וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היחידה החשאית של צה"ל שנלחמת באויב הנעלם באוויר, בים וביבשה

3.6.2020 / 8:30

חטיבת שילו"ח שהוקמה בשנה שעברה קלטה את מיטב המוחות של חיל האוויר ואמ"ן. לצדה הוקמה היחידה הרב-מימדית, הפועלת ליישום שיטות לחימה וטכנולוגיה - לרבות בתחומי הסייבר והלייזר. כך בונה צה"ל את הפתרון לירי רקטות ומנהרות של חמאס וחיזבאללה

האקרים איראנים השתלטו על אתרים ישראלים/עריכה: ניר חן

לפני כשנה, המטה הכללי בצה"ל החליט להקים את חטיבת שילו"ח - שיטות לחימה רב-זרועיות וחדשנות, בפיקודו של תת-אלוף ערן ניב. החטיבה, שהוקמה תחת אגף התכנון (אג"ת), נועדה לענות על הצורך לרתום את כלל יכולות הצבא לפתרון איומים עכשוויים ואתגרים עתידיים. כך, תחת מעטה חשאיות, הסתיים בפברואר השנה תהליך שיבוץ בעלי תפקידים בחטיבה ממיטב המוחות מחיל האוויר, אמ"ן, מערכי מדעי ההתנהגות ועוד.

לצד החטיבה הטרייה, הוחלט להקים את היחידה הרב-ממדית (רבמ"ד) בה ישובצו מיטב המפקדים והלוחמים מכוחות היבשה. היחידה עתידה להפוך ליחידת ההתנסויות של שיטות הלחימה המתפתחות והרעיונות הטכנולוגיים.

לפני כמה שבועות הציג תא"ל ניב למטה הכללי של צה"ל את תהליך התפתחות החטיבה והספקיה עד כה. כדי להכניס את האלופים לאווירה, הוא הקריא להם ציטוטים מספרי הארי פוטר, כדי להמחיש להם את היכולת למצוא פתרונות למצבים סבוכים. בתום הצחקוקים, הוא החל לפרט על הנושאים המבצעיים, שחלקם נראה דמיוני למאזינים אך מאוד קרוב למציאות מבחינתו.

חמ"ל הסייבר בחיל התקשוב. דובר צה"ל
המטרה: ניסיון לצפות את האויב מראש – כדי להקדימו בשדה הקרב/דובר צה"ל

בבסיס פעילות היחידה, עומד הצורך המרכזי - הכרת היכולות והשיטות שנמצאות על המדף ושניתן לחברן במסגרת רב זרועית. במדובר בהשקעות של מיליארדי דולרים ביכולות שמעטים בצה"ל חשופים אליהן, כדי שניתן יהיה לגבש רעיונות ולהפיק מהן שיטות לחימה מתקדמות.

פיתוח בשני מישורים

אחד הרבדים שבהם מטפלת חטיבת שילו"ח הוא תחום המודיעין הטכנולוגי. אחרי שנחשף תא"ל ניב ליכולות במערכת הביטחון הוא קיבל סקירות באופן תדיר מאמ"ן על יכולות אויב שנעשה בהן שימוש בימים אלה, וגם על כאלה שהוא מעוניין בפיתוחן בעתיד. זאת - כדי שניתן יהיה להיערך לכך בהתאם.

כך למעשה נוצר תהליך העבודה בחטיבת שילו"ח: הגדרת בעיה מבצעית שמציב האויב, אותה צה"ל מעוניין לפתור, למשל האויב הנעלם במנהרות, בחסות מבנים ובסבך. מול אלו יש לפתח רעיון מבצעי מתוחכם על בסיס יכולות קיימות או כאלה שנדרש לפתח, אליהן מחברים התארגנות ייחודית וייעודית של כוח אדם איכותי ואמצעים רב-זרועיים.

מפקד אוגדת יו"ש תת אלוף ערן ניב. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
לדבריו, שילוב יכולות רב-זרועיות מקנה יתרון מובהק על האויב. תא"ל ערן ניב/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

בשלב זה עוברת ההתמודדות לשני מישורים: המישור הטקטי, במסגרתו מועברות מערכות נשק ושיטות לחימה שכוללות שימוש בלייזר ויכולות סייבר לרבמ"ד כבר עתה, על מנת להתנסות ולהעביר משובים ולעצב תשובות בשטח; ובמישור השני מתבצע תהליך אסטרטגי ארוך בטווח של 10-15 שנים, שמרביתו מתרכז בחדרי הדיונים והמעבדות - ובהמשך יבשיל למענה לאתגרי העתיד. המטרה: ניסיון לצפות את האויב מראש - כדי להקדימו בשדה הקרב.

תפקידה של חטיבת שילו"ח לא מסתיים בחשיבה ובפיתוח, אלא ממוקד בעיקר ביישום הלכה למעשה של שיטת לחימה. לפי תא"ל ניב, שילוב יכולות רב-זרועיות מקנה יתרון מובהק על האויב, במיוחד כשכל זרוע מביאה את היתרון היחסי שלה בתחומים שונים.

פצצה חכמה בזמן קצר

חטיבת שילו"ח הציבה בראש סדר העדיפויות את המענה לירי תלול מסלול. היכולת של האויב לשגר לעבר העורף בישראל רקטות, בהיקפים גדולים, תוך הסוואה והונאה ופעילות ממנהרות ומבנים הפכה להיות האתגר של שני העשורים האחרונים כשברקע מאמץ של חיזבאללה וחמאס להשיג ואף לפתח רקטות מדויקות.

אתגר נוסף העומד בפני שילו"ח הוא הטיפול באויב הנעלם, שפועל מתוך מארבים בשטח בנוי ומתחת לפני הקרקע. המטרה היא פיתוח ויישום שיטות לערעור האויב המסתתר ולחסלו. אחד הפתרונות שהוצגו למטה הכללי היה תמרון לעומק, חיכוך באויב, ובפעם הראשונה - מתן יכולת למג"ד להטיל פצצות חכמות בדיוק גבוה.

השוני הוא לא רק לגבי הדיוק של העברת המידע, אלא קיצור הדרך מהמג"ד אל מרכז השליטה של חיל האוויר ואז לטייס - ללא מתווכים שלרוב מעכבים את התקיפה. מטרת התקיפה במתווה הזה היא לפגוע באויב עוד לפני שתקף ופגע בחיילים או בעורף. האתגר המרכזי בהקשר זה, הוא זיהויו ודיוק הפגיעה בו - הרבה לפני שנחשף.

באותו אופן שבו אותרו סנסורים שיודעים לזהות מנהרות במעמקי האדמה, חטיבת שילו"ח משלבת מספר רב של תחומים ויכולות לאיתור האויב הנעלם גם על הקרקע, בתוך מבנים ובמנהרות במסגרת תהליכים פורצי דרך בקנה מידה עולמי. מציאות שבה אויב ששוהה בפרקי זמן קצרים בנקודה, יורה ונעלם מחייבת את הכוחות להגיב במהירות שיא.

הצוות שאחראי על התקיפה המהירה ביחידה הרב-ממדית מכונה "צוות סופה". צוותים דומים יבנו בכלל החטיבות המתמרנות בצה"ל. כבר עכשיו שוקלים באגף התכנון להעמיד לרשות אותם צוותים אש מדויקת וכבדה לא רק של חיל האוויר אלא גם מהיבשה, בכל היחידות המתמרנות.

סדנת קרב משולב של זרוע היבשה ובסיס צה"ל בשיזפון, אוקטובר 2010. דובר צה"ל
אתגר מרכזי: קיצור הדרך מהמג"ד אל מרכז השליטה של חיל האוויר ואז הטייס/דובר צה"ל

מבחינת צה"ל, חטיבת שילו"ח קובעת סדר עדיפויות לקשיים מבצעיים, מאתגרת רעיונות על בסיס יכולות קיימות ועתידיות, מחברת את כלל הזרועות והאגפים, ומפתחת שיטות לחימה ויכולות מתאימות לפי הצורך.

בתום ההתנסות ביכולות ברמב"ד, החטיבה מקבלת משובים לשיפור, אפקטיביות וייעול התהליך, ולאחר מכן מדייקת את השיטה. המטרה העיקרית היא להשפיע על כלל בניין הכוח של צה"ל באמצעות השיטות החדשות.

למרות איכות מפקדיה ולוחמיה, אנשי הרמב"ד אינם עוסקים בפעילות מבצעית ואינם לוקחים חלק במבצעים מיוחדים. עם זאת, באג"ת מבהירים כי אם תפרוץ מלחמה - היחידה תישא באחריות ותיכנס ללחימה.

ולמרות כל אלו, עדיין קיים קושי גדול להטמיע שינויים בצה"ל. הצבא נמצא בתחילתה של מהפכת מידע אך עדיין יש צווארי בקבוקי והתמודדות עם גודש מידע בשל ריבוי הסנסורים וחלוקת ההרשאות. לשם כך הוקמה מנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית שמתמודדות עם הקשיים שהם לא בהכרח טכנולוגיים.

  • עוד באותו נושא:
  • סייבר
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully