וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקרית החריגה בנגב: נעצרו שני חשודים בעימותים עם קצינים

10.6.2020 / 12:55

בית המשפט האריך את מעצרו של אחד החשודים, חסן ג'והרה, בן 28, במעורבות בתקיפת הקצינים בבסיס צאלים ובגניבת ציוד ביומיים נוספים, בעוד שחשוד נוסף, סאבר אבו ג'לידאן, בן 24, הועבר למעצר בית. ביומיים האחרונים הסגירו עצמם עוד 3 בני אדם לידי השוטרים, אולם הם שוחררו

בווידאו: קצינים בצעו מרדף אחרי חשודים בגניבת ציוד צבאי באימון בצאלים/עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

המשטרה עצרה שני חשודים, בני 28 ו-24, במעורבות בעימותים עם קציני צה"ל בבסיס צאלים שבנגב ובגניבת ציוד. מעצרו של אחד מהם, חסן ג'והרה הוארך היום (רביעי) ביומיים, בעוד שהחשוד הנוסף, סאבר אבו ג'לידאן שוחרר למעצר בית. ביומיים האחרונים הסגירו עצמם עוד שלושה בני אדם נוספים בעקבות התקרית שהתרחשה סמוך לכפר ביר הדאג', אולם הם שוחררו - חלקם בתנאים מגבילים.

במהלך האירוע, שצולם והועלה לרשתות החברתיות, קצינים שהיו באימון בצאלים יצאו למרדף אחרי רכב, שלדבריהם נכנס למתחם האימונים של הבסיס. האנשים שבתוכו אף העמיסו אל הרכב חומר החשוד כתחמושת צבאית. הקצינים נסעו בעקבות הרכב והגיע ועד לכפר ביר הדאג', שם החל עימות פיזי ומילולי ביניהם לבין כמה מהאנשים במקום.

ג'יפ צהל מוקף בנהגים שנוסעים בחוסר זהירות ועושים תנועות גסות בנגב, יוני 2020. טיקטוק, צילום מסך
הרכב הצבאי במהלך המרדף שתועד בתקרית החריגה/צילום מסך, טיקטוק

סנגורם של שני החשודים, עו"ד מוטי יוסף, טען בדיון כי "הסיפור נופח מעבר לכל פרופורציה" וכי בדוחות המשטרה לא צוין כלל מהו הציוד שנגנב. עורך הדין הוסיף: "לאחר עיון בחומרי החקירה מצא בית המשפט לנכון להורות על שחרורו של מרשי. כולי אמונה שביום שישי הקרוב ישוחרר מרשי אשר טוען כי אין ממש בטענות החיילים".

השופטת שרה חביב שללה את טענותיו לפיהן חלה טעות בזיהוי בעניינו של אחד החשודים בהתאם לראיות והעדויות שעומדות בפניה. "נוכח המסוכנות הגבוהה שנשקפת בתוך כלל נסיבות האירוע, בין היתר משום שיודו אבנים לעבר חיילים במרדף אחרי הרכב, העובדה כי ניסו להפריע לעיכוב או למעצר בהמשך האירוע, ולאור אופי המרדף כפי שמשתקף מהסרטונים, אינני סבורה שיש מקום לשקול שחרורו בתנאים".

השופטת אף קבעה כי יש חשד לשיבוש חקירה, וכי ישנם חשודים שטרם אותרו ונעצרו. היא הוסיפה כי "לא מן הנמנע שהשימוש של החיילים בנשק היה כדין וכי הירי באוויר היה מהנסיבות המשתקפות מהראיות".

"לא תפקידכם"

בעקבות התקרית נערך תחקיר על ידי מפקד בכיר במרכז לאימוני יבשה בצאלים, וצה"ל הודיע למפקדים וללוחמים להימנע ממרדף אחרי בני המגזר הבדואי, בטענה כי "זהו אינו תפקידכם". לפי ההנחיות שהועברו לידי המפקדים, תפקיד הצבא אמנם כולל מניעת גניבות - אך לא ביצוע מרדפים. על כן, הוחלט שלא יבוצע מרדף אחרי גנבי תחמושת או אמל"ח.

בתחקיר הוגדר כי מרדף מהווה סכנת חיים, לאור האפשרות להתהפכות של הג'יפ. בנוסף לכך, הוחלט להגביר את הנוכחות והשמירה באזור. במקרה קיצון, הובהר, יש לבצע אך ורק ירי באוויר, תוך ביצוע נוהל מעצר חשוד מלא, לצד דיווח מהיר לחמ"ל של המרכז לאימוני יבשה ולמשטרת ישראל. במידה שהחיילים מזהים גניבה או הטרדה של הכוחות, עליהם להפעיל את כלל המערכת הגדודית, הכוללים מפקדים, כוחות אבטחה, הזעקת המשטרה והקפדה על הוראות הפתיחה באש.

מפקד מחוז דרום ניצב יורם סופר 10 ביוני 2020. -, אתר רשמי
מפקד מחוז דרום, ניצב יורם סופר, במהלך המבצע בביר הדאג'/אתר רשמי, -

בתוך כך, כוחות המשטרה פתחו במבצע אכיפה מקיף בביר הדאג' בניסיון לאכוף עבירות שונות. המשטרה מסרה כי עד כה נעצרו 17 חשודים בביצוע מגוון עבירות, ובין היתר אותר רכוש גנוב של צה"ל, מאות שתילי קנאביס וצאן שהושם בשטחי אש.

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה הודה לכוחות "שממשיכים לפעול לחיזוק המשילות ולחיזוק הביטחון האישי של תושבי הדרום". במצבע משתתפים שוטרי מרחב נגב בהם גם יס"מ נגב, לוחמי יואב, לוחמי מתפ"א, כלבנים מחוז דרום, מג"ב ובסיוע המערך האווירי כמו גם גורמים אזרחיים בהם יחידת הפיצו"ח דרום של משרד החקלאות והסיירת הירוקה.


(עדכון ראשון: 09:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully