וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף התנגדות כוכבי, גנץ פועל לקידום העברת אגף המודיעין לנגב

12.6.2020 / 6:29

עם כניסתו לתפקיד החל שר הביטחון לקדם את הקמת קריית המודיעין בצומת ליקית, בניגוד לדעת הרמטכ"ל שמתנה את המהלך בהקמת קו רכבת מהיר. מנתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי השלכות ביטול המכרז להקמת הבסיס יגיעו לחצי מיליארד שקלים

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: טל רזניק

שבועות ספורים לפני השבעת הממשלה הנוכחית התכוון מנכ"ל משרד הביטחון היוצא, אלוף (במיל') אודי אדם, להכריז על החברה הזוכה במכרז לבניית קריית המודיעין בצומת ליקית שבנגב בהתאם להחלטת ממשלה. ואולם ברגע האחרון הפרסום נדחה למועד לא ידוע בהנחיית שר הביטחון לשעבר נפתלי בנט.

גורמים בכירים במשרד הביטחון מתחו ביקורת חריפה על ההחלטה של בנט, שלמעשה דחתה את התקדמותו של הפרויקט שנאמד במיליארד שקלים ופגעה באופן ישיר בהתפתחות הנגב כמוקד סייבר בינלאומי. אותו מכרז יצא לדרך בתמיכת בכירים במערכת הביטחון לשעבר, בהם השר אביגדור ליברמן, שהגדיר בשבוע שעבר את העיכוב בפרויקט כ"שערוריה", והרמטכ"לים גדי איזנקוט וגבי אשכנזי, שאף התחייב לפני הבחירות להקים את קריית המודיעין בליקית.

עם כניסתו למשרד הביטחון, קיים השר הטרי בני גנץ כמה דיונים בנושא כדי לקדם את טיפולו. זאת, חרף התנגדותו של הרמטכ"ל אביב כוכבי, שמתנה את המעבר בהקמת קו רכבת מהיר לצומת ליקית, או בשינוי מיקום הקריה. באחד הדיונים הציגו בכירי המשרד את חשיבות הפרויקט והשפעתו על צה"ל בפרט והנגב בכלל. גורמים בכירים במשרד הביטחון הזהירו כי משמעות דחיית המכרז למועד לא ידוע היא ביטולו.

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ במהלך פגשיתו עם הרמטכ"ל רא״ל אביב כוכבי בקריה בתל אביב 17 במאי 2020. אריאל חרמוני, אתר רשמי
קידום חרף התנגדות הרמטכ"ל. כוכבי וגנץ/אתר רשמי, אריאל חרמוני

אותם גורמים הציגו בפני גנץ ומנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (במיל') אמיר אשל, את ההשלכות הכלכליות אם יבוטל המכרז. מנתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי הנזק הכספי נאמד במאות מיליוני שקלים, הכוללים כ-200 מיליון שקלים עבור תכנון והוצאת המכרז, מאה מיליון שקלים להכנת תשתיות לאומיות ו-30 מיליון שקלים לפיצוי המתמודדים במכרז.

הגורמים הסבירו לגנץ ואשל כי כל עיכוב בפרויקט, שכולל פינוי ומכירה של קרקעות באזור המרכז לבניית עשרות אלפי יחידות דיור, יחייב את משרד הביטחון וצה"ל להעביר תקציב של לפחות 150 מיליון שקלים לאחזקה ובינוי בבסיסים הישנים של אגף המודיעין. העברת קריית המודיעין למיקום אחר יחייב את משרד הביטחון להוצאה לתכנון מחדש בעלות מינימום של 200 מיליון שקלים.

בנוסף לכך, הדגישו הגורמים כי ביטול המכרז או דחייתו יביאו לאובדן האמון של המגזר העסקי במערכת הביטחון. זאת מאחר שכמה חברות הייטק ישראליות ובינלאומיות כבר פתחו משרדים ומטות בבאר שבע, וכעת הן עשויות לנטוש את בירת הנגב שנמצאת בתחרות מתמדת עם מוקדי סייבר עולמיים.

עוד בוואלה!

התנאי של כוכבי והחשש מ"מכה אנושה לנגב": מדוע מתעכב מעבר אמ"ן לדרום?

לכתבה המלאה
קריית המודיעין. ללא, אתר רשמי
ביטול המכרז נאמד בנזק כספי של מאות מיליוני שקלים. הדמיית קריית המודיעין בנגב/אתר רשמי, ללא

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) פנה בדחיפות לשר הביטחון בבקשה להבהיר מדוע חל עיכוב בהכרזה על הזוכה במכרז. במקביל, ממלא מקום נשיא התאחדות בוני הארץ, אלי אביסרור, אמר לוואלה! NEWS בתום מפגש עם שר האוצר ישראל כץ כי "קיבלתי התחייבות משר האוצר כץ וראש האגף התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור, לקדם במהירות את הקמת קריית המודיעין בנגב. אני מברך על כך".

ממלא מקום נשיא התאחדות בוני הארץ אלי אביסרור, שר האוצר ישראל כץ וראש  האגף התקציבים במשרד האוצר שאול מרידור. -, אתר רשמי
באוצר התחייבו לקדם במהירות את הקמת קריית המודיעין בנגב. אביסרור וכץ/אתר רשמי, -

מלשכת שר הביטחון נמסר כי "שר הביטחון החל בימים האחרונים שיח עם משרדי הממשלה הרלוונטיים בכדי לקדם פתרונות תחבורתיים עתידיים, כצעד משלים". גורמים בסביבת גנץ העריכו כי הוא יפעל לקדם את המעבר, ובמקביל למצוא פתרון תחבורתי אפקטיבי.

משרד הביטחון מסר בתגובה כי "ההליך המכרזי מצוי בעיצומו ועם השלמתו יודיע משרד הביטחון על הזוכה במכרז". מדובר צה"ל סירבו להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully