וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: הרמטכ"ל עצר את העברת אגף המודיעין לנגב

19.2.2019 / 18:29

לוואלה! NEWS נודע כי שבוע לאחר כניסתו לתפקיד פנה הרמטכ"ל כוכבי לראש הממשלה בבקשה לבחון מחדש את ההחלטה להקים את קריית אמ"ן בצומת ליקית כמתוכנן. גורמים במערכת הביטחון מתריעים: אנחנו בעיכוב של שנים בהעברת בסיסי אגף המודיעין לנגב. משרד רה"מ: "הפרויקט נמשך"

עריכה: שניר דבוש

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ביקש מראש הממשלה בנימין נתניהו לבחון מחדש את העברת קריית אגף המודיעין לנגב - כך נודע היום (שלישי) לוואלה! NEWS. בעקבות בקשה זו של כוכבי, אותה הציג בפני ראש הממשלה כשבוע לאחר כניסתו לתפקיד, תהליך העברת האגף מתעכב.

המהלך עורר ביקורת רבה במערכת הביטחון, שכן הנושא נדון לעומק בעבר ועיכב במשך שנים את הפרויקט. גורמים במערכת הביטחון התריעו כי דיונים נוספים בנושא יעכבו בעוד שנים את הקמת הקריה ומעבר לכך, לדבריהם, "לא יכול להיות שצה"ל מתנגד ללא סיבה חדשה להחלטת שר הביטחון לשעבר שנבחנה לאורך ולרוחב".

במשך כעשור התנהלו דיונים סביב המעבר של אמ"ן דרומה, ומשרד הביטחון אף הכשיר את הקרקע בצומת ליקית שבנגב. אולם כוכבי, שכיהן כראש אמ"ן בין השנים 2014-2010, התנגד למעבר ללא הקמת תחנת רכבת עד לקריית המודיעין החדשה.

לקריאה נוספת בנושא
לא רוצים לעבור דרומה: חזון קריית המודיעין בנגב מתעכב
מחשב חכם ואנרגיה ירוקה: כך אמ"ן מפתה חיילים לקריית המודיעין בדרום

הרמטכ"ל אביב כוכבי בטקס במלאת 22 שנה לאסון המסוקים בקיבוץ דפנה, 30 בינואר 2019. שלומי גבאי
מתנגד להעברת קריית המודיעין לנגב. כוכבי/שלומי גבאי

החשש באמ"ן היה שמיטב המוחות ומוקדי הידע שמהווים את הליבה של יחידות העילית של אמ"ן יסרבו לעבור לגור בנגב, ואף לנסוע מדי יום לקריה החדשה, ולכן יש לסייע להם להגיע ביום ולחזור בערב לבתיהם באזור המרכז. משרד התחבורה שלל את הרעיון על הסף בשל כדאיות כלכלית, בטענה כי סמוך לקריה המתוכננת נסלל כביש 6 שמקצר באופן משמעותי את הדרך מאזור המרכז לנגב וחזור.

הדיונים ובדיקת החלופות הובילו לעיכוב הפרויקט. גורמים במשרד הביטחון התריעו כי הדבר יפגע בתהליכים עתירי משאבים אחרים של צה"ל, כולל בהתפתחות אמ"ן שאמורה לקלוט טכנולוגיות חדשות. למרות זאת הממשלה לא קיבלה החלטות בנושא.

בזמן שחלף הציג צה"ל לדרג המדיני סקר שתוצאותיו הציגו את המוטיבציה הנמוכה של משרתי הקבע לעבור דרומה במסגרת התכנית להקמת קריית אמ"ן בצומת ליקית. בהתאם לכך חל עיכוב נוסף בלוחות הזמנים והפרויקט לא יצא לדרך.

לאחרונה נשמעה טענה בצה"ל כי ההבטחות למימוש רכבת מהירה לקריית המודיעין בנגב ומעטפת סיוע מענקים ואיתור מקור עבודה לבני ובנות הזוג של המשרתים, לא התקדמו כפי שתואם מול משרד האוצר ומשרד הביטחון, ולא היה נראה שבלוחות הזמנים הנוכחיים הם יהיו ישימים.

עוד באותו נושא

במערכת הביטחון הכריעו: קריית המודיעין של צה"ל תוקם בצומת שוקת

לכתבה המלאה
היחידה הטכנולוגית של חיל המודיעין, מרץ 2014. דרור עינב
יסרבו לעבור לגור בנגב. קצינים באמ"ן/דרור עינב

דיונים נוספים התקיימו בתקופתו של כוכבי כסגן הרמטכ"ל, במהלכה הביע התנגדות למהלך. אולם הפעם צה"ל הציע להקים את הקריה בצפון באר שבע, ובכך לאפשר תחבורה באמצעות רכבות. ראשי הערים בנגב יצאו נגד הקמתה של קריית אמ"ן על קרקע יקרה בצפון העיר וכתבו על כך לשר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן ולראש הממשלה.

לבסוף מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף במיל' אודי אדם, הבין את הצורך לקדם את פרויקט מיליארדי השקלים שעשוי להוות מהלך משמעותי להפיכת הנגב כאזור מוביל בתחום הסייבר הלאומי, כולל חשיבות התרומה לנגב באזור שנבחר מלכתחילה והוכשר בהשקעה של מיליוני שקלים.

בהתאם לכך קידם האלוף במיל' בכל כוחו את הרעיון להקים את קריית אמ"ן בצומת ליקית בנגב עד לסיכום הנושא על ידי הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט ושר הביטחון לשעבר ליברמן, כולל חתימה של האחרון על מסמך.

מדובר צה"ל נמסר כי יש לפנות בנושא למשרד הביטחון. תגובה מטעם המשרד טרם נמסרה.

ממשרד ראש הממשלה מסרו כי "הפרויקט נמשך. ראש הממשלה קיבל את המלצת גורמי הצבא לבחון כמה סוגיות שקשורות לנושא".

שר הביטחון לשעבר ליברמן אמר הבוקר: "דעתי לא השתנתה. העברת קריית המודיעין לנגב תיטיב עם אגף המודיעין, צה"ל, תושבי הנגב וכלל אזרחי ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully