וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות תקרית חריגה בדרום, בצה"ל הורו למפקדים: אל תרדפו אחרי בדואים

3.6.2020 / 13:05

ביום ראשון השבוע ערכו שני קצינים מרדף אחרי רכב חשוד עד פאתי הכפר ביר הדאג' בנגב, ונתקלו שם בהתקהלות של התושבים, עימם התפתח עימות פיזי ומילולי שהוביל לירי של אחד החיילים באוויר. במסגרת תחקיר האירוע נקבעה ההנחיה: תפקיד הצבא הוא למנוע גניבות, לא לבצע מרדפים

בווידאו: קצינים בצעו מרדף אחרי חשודים בגניבת ציוד צבאי באימון בצאלים/עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

צה"ל הודיע השבוע למפקדים ולוחמים להימנע ממרדף אחרי בדואים בנימוק כי "זה אינו תפקידכם". ההנחיה הצבאית ניתנה במסגרת תחקיר לתקרית שאירעה בדרום הארץ ביום ראשון האחרון. באירוע החריג, קצינים רדפו אחרי רכב חשוד עד לכפר ביר הדאג', ושם התעמתו עם תושבי המקום.

התקרית, שתוחקרה על ידי המרכז לאימוני יבשה בצאלים, החלה כשכוח של קצינים שהשתלמו בקורס מ"פים-מג"דים במרכז זיהה רכב חשוד נכנס למתקן לחימה בשטח בנוי ומעמיס חומר החשוד כאמצעי לחימה. שני קצינים פתחו במרדף אחר הרכב עד לפאתי הכפר, ושם הג'יפ הצבאי נתקל בהתקהלות של תושבי המקום, ואף נפגע פיזית.

האירוע דווח למשטרה, שאף שלחה למקום ניידת. הקצינים התעמתו עם התושבים פיזית ומילולית, ואחד מהם ביצע נוהל מעצר חשוד וירה באוויר כדי לפזר את ההתקהלות, לדבריו לאחר שחש סכנה לחייו. יצוין כי לאחר שעזבו הקצינים את המקום, ניהלו אחריהם התושבים הבדואים מרדף, תוך ניסיון לפגוע בהם תוך כדי נסיעה.

ג'יפ צהל מוקף בנהגים שנוסעים בחוסר זהירות ועושים תנועות גסות בנגב, יוני 2020. טיקטוק, צילום מסך
צילום של ג'יפ צה"ל מוקף ברכבים של פורעי חוק בכבישי הנגב/צילום מסך, טיקטוק

בעקבות התקרית נערך תחקיר על ידי מפקד בכיר במרכז לאימוני יבשה בצאלים, ובמסגרתו הועברו למפקדים הנחיות לפיהן תפקיד הצבא כולל אמנם מניעת גניבות - אך לא ביצוע מרדפים, ועל כן הוחלט שלא יבוצע מרדף אחרי גנבי תחמושת או אמל"ח.

בתחקיר הוגדר כי מרדף מהווה סכנת חיים, לאור האפשרות להתהפכות של הג'יפ. בנוסף, הוחלט להגביר את הנוכחות והשמירה באזור. במקרה קיצון, הובהר, יש לבצע אך ורק ירי באוויר, תוך ביצוע נוהל מעצר חשוד מלא, לצד דיווח מהיר לחמ"ל של המרכז לאימוני יבשה ולמשטרת ישראל. במידה והחיילים מזהים גניבה או הטרדה של הכוחות, עליהם להפעיל את כלל המערכת הגדודית, הכוללים מפקדים, כוחות אבטחה, הזעקת המשטרה והקפדה על הוראות הפתיחה באש.

עוד בוואלה!

היחידה החשאית של צה"ל שנלחמת באויב הנעלם באוויר, בים וביבשה

לכתבה המלאה
קורס מ"פ מגדים בבסיס צאלים, 06 ביוני 2016. דובר צה"ל
המרכז לאימוני יבשה בצאלים/דובר צה"ל

ברקע התחקיר, שוחחו הבוקר סגן הרמטכ"ל אייל זמיר וסגן המפכ"ל אלון אסור בנושא זה, וסיכמו להמשיך בשיתוף הפעולה סביב מקרים של גניבה משטחי אימון של צה"ל. השניים סיכמו להמשיך ולפעול בשיתוף פעולה בנושא, ולהדק את הפיקוח המשטרתי באזור. "סגן הרמטכ"ל ציין את תפקודם של קציני צה"ל בהיבט המבצעי באירוע המורכב שאירע, במהלכו חתרו לסיכול נסיון הגניבה וניסו למנוע אותה בטרם הועבר הטיפול למשטרת ישראל", נמסר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא יבוצע מרדף אחרי בדואים". ההנחיות מתוך תחקיר צה"ל/מערכת וואלה!, צילום מסך

"האירוע תוחקר והופקו ממנו לקחים ברמה המבצעית והבטיחותית", נמסר מדובר צה"ל בתגובה לדברים, "מהתחקיר הראשוני עלה שהקצינים הפעילו שיקול דעת נכון ומדוד והגיבו במהירות לסיכול הארוע ולמניעת גניבה מבסיס צה"ל. במקביל ניתנו הנחיות בטיחות באירועים מסוג זה, למניעת פגיעה בכוחות צה"ל".

"יצויין כי בניגוד לחלק מהדיווחים, לא נגנב ציוד מהבסיס", נמסר, "תופעת הגניבות באיזור מוכרת ומטופלת על ידי המפקדים ובהובלת משטרת ישראל".

(עדכון ראשון: 09:04)

  • עוד באותו נושא:
  • צאלים
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully