וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנאי של כוכבי והחשש מ"מכה אנושה לנגב": מדוע מתעכב מעבר אמ"ן לדרום?

3.8.2019 / 16:00

בכירים בצה"ל ובראשם הרמטכ"ל מתנגדים למעבר חיילי אגף המודיעין ולהקמת בסיס בצומת ליקית מחשש לפגיעה בתנאי אלפי אנשי הקבע, ללא הקמת תחנת רכבת קרובה. מנגד, גורמים אחרים טענו כי בקשתו של כוכבי לא ריאלית ותביא לעיכוב של שנים: "ממית את הפרויקט באיטיות". תמונת מצב

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: טל רזניק

שלוש חברות אזרחיות שמתמודדות על הקמה ותפעול קריית המודיעין בצומת ליקית בנגב עברו את תנאי הסף של מכרז מיליארדי השקלים במשרד הביטחון. בחודש נובמבר 2019 אמורה הנהלת משרד הביטחון לפתוח את מעטפות המכרז ולהודיע על החברה הזוכה. לוואלה! NEWS נודע כי הרמטכ"ל אביב כוכבי ובכירי אמ"ן מתנגדים להקמת קריית המודיעין בצומת ליקית כל עוד אין במקום תחנת רכבת שתקצר את ההגעה מאזור המרכז. למרות המכרז שיצא לדרך, הם עשויים לפעול נגדו לאחר שתבחר ממשלה חדשה.

גורמים במערכת הביטחון אמרו בימים האחרונים לוואלה! NEWS כי "יש החלטת ממשלה להקים את קריית המודיעין בצומת ליקית ובכך לפנות 6,000 יחידות דיור באזור המרכז. אנחנו יודעים שיש התנגדות נחרצת של צה"ל להקמת קריית המודיעין ללא תחנת רכבת במקום שתביא ותחזיר מדי יום את החיילים מהנגב לאזור המרכז. אנחנו מעריכים שקיימת כוונה של צה"ל בדקה ה-90 להפוך את ההחלטה ולהתנגד למכרז".

עוד טוענים הגורמים כי מאחר וההשקעה במסילת רכבת ישירה מאזור המרכז לצומת ליקית נאמדת בעלות של מיליארדי שקלים, שאליה משרד התחבורה מתנגד, הציעו גורמים בכירים בצמרת צה"ל כחלופה להעתיק את קריית המודיעין מצומת ליקית לצפון באר שבע ובכך להוזיל את עלות הקמת הרכבת.

קריית המודיעין. ללא, אתר רשמי
תפנה לפחות 6,000 יחידות דיור במרכז. הדמייה של קריית המודיעין בנגב/אתר רשמי, ללא
"הפעילות של צה"ל היא אנטי ציונית. פועלת בניגוד גמור לחזון של דוד בן גוריון"

יש הסכם בין משרד הביטחון וצה"ל לרשות מקרקעי ישראל על פינוי שטחים באזור המרכז ביניהם: בהרצליה, תל אביב, גבעתיים, בסיס סירקין, גלילות ורמת גן עליהם יבנו 6,000 יחידות דיור. בתמורה להקמת קריית המודיעין. התכנית כוללת מעבר של 13,500 חיילים לנגב מתוכם 4,500 משרתי קבע. הרעיון הראשוני כלל מעבר מהנדסים וכוח אדם איכותי אל הנגב ולא "יוממות" שהיא ההיפך מהמטרה עליה סוכם בהחלטת ממשלה.

גורמים שבקיאים בהחלטת הממשלה מתעקשים כי הממשלה לא התחייבה על הקמת מסילת רכבת בעלות של מיליארדי שקלים ללא כדאיות כלכלית סמוך לצומת ליקית, ולפי הנטען יש להסתפק בכביש 6 שמגיע עד לאזור שטח קריית המודיעין או לחילופין להסתפק בקו הרכבת הקיים ללהבים או לבאר שבע ומשם בהסעות אוטובוסים דרך כביש 6.

עוד אמרו הגורמים כי הערכה במערכת הביטחון היא שהרמטכ"ל כוכבי מבקש להעביר את הקריה לצפון באר שבע על מנת לדחות את מועד המעבר מאחר והמדינה לא מוכנה לממן את הקמת המסילות ותחנת הרכב ולא מעטפת משאבי אנוש למשרתי הקבע הכוללת מענקים עבור משרתי קבע שיעברו לנגב, סיוע כלכלי בדיור, שיפור תשתיות תרבות, חינוך ובריאות וסיוע באיתור מקומות עבור לבני הזוג.

עוד בוואלה!

ילדה ישראלית בת שבע טבעה למוות בבריכה בבית מלון בכרתים

לכתבה המלאה

"כל שינוי גיאוגרפי בפרויקט יגרור אחריו דחייה של לפחות שש שנים. אם לא יותר. לכן להבנתנו הרמטכ"ל ממית את הפרויקט באיטיות. זו מכה אנושה לנגב", אמרו הגורמים והוסיפו: "הפעילות של צה"ל היא אנטי ציונית. פועלת בניגוד גמור לחזון של דוד בן גוריון שפעל לאורך השנים ליישוב הנגב", אמרו גורמים מוסמכים שבקיאים בפרויקט המעבר.

גורמים בצה"ל אמרו כי הרמטכ"ל לא מתנגד להקמת קריית המודיעין בצומת ליקית וההיפך הוא הנכון אך הוא התריע כי ללא הקמת קו רכבת ישיר לקריית המודיעין אלפי משרתי הקבע לא יעברו ויעדיפו משרות בעולם ההיי-טק שמציע להם משכורות גבוהות יותר. יתרה מזאת הדגישו הגורמים כי הרמטכ"ל וצמרת אמ"ן חוששים שללא אפשרות למשרתי הקבע להגיע כל בוקר ולחזור לקראת ערב מדי יום לקריית המודיעין מחיפה, פתח תקווה ושאר האזורים בגוש דן לנגב יחל באופן הדרגתי פגיעה באיכות כוח האדם שירצה לשרת באמ"ן בנגב.

הרמטכ"ל אביב כוכבי, טקס התייחדות לחללי חטיבת הנח"ל, פרדס חנה, 12 ביוני 2019. שלומי גבאי
חושש מ"בריחת מוחת" בקרב אנשי המודיעין. כוכבי/שלומי גבאי

בנוסף לכך הדגישו הגורמים כי הרמטכ"ל היה מעורב ביוזמה להענקת 1,500 כלי רכב לקצינים בדרגות סגן משנה כדי שיוכלו להגיע מדי יום לנגב אך הרעיון נדחה על ידי משרד התחבורה בטענה שההחלטה תגרום לעומסים אדירים על הכביש המהיר.

בשלב זה חשוב לציין כי לא נעשות בהילוך גבוה פעולות ממשיות בצה"ל כדי לקדם את הפרויקט, ולכן הדעות במערכת הביטחון חלוקות: יש כאלה שטוענים כי המכרז יצא לדרך ולא ניתן לעצור אותו, במיוחד כשמדובר בממשלת מעבר שלא יכולה לבטל החלטות ממשלה, אך גורמים אחרים טוענים כי צה"ל יפעיל מכבש לחצים לאחר הבחירות כדי לבטל את המכרז גם במחיר של פיצוי המתמודדים במכרז. כך עשויים לרדת לטמיון מאות מיליוני שקלים שהושקעו בתכנון, בפיתוח ההנדסי ובהוצאות המכרז אל הפועל.

יחידת קשרי חוץ של אגף המודיעין, קריה, תל אביב. ניב אהרונסון
אנשי קבע של אגף המודיעין/ניב אהרונסון

בעקבות המידע הראשוני עליו משרד הביטחון ומשרד ראש הממשלה סירבו להגיב, החלה בנגב התארגנות אזרחית ללא אינטרס פוליטי נגד הכוונות של צה"ל לדחות את ההחלטה. את המאבק מובילה ד"ר אסתר (אתי) לוצאטו, תושבת עומר, העומדת בראש משרד הפטנטים לוצאטו את לוצאטו וחברות נוספות בתחום ההיי-טק, והטכנולוגיה. ד"ר לוצאטו, פעילה חברתית בולטת בנגב, מדליקת משואה ביום העצמאות, חברת הוועד המנהל באוניברסיטת בן גוריון ומכללת המהנדסים סמי שמעון בב"ש, העומדת בראש עמותת יחדיו, הצליחה לרכז סביב את פרנסי הנגב ובכירי אנשי העסקים בנגב כדי לקדם קמפיין משמעותי נגד כוונות צה"ל לבטל את המכרז ולדחות את הקמת קריית המודיעין בצומת ליקית.

אינפו קריית המודיעין. עיבוד תמונה
אינפו קריית המודיעין/עיבוד תמונה

בשלב הראשון ראשי המאבק הקימו עמוד פייסבוק תחת הכותרת: ישראל למען הנגב. בשלב השני ייצאו מארגני המחאה בקמפיין שלטי חוצות ברחבי הדרום כדי לעורר מודעות ציבורית להפסד העצום שייגרם לנגב עקב דחיית ההחלטה. לדברי לוצאטו, "הנגב תלה תקוות במשך עשרות שנים להקמת קריית המודיעין בנגב. בגלל יצירת מקומות עבודה, הצטרפות של ציבור אזרחים איכותי והשקעה בתרבות, חינוך, בריאות, תשתיות ועוד בזמן שתתפנה קרקע יקרה לדיור באזור המרכז שגם ככה סובל ממצוקת קרקעות".

עוד אמרה ד"ר לוצאטו כי "פחות מעשרה קילומטרים עלולים לחרוץ את גורל הנגב ומיליון תושביו. בניגוד לכל היגיון ושכל ישר, בניית תוואי מסילת רכבת של פחות מ-10 ק"מ רכבת אשר אמורה לשמש כאמצעי תחבורה עבור עשרות אלפי חיילים, היא המהווה חסם בפני מימוש אחד הפרויקטים החשובים ביותר למדינת ישראל - פרויקט מעבר אגף המודיעין לנגב, אשר בכוחו להשפיע על ביטחון המדינה, יוקר המחייה ופיתוח של כ-60% משטחה של מדינת ישראל. עלות בניית מסילת הרכבת, המוערכת בכ-500 מיליון שקל, היא זו המהווה מכשול למימוש הפרויקט אשר עתיד לייצר פעילות כלכלית בהיקפים אדירים של כ-50 מיליארד ש"ח בשני העשורים הבאים".


מדובר צה"ל נמסר כי "מעבר צה"ל דרומה הוא פרויקט לאומי ענק הפועל מזה מספר שנים. צה"ל תומך ורואה חשיבות רבה בהעברת אגף המודיעין לנגב. ההליך להקמת קריית המודיעין נמשך כסדרו על פי החלטת הממשלה בנושא. לאור העובדה שטרם נמצא הפיתרון התחבורתי שהובטח, ראש הממשלה ושר הביטחון קיבלו את המלצת גורמי הצבא לבחון כמה סוגיות שקשורות לנושא".

משרד הביטחון לא מסר את תגובתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully