וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקרית החריגה בנגב: המשטרה פתחה בחיפושים אחר החשודים שהתעמתו עם קצינים

כמה מבני המגזר הבדואי נמלטו אחרי שתועדו מתעמתים עם קציני צה"ל סמוך לכפר ביר הדאג'. הם נצפו כשהם חודרים לצאלים, אך בצה"ל הבהירו כי "לא נגנב ציוד מהבסיס", וקראו למפקדים להימנע להבא ממרדפים. במשטרה הבהירו כי זהותם של החשודים ידועה להם

בווידאו: קצינים בצעו מרדף אחרי חשודים בגניבת ציוד צבאי באימון בצאלים/עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

במשטרה פתחו בחיפושים אחר כמה מבני המגזר הבדואי בנגב שתועדו כשהם מתעמתים עם קציני צה"ל סמוך לכפר ביר הדאג' - ונמלטו. במהלך האירוע החריג, שצולם והועלה לרשתות החברתיות, קצינים שהיו באימון בצאלים יצאו השבוע למרדף אחרי רכב, שלדבריהם נכנס למתחם האימונים של הבסיס. האנשים שבתוכו אף העמיסו חומר החשוד כתחמושת צבאית.

הקצינים נסעו בעקבות הרכב והגיע ועד לכפר ביר הדאג', שם התחוללה סערה, והחל עימות פיזי ומילולי ביניהם לבין כמה מהאנשים במקום. מתחקיר הצבא עולה כי אחד מהקצינים ירה באוויר, לאחר שלטענתו חשש לחייו. עוד עלה מהתחקיר כי לאחר שהקצינים עזבו את האזור, חלק מהמשתתפים בעימות ניהלו מרדף אחר החיילים וניסו לפגוע בהם בעודם ברכב הצבאי.

שוטרי מרחב נגב הגיעו לזירה ופתחו בחקירה. במשטרה יודעים את זהותם של החשודים, אך הם נמצאים במנוסה כעת. במחוז הדרומי של המשטרה אמרו כי הם מעריכים שהחשודים ייתפסו ובהמשך יישאו באחריות למעשיהם.

ג'יפ צהל מוקף בנהגים שנוסעים בחוסר זהירות ועושים תנועות גסות בנגב, יוני 2020. טיקטוק, צילום מסך
הרכב הצבאי במהלך המרדף שתועד בתקרית החריגה/צילום מסך, טיקטוק

שר הביטחון בני גנץ צייץ בתגובה לתקרית כי "תופעת גניבת האמל"ח בדרום מצריכה טיפול ותקבל טיפול". הוא הוסיף כי "לאחר שקיבלתי לידיי את פרטי האירוע אודות התקרית האחרונה שבה חיילי צה"ל הגיעו לעימות עם אזרחים בדואים, שוחחתי עם השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה שעדכן אותי כי הורה למשטרת ישראל לטפל בתופעה בחומרה".

בעקבות התקרית נערך תחקיר על ידי מפקד בכיר במרכז לאימוני יבשה בצאלים, וצה"ל הודיע למפקדים וללוחמים להימנע ממרדף אחרי בני המגזר הבדואי, בטענה כי "זהו אינו תפקידכם". לפי ההנחיות שהועברו לידי המפקדים, תפקיד הצבא אמנם כולל מניעת גניבות - אך לא ביצוע מרדפים. על כן, הוחלט שלא יבוצע מרדף אחרי גנבי תחמושת או אמל"ח.

בתחקיר הוגדר כי מרדף מהווה סכנת חיים, לאור האפשרות להתהפכות של הג'יפ. בנוסף לכך, הוחלט להגביר את הנוכחות והשמירה באזור. במקרה קיצון, הובהר, יש לבצע אך ורק ירי באוויר, תוך ביצוע נוהל מעצר חשוד מלא, לצד דיווח מהיר לחמ"ל של המרכז לאימוני יבשה ולמשטרת ישראל. במידה שהחיילים מזהים גניבה או הטרדה של הכוחות, עליהם להפעיל את כלל המערכת הגדודית, הכוללים מפקדים, כוחות אבטחה, הזעקת המשטרה והקפדה על הוראות הפתיחה באש.

עוד בוואלה!

בעקבות תקרית חריגה בדרום, בצה"ל הורו למפקדים: אל תרדפו אחרי בדואים

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההנחיות שהועברו למפקדים, מתוך תחקיר צה"ל/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדובר צה"ל נמסר מוקדם יותר כי "האירוע תוחקר והופקו ממנו לקחים ברמה המבצעית והבטיחותית. מהתחקיר הראשוני עלה שהקצינים הפעילו שיקול דעת נכון ומדוד והגיבו במהירות לסיכול האירוע ולמניעת גניבה מבסיס צה"ל. במקביל ניתנו הנחיות בטיחות באירועים מסוג זה, למניעת פגיעה בכוחות צה"ל".

"יצוין כי בניגוד לחלק מהדיווחים, לא נגנב ציוד מהבסיס", נמסר. "תופעת הגניבות באזור מוכרת ומטופלת על ידי המפקדים ובהובלת משטרת ישראל".

סגן הרמטכ"ל אייל זמיר וסגן המפכ"ל אלון אסור שוחחו הבוקר בנושא זה, וסיכמו להמשיך בשיתוף הפעולה סביב מקרים של גניבה משטחי אימון של צה"ל. עוד הם סיכמו להדק את הפיקוח המשטרתי באזור. "סגן הרמטכ"ל ציין את תפקודם של קציני צה"ל בהיבט המבצעי באירוע המורכב שאירע, במהלכו חתרו לסיכול ניסיון הגניבה וניסו למנוע אותה בטרם הועבר הטיפול למשטרת ישראל", נמסר.

(עדכון ראשון: 21:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully