וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים חלפו על פני ארונו של ג'ורג' פלויד ביוסטון: "מותו יגרום לשינוי"

9.6.2020 / 5:02

אמריקנים רבים נסעו שעות ארוכות כדי להשתתף בטקס שנערך בכנסייה שבשכונת ילדותו של פלויד, תוך שהם מחכים בחום הכבד של טקסס. "הוא הולך לשנות את העתיד של ארה"ב, הוא לא מת לשווא", אמר המושל הרפובליקני. ביידן נפגש עם משפחתו של פלויד

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

אלפי אבלים הגיעו הלילה (שלישי) להיפרד מג'ורג' פלויד, כשהם חולפים על אורונו בכנסייה שבשכונת ילדותו ביוסטון, טקסס. הטקס היה ההזדמנות הציבורית האחרונה להיפרד מפלויד, בעוד גל המחאות בארצות הברית ובעולם בעקבות מותו נמשך. היום ייערך טקס הלוויה מצומצם.

בין אלו שבאו לחלוק לו כבוד אחרון, היו גם בני משפחות של הקורבנות השחורים האחרונים שמותם נחרט בזיכרון הקולקטיבי האמריקני, כמו אריק גרנר, מייקל בראון, אחמאוד ארברי וטרייבון מרטין. "זה פשוט כואב", אמר פילוניס פלויד אחיו של ג'ורג' פלויד, בעודו בוכה מחוץ לכנסייה. "אנחנו נקבל צדק. נקבל אותו. לא ניתן לדלת הזו להיסגר".

מתחת לשמש הקופחת בטקסס, האבלים, שלבשו חולצות טריקו עם תמונתו של פלויד או עם המילים "אני לא יכול לנשום" - הביטוי שאמר שוב ושוב כשהוצמד על ידי השוטר לקרקע במיניאפוליס - המתינו שעות כדי לעבור מול אורונו של פלויד, שהולבש בחליפה חומה ושכב בארון פתוח בצבע זהב. דוברת בית ההלוויות, לטוריה למון, אמרה כי לפחות 6,000 בני אדם השתתפו בטקס האשכבה.

טקס אשכבה לג'ורג' פלויד ביוסטון טקסס, 9 ביוני 2020. אי-פי, AP
אנשים חולפים אל מול אורונו הפתוח של פלויד, היום/AP, אי-פי

היו שהכירו את פלויד מהילדות המשותפת בשיכונים הסמוכים, אחרים נסעו שעות או נסעו ממדינות אחרות כדי להביע את צערם. אלה שלא הצליחו להגיע ביצעו מחוות מקומיות. בלוס אנג'לס נערכה תהלוכת מכוניות בסגנון הלוויה, שעברה דרך מרכז העיר. בטנסי תושבי ממפיס קיימו דקת דומיה במקביל לאשכבה ביוסטון.

ברייסי ברנט התקרבה לארון של פלויד כשהיא עוטה מסיכת ג'ינס תוצרת בית, שעליה כתבה את המספר: "8:46" - משך הזמן שבו הוצמד פלויד לקרקע מתחת לברכו של קצין המשטרה לפני שמת. "לא כל האנשים השחורים הם עבריינים, לא כל האנשים הלבנים הם גזענים, וגם לא כל השוטרים הם רעים", אמרה. "בורות מגיעה בכל הצבעים. על זה חשבתי כשראיתי את הגופה", אמרה ברנט בת ה-66.

עוד בוואלה!

בכריעת ברך לזכר פלויד: הדמוקרטים בקונגרס הציגו רפורמה מקיפה במשטרה

לכתבה המלאה

הררג של פלויד ב-25 במאי עורר גל הפגנות בינלאומי והפנה תשומת לב מחודשת לטיפול המשטרתי באמריקנים שחורים ולטיפול מערכת המשפט בהם. שעות לאחר השימוע, קבע השופט במיניאפוליס סכום ערבות של מיליון דולר על דרק שובין, קצין המשטרה שהואשם ברצח מדרגה שנייה במותו של פלויד. שובין, בן ה-44, כמעט ולא אמר דבר במהלך השימוע בן 11 הדקות, שבו הופיע בטלוויזיה במעגל סגור מבית הסוהר.

שבועיים לאחר ההרג של פלויד, השפעת האירוע המשיכה להדהד בארצות הברית ומחוצה לה. בפריז, הודיע גורם ביטחון בכיר כי המשטרה לא תאפשר עוד לרתק אנשים לקרקע בחנק, לאחר שתושבים התלוננו על שימוש מרובה בשיטת המעצר הזו.

בפורטלנד שבאורגון, מפקדת משטרת העיר התפטרה לאחר חצי שנה בתפקיד בלבד, בשל ביקורת על התנהלותה של התחנה שבפיקודה במהלך המחאה. כוחות השיטור עשו שימוש במה שהוגדר "כוח לא הולם" נגד מפגינים באחת מהצעדות. סגן שחור מהתחנה החליף אותה בתפקיד.

טקס אשכבה לג'ורג' פלויד ביוסטון טקסס, 9 ביוני 2020. אי-פי, AP
"אנחנו נקבל צדק". פילוניס פלויד אחיו של ג'ורג' פלויד, מחוץ לכנסייה/AP, אי-פי

"עם כל מה שקרה לו, זה הולך לעשות הבדל בעולם", אמר פאם רובינסון, שגדל עם פלויד וחילק בקבוקי מים לאבלים הממתינים מחוץ לכנסייה. החום הרב העיק על עשרות האנשים שעמדו בתור מחוץ לטקס, כולל אדם אחד שפונה לבית החולים.

קומיל אדמס סיפרה שהיא נסעה יותר משבע שעות מאוקלהומה סיטי עם שני ילדיה הצעירים. בני המשפחה לבשו חולצות טריקו שחורות תואמות עם הכיתוב "I Can't Breathe" בגב, שהוכנו במיוחד עבור הטקס. "צפינו בהפגנות בטלוויזיה. היינו בבית והרגשנו זעם", הסבירה אדמס. "בגלל העובדה שזה גורם לשינוי, הרגשנו שאנחנו צריכים להיות חלק מזה".

טקס אשכבה לג'ורג' פלויד ביוסטון טקסס, 9 ביוני 2020. אי-פי, AP
המונים הגיעו ממדינות אחרות. טקס אשכבה לג'ורג' פלויד/AP, אי-פי

האבלים נדרשו ללבוש מסכות בעקבות החשש מנגיף הקורונה ועמדו במרחק של מטר וחצי זה מזה, בעודם ממתינים לראות את הארון. על במה שהוצבה מאחורי הארון הופיעו שני ציורי קיר זהים של פלויד, כשהוא חבוש בכובע שחור שעליו כתוב "יוסטון" וכנפי מלאך לגבו.

גרג אבוט, המושל הרפובליקני של טקסס, היה בין הראשונים לחלוק כבוד לארון הקבורה, כשלצווארו עניבה בפסים מזהב וארגמן, צבעי בית הספר התיכון של פלויד ביוסטון, שם כיכב כשחקן פוטבול. "ג'ורג' פלויד הולך לשנות את העתיד של ארצות הברית", אמר אבוט. "פלויד לא מת לשווא. חייו יהיו מורשת חיה לגבי האופן בו אמריקה וטקסס מגיבים לטרגדיה כמו זו".

ביידן נפגש עם משפחתו של פלויד

בין אלו שנפגשו עם משפחתו של פלויד היה המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן. "הוא הקשיב, הוא שמע את הכאב שלהם והשתתף בצערם", אמר עורך דינה של המשפחה בנג'מין קראמפ. "החמלה הזו היא הכול בשביל המשפחה האבלה הזו".

בוושינגטון, הדמוקרטים בקונגרס הציגו חקיקה נרחבת לרפורמות במשטרה, אך לא לפירוקה או לייבושה, כפי שדורשת תנועת מחאה הולכת וגדלה. כמה מחלקות משטרה כבר החלו לפעול בעצמן - ביום שני הודיעה משטרת לוס אנג'לס על הקפאה מידית של השימוש וההכשרה לאחיזות חנק.

משפחת פלויד לצד ביידן

טראמפ, מנגד, הבטיח בפגישה בבית הלבן לשמור על תקצוב מחלקות המשטרה. לדבריו, 99% מהשוטרים הם "אנשים נהדרים".

דובר מטעמו של ביידן, שאמור להקליט דברים שישודרו בהלוויה של פלויד, אמר כי הוא מתנגד לייבוש תקציבי המשטרה, אולם הוא תומך ב"צורך הדחוף" לרפורמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully