדרות המורים והגענו להסכמות איתם על החזרת ימי הלימוד".

עוד בוואלה!

שבוע לפני המועד המקורי, במשרד החינוך לא יודעים מתי שנת הלימודים תיגמר

לכתבה המלאה
פתיחת משפטו של רה"מ, בנימין נתניהו | שר החינוך, יואב גלנט  24 במאי 2020. ראובן קסטרו
"נשתמש בכלים כלפי מי שמפר את הכללים". גלנט/ראובן קסטרו

"אנחנו הולכים לפי ההחלטה שמשקפת את המציאות שנחתה על מדינת ישראל, כמו על שאר העולם, ובתוך כל זה כל אחד תורם את חלקו", הסביר שר החינוך. "יש כאלה שהבינו את זה, למעט ארגון המורים". הוא הוסיף כי "ההחלטה שלנו היא סופית, ומי שעומד מאחוריה היא ממשלת ישראל על כל אגפיה - משרדי האוצר והמשפטים, השלטון המקומי והמועצות האזוריות".

שר החינוך אף הבהיר בתדרוך לכתבים כי הוא יעשה "כל שיידרש" כדי לחייב את המורים ללמד. "הכלים מצויים ברשותנו", אמר. "יש להם אחריות ללוות את התלמידים עד הבחינות. מי שיפעל בניגוד להחלטות - יש לנו כלים לחייב אותם ונעסוק בהם בבוא העת. ההחלטה ברורה, הקריאה למורים ברורה. נשתמש בכלים כלפי מי שמפר את הכללים".

לדברי מנכ"ל משרד החינוך, כל הנסיונות לנהל משא ומתן לארגון המורים עלו בתוהו, ולכן הממשלה קיבלה החלטה חד-צדדית לחייב אותם לתת ימי לימוד. לטענתו, "יש לנו כלים להשתמש בהם כשיש ויכוחים, ובהיעדר קבלת המרות שניתנת על ידי הגוף המנחה. הציפייה שלנו ברורה - שהמורים יעבדו. אם נידרש למשהו דרסטי, נגיע לשם. יש גופים שמכריעים כשיש אי-הסכמות".

רן ארז, מסיבת עיתונאים בנוגע להכרזת מועד שביתה במגזר הציבורי. 16 בדצמבר 2015. מגד גוזני
אין הסכמות על סיום שנת הלימודים. רן ארז/מגד גוזני

השר גלנט המשיך ואמר כי "היה לארגון המורים זמן להגיע איתנו להסכמות. אנחנו חמישה ימים לפני סוף שנת הלימודים, ולכן קיבלנו החלטה שמגובה על ידי ממשלת ישראל על כל היבטיה. אני אולי נאיבי כי אני שר חדש, אבל אני מאמין במורים ובאחריות והמחויבות שלהם כלפי התלמידים והמדינה. נוכחתי לדעת שמדובר בציבור אחראי".

לדבריו, "המערכת מבינה את הסיטואציה ואת התהליך שבו בודדים מנסים לשנות את החלטות הממשלה ולכפות על הציבור מציאות המנוגדת למצב שאנחנו נמצאים בו". הוא הוסיף כי הוא "מקווה שיהיה ברור" לארגוני המורים השונים כי בכוונתו לממש את ההחלטה שהתקבלה.

השר גלנט סיכם כי "אנחנו מסתמכים על מה שהמדינה צריכה ועל השכל הישר. אנחנו לא בשנה רגילה, חסרים עשרות מיליארדי שקלים במשק, חסרים ימי לימוד שצריך להשלים. זו בעיה של כל אחד ואחת מאיתנו. אם המשק לא יתחיל לפעול - זו תהיה הבעיה של כולם".

ארגון המורים מתנגד להחלטה: "המערכת משרתת סעיף לא חוקי בהסכם מביך"

בתגובה, ארגון המורים דחה את החלטת משרד החינוך, שלדבריו "אין לה מקור משפטי", והודיע כי שנת הלימודים תסתיים ב-19 ביוני. "מה 'צו השעה' במקרה הזה. אין שום חומר שהוחסר השנה מאף תלמיד, אין שום חומר ללמד, אין אף הורה שיישאר בבית כתוצאה מזה שילד בן 15-16 יישאר בבית, אלא להיפך - הילד נחשף עוד יותר לסיכון", תקפו בארגון. "המערכת מבזבזת כספים כדי להשאיר את שערי בתי הספר, פתוחים רק על מנת לשרת סעיף לא חוקי בהסכם מביך שעשה משרד האוצר על הגב של מורי ישראל".

בין היתר, בארגון המורים טענו כי תלמידי כיתות י' סיימו את מלוא החומר הפדגוגי, לא הפסידו יום לימודים אחד, וממילא סוף שנת הלימודים מוקדש לטקסי ואירועי סיום, שבוטלו בגלל מגיפת הקורונה - ולא ללמידה.

עוד ציינו בארגון כי ימי החופשה משולמים לעובדי ההוראה בשנת הלימודים שקדמה לחופשת הקיץ, כשכל מורה מקבל תשלום רק בחלק יחסי מימי העבודה שביצע במהלך השנה, כך ש"לא ניתן לאלץ את מורי כיתות י' לעבוד בימי חופשה אשר עבורם הוא כבר עבד".

יפה בן דוד בהפגנת הסתדרות המורים בתל אביב, 29.08.2019. ראובן קסטרו
בהסתדרות המורים הודיעו שלא ייתנו ימים בקיץ אם בארגון המורים לא יעשו כן. בן דוד/ראובן קסטרו

בארגון המורים אף תקפו את יפה בן דוד, ואמרו כי התניית ההסכמה שמורי החינוך היסודי יאריכו את שנת הלימודים אם גם תלמידי כיתות י' יעשו זאת - "הזוי". לפי ההודעה שמסר הארגון לתקשורת, "מה הקשר בין כיתות י' לכיתות א'? ממילא חוק חינוך חובה לא חל בתקופה הזו, אין חובה לאף תלמידי להגיע לבית הספר, אין חובה על אף הורה לשלוח את ילדיו לבית הספר".

עוד נמסר כי התלמידים לא יגיעו ללימודים, ולכן "מדובר בחשיפתם להתקהלות בחדרי המורים רק על מנת להשביע את רצונה של מזכ"לית הסתדרות המורים, שבאופן מובהק פועלת בניגוד מוחלט לציבור אותו היא אמורה לשרת".

הסתדרות המורים מסרה כי עמדתה לא השתנתה והזכירה כי המורים החברים בה לא ייתנו ימים נוספים במהלך הקיץ, אם לא יושגו הסכמות דומות עם ארגון המורים. "ההסכם שעליו חתמנו עם המדינה מקבע את עיקרון השוויון בין כלל עובדי ההוראה", נמסר מהסתדרות המורים. "כפי שכבר ציינו בעבר, אם המדינה לא תכבד את עיקרון השוויון, הרי שבהתאם להסכם מועד סיום שנת הלימודים בחטיבות הביניים יהיה ב-19 ביוני, בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים ב-30 ביוני".

העיכוב בהחלטה על סיום שנת הלימודים עורר ביקורת מצד בתי ספר, הורים ותלמידים, שלטענתם נותרו עד כה באי-ודאות, וזאת ימים בודדים לפני תחילת הקיץ. כמו כן, טרם נמסרו הנחיות ברורות או פתרון חלופי עבור תלמידי תיכון המבקשים להיבחן, אך נדבקו בקורונה או שוהים בבידוד.

526 תלמידים ומורים נדבקו בקורונה, 186 מוסדות חינוך סגורים

ברקע החשש שהעלו ארגוני המורים מהדבקות בשטח בית הספר, משרד החינוך פרסם הערב את תמונת המצב העדכנית של התחלואה בקורונה. לפי המדיניות הנוכחית, במקום בו נמצאת תחלואה נסגר המוסד החינוכי, והתלמידים והצוות החינוכי נכנסים לבידוד עד לתום הבדיקות.

לפי הנתונים, בסך הכול יש 526 תלמידים ועובדי הוראה שנדבקו בקורונה, ובעקבות זאת 186 מוסדות חינוך נותרו סגורים. בשבוע האחרון, שבו לשגרה הלימודים 15 בתי ספר וגנים, ובמהלך השבוע הקרוב צפויים לשוב עוד 46, מהם 26 בתי הספר ו-20 גנים. נכון לעכשיו, בשל החשש מהידבקות, 25,669 עובדי הוראה ותלמידים שוהים בבתיהם בבידוד מניעתי.

(עדכון ראשון: 19:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully